• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4469 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور

تلاش گرگ‌ها براي يافتن كودكان

علي كربلايي

رموس و رومولوس، بر پايه افسانه‌ها، برادراني بودند كه شهر رم را بنيان گذاشتند. اين دو در نوزادي بر اثر اتفاقاتي كه شرحش مفصل است، توسط آموليوس به رود تيبر سپرده مي‌شوند تا بميرند. اما آنها زنده به كرانه رود مي‌رسند و ماده‌گرگي كه آنها را پيدا مي‌كند، به آنها شير مي‌دهد و بزرگ‌شان مي‌كند. حالا باشگاه فوتبال آ.اس رم، كه نمادش همان دو كودك و ماده‌گرگ است، دست به اقدامي جالب زده و به دنبال يافتن كودكاني است كه از خانواده دور افتاده‌اند و گم
شده‌اند.

باشگاه فوتبال آ.اس رم، بدون اينكه پسوند «فرهنگي - ورزشي» را يدك بكشد، از مسووليت‌هاي اجتماعي يك نهاد پرطرفدار آگاه است و فعاليت‌هاي جدي و ويژه‌اي در اين زمينه دارد. تابستان امسال و در خلال ويديوهايي كه اين باشگاه براي معرفي خريدهاي جديدش در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌كرد، عكس‌هايي از كودكاني كه گم شده‌اند هم منتشر مي‌كرد. اين كودكان از سراسر جهان انتخاب مي‌شدند و محدود به مرزهاي جغرافيايي مشخصي نبودند.

يكي از قلب اروپا بود و ديگري از محروم‌ترين كشورهاي آفريقا و برخي از شرق آسيا و حتي امريكا. تا امروز، سه نفر از اين كودكان كه عكس‌هاي‌شان در ويديوهاي باشگاه رم منتشر شده بود پيدا شده‌اند و تلاش‌ها براي پيدا كردن ساير كودكان كه حالا اجماعي جهاني براي يافتن‌شان به وجود آمده، ادامه دارد.

در هر ويديو، شماره تلفن و آدرسي اعلام مي‌شود تا اگر كسي اطلاعي از كودكان گم‌شده در دست داشت، با آن شماره و آدرس در ميان بگذارد.

يكي از سران باشگاه در هنگام راه‌اندازي اين جنبش، گفته بود: «باشگاه به همراه ويديوي تبليغاتي هر خريد جديد در تابستان سال جاري، تصاوير و مشخصات تعدادي از كودكان گمشده را منتشر خواهد كرد؛ هدف از اين كار اين است كه هر فرد در هر كجا بتواند اطلاعاتي ارزشمند را در رابطه با فرد مفقود شده اعلام كند؛ ما قصد داريم از دنبال‌كنند‌گان ميليوني خود در فضاي مجازي در راستاي منفعت عمومي استفاده كنيم.»

زماني كه رمي‌ها تابستان سال جاري با «مِرت چِتين» مدافع ترك‌تبار خود قرارداد امضا كردند، آگهي گم شدن دختر نوجواني از لندن را در ويديوي تبليغاتي اين بازيكن قرار دادند. اين دختر 15 ساله، چند روز پس از انتشار اين ويديو در سلامت كامل پيدا شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. پيدا شدن اولين مورد، توجهات به اين كمپين باشگاه رم را بيش از پيش كرد و ويديوها و عكس‌هاي بيشتري از دختران و پسران مفقودشده در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر شد.

باشگاه رم اين اقدام را با هماهنگي كامل با مركز بين‌المللي كودكان مفقودشده انجام مي‌دهد و اطلاعات تاييدشده‌اي كه از اين مركز مي‌گيرد را بازنشر مي‌كند و در ساير موارد و مباحث، دخالتي ندارد. چند روز پس از پيدا شدن دختر 15 ساله لندني، يك پسر 9 ساله بلژيكي هم پيدا شد. آگهي اين پسر بچه، در ويديوي معرفي داويده زاپاكوستا منتشر شده بود.

آ.اس‌رم در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت زيادي دارد و در شبكه اجتماعي توييتر، با 7 زبان مختلف از جمله فارسي فعاليت مي‌كند و در مجموع حدود دو ميليون و ششصد هزار دنبال‌كننده دارد. اين باشگاه به مباحث اجتماعي بطور كلي توجه ويژه‌اي دارد و در يكي از موارد كه باشگاه‌هاي زيادي در جهان به آن واكنش نشان دادند، باشگاه رم زودتر از سايرين به اين موضوع توجه كرد و بخش قرمز لوگوي خود را به رنگ آبي درآورد.

پل راجرز، مدير بخش استراتژي ديجيتال رم مي‌گويد: «ايده اين كار از زماني آغاز شد كه مقاله‌اي درباره بيست‌و‌پنجمين سالگرد ويديو Runaway Train از گروه Soul Asylum مي‌خواندم. در اين ويديو تصاوير و نام‌هاي كودكان گم‌شده در آن هنگام به بيننده نشان داده مي‌شد. به اين ترتيب اين گروه تصميم گرفت كه از ويديويي كه قرار بود در شبكه‌هاي تلويزيوني در سراسر دنيا پخش شود، استفاده كند و مشخصات 36 كودك گم‌شده را به همه مردم جهان اعلام كند. فكر كنم آنها توانستند 21 كودك را پيدا كنند. ما در رم مي‌خواهيم كاري مشابه انجام دهيم اما حالا مي‌توانيم از شبكه‌هاي اجتماعي هم
استفاده كنيم. ما مي‌خواهيم از اعلام انتقالات بازيكنان استفاده كنيم و مشخصات كودكان گم‌شده را بگوييم. ما فالوئرهاي بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي داريم و مي‌توانيم خبرها را در سطح جهان پخش كنيم. ما مي‌توانيم از اين كانال‌ها نه‌تنها براي تبليغ خود كه براي اين كار خير هم استفاده كنيم.» آنها در خريد لحظه آخري هنريك مخيتاريان هم سنگ تمام گذاشتند و نام و مشخصات 5 كودك مفقودشده را همرساني كردند كه حالا يكي از آنها پيدا شده است. اين‌بار كودكي 13 ساله كه در كنيا گم شده بود با تلاش‌هاي باشگاه رم به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون