• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

روحاني در مراسم رژه نيروهاي مسلح، خلاصه راهبرد «ائتلاف اميد و ابتكار صلح هرمز» را «حب و اميد» توصيف كرد

دست ‌ دوستي ايران به سوي همسايگان

آماده‌ايم از خطاهاي گذشته‌تان‌ در منطقه بگذريم

نه از هيمنه شرق و غرب، نه از سلاح‌هاي‌شان، نه از حمايت‌هاي سياسي شرق و غرب و نه از پول ارتجاع عرب؛ از هيچ‌كدام ترسي به خود راه ندادند. اين تمام توصيف رييس‌جمهوري از جنگ تحميلي بود كه 31 شهريور 59 عليه انقلابي نوپا و از مرزهاي غرب و جنوب غربي آغاز شد و 8 سال به طول انجاميد. سواي آن 8 سال جنگ در ادامه مسير نيز به نظر مي‌رسد همچنان و هنوز راهبرد همان است كه بود؛ راهبردي كه ديروز بار ديگر از زبان بالاترين مقام اجرايي كشور شنيده شد كه ما اهل مذاكره، دفاع و ايستادگي هستيم، نه اهل تسليم، ما اهل تجاوز به مرزهاي ديگران نيستيم؛ همان‌طور كه اجازه نخواهيم داد كسي به مرزهاي ما تجاوز كند. به رسم هر سال 8 صبح ديروز
31 شهريورماه سراسر كشور نيروهاي مسلح آغاز هفته دفاع مقدس را براي گراميداشت سي‌امين سال خاتمه جنگ تحميلي رژه رفتند و حسن روحاني، رييس‌جمهوري نيز در ميان سرلشكران، سرداران و سربازان سخنراني كرد. او هم از مذاكره گفت هم از صلح، هم از حب و هم از اميد. در اين حال اما ايستادگي و مقاومت در برابر تجاوز را نيز لحاظ كرد و از آن سخن گفت.

 

بازخواني تجربه دفاع مقدس

رييس‌جمهوري در بخشي از سخنراني ديروز از تجربه دفاع مقدس گفت كه باعث شده امروز دشمن جرات تعدي به ايران اسلامي را نداشته ‌باشد. روحاني پيروزي «انقلاب اسلامي ايران براي استقلال، آزادي و تحقق عدالت مردمي و اسلامي» را كه «مي‌توانست براي كل منطقه و جهان خير، نعمت و بركت باشد» دليل اصلي «تلاش مذبوحانه‌اي» براي تجاوز به ايران در راستاي «رويارويي با اراده ملت» دانست. البته تجاوز به مرزهاي كشور تنها اقدامي نبود كه برخي كشورهاي منطقه و غرب از آن حمايت كردند و در راستاي آن كوشيدند. چه آنكه روحاني نيز «ايجاد ناامني‌ها، انجام توطئه براي تجزيه كشور، ترور بزرگاني همچون علامه شهيد مطهري، آيت‌الله بهشتي، شهيدان رجايي و باهنر» را بخش ديگري از تلاش‌هاي دشمنان براي مقابله با انقلاب اسلامي توصيف و عنوان كرد كه «دشمنان انقلاب و ملت ايران به اين هم اكتفا نكرده و طراحي كردند تا زيربناهاي قدرت امنيتي و دفاعي ما را متزلزل كنند.» او در اين بازخواني به «طراحي انحلال ارتش» پرداخت كه «توسط مزدوران راست و چپ طراحي و تبليغ شده بود كه تلاش مي‌شد با كلمه حق، باطلي را دنبال كنند و به نام شورا مي‌خواستند اساس نظم فرماندهي را برهم بزنند.» همانطور كه روحاني نيز تاكيد كرد امام با «درايت خود اولين فرمان به مردم براي ايستادگي و مقابله با همه توطئه‌گران را صادر كرد» اما سرانجام جنگ درگرفت؛ جنگي كه «عفلقيان و بعثي‌ها به ملت ايران تحميل كردند، اما امام (ره) با هوشياري و مديريت خود در اولين قدم به ارتش استحكام بخشيد و به دنبال آن نيروي انقلابي جديدي به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را بنيانگذاري و در كنار اين دو نيرو فرمان تشكيل بسيج مستضعفين را صادر كرد كه اينها سه پايه اصلي براي حفاظت و حراست از كشور و امنيت ملي ما بود.» حسن روحاني بارها در سخنراني‌هاي خود به مناسبت‌هايي كه به نوعي ارتباطي با جنگ دارند از تكيه‌كلام «عفلقي‌ها» استفاده كرده است. عفلقي‌ها در واقع يادآور «ميشل عفلق» فعال سياسي و ملي‌گراي عرب سوري بودند كه بنيانگذار جنبش بعث به شمار مي‌آيد و در جريان كودتايي كه در عراق رخ داد تا قدرت به دست صدام حسين رسيد نقش بسزايي داشت. رييس‌جمهوري در ادامه سخنراني به «درايت امام» اشاره و تاكيد كرد «نيروهاي مسلح با فرمان امام راحل و وحدت و يكپارچگي خود و حضور و حمايت مردم در صحنه 8 سال در برابر مزدوران و دشمنان اسلام و ايران مقاومت كردند؛ دشمناني كه با ايدئولوژي شرق، سلاح غرب، چراغ سبز امريكا و پول ارتجاع منطقه به جنگ مردم انقلابي اين سرزمين آمده و سلاح خود را به سمت سينه مردم نشانه رفته بودند.»

 

ارمغانِ جنگ

روحاني با اشاره به نقل‌قولي از رهبر انقلاب كه «جنگ تحميلي براي ما گنج به ارمغان آورد»، اين ارمغان را «ترديد و پشيمانيِ» «دشمنان اين سرزمين براي تجاوز به آب و خاك و سرزمين ما» توصيف كرد؛ دشمناني كه امروز «جرات تصميم‌گيري در برابر نيروهاي مسلح بزرگ ايران و ملت يكپارچه و مقاوم ما را ندارند و نخواهند داشت.»

اما به تعبير رييس‌جمهوري دشمنان از پاي ننشسته و راه ديگري برگزيده‌اند و آن جايگزين كردن «جنگ اقتصادي و به تعبيري صحيح‌تر، تروريسم اقتصادي عليه ملت ايران» به‌جاي جنگ نظامي است. جنگ اقتصادي كه باعث شده «مردم ما طي 40 سال گذشته و به‌ويژه 10 سال اخير فشار تحريم‌هاي ظالمانه را در مقاطع مختلف» تحمل كنند.

روحاني البته راه عبور از اين بحران‌ها را در گروي همت «همه كارآفرينان، سرمايه‌گذاران، شركت‌هاي دانش‌بنيان، مبتكران و توليدكنندگان به عنوان سرداران و سربازان خط مقدم جنگ در برابر دشمن مستكبر و صهيونيسم جهاني» مي‌داند. رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرده «همانطور كه در دفاع مقدس هدف اصلي دشمنان ما نابودي انقلاب بود، امروز نيز هدف آنها از تحميل جنگ اقتصادي، تهديد جنگ نظامي و جنگ رواني و قرار دادن مردم ما در برابر فشارها و مشكلات، نابودي انقلاب است اما ملت ايران همان‌گونه كه در 8 سال دفاع مقدس، نه در برابر عفلقيان و حزب بعث كه در برابر دنيا خود را ثابت كرد، امروز هم توان آن را دارد كه در برابر قدرت‌هاي مستكبر ايستادگي كند.»

 

بازيگران امنيت‌زدا در مقابل نيروهاي امنيت‌زا

روحاني همچنين در ادامه امريكا و دشمنان ايران را «بازيگران امنيت‌زدا» توصيف كرد كه هر كجا در منطقه از «افغانستان تا عراق و خليج فارس» حضور يافتند «ناامني را به ارمغان آوردند» اما هر كجا نيروهاي مسلح ايران از عراق و سوريه تا فلسطين و لبنان حضور داشتند و در كنار مردم اين مناطق بودند به عنوان نيروهاي «امنيت‌زا»، امنيت را براي منطقه به ارمغان آوردند.

رييس‌جمهوري در شرايطي كه روابط ايران و عربستان
به عنوان يكي از مهم‌ترين كشورهاي همسايه جنوب ايران به دليل حمله به تاسيسات نفتي آرامكو در بحراني‌ترين زمان خود قرار دارد، اظهار كرد كه «در اين مقطع حساس و تاريخي دست رفاقت، دوستي و برادري به سوي همه همسايگان خود دراز مي‌كنيم و در اين راستا حتي آماده‌ايم از خطاهاي گذشته آنها در منطقه بگذريم چراكه امروز در شرايطي هستيم كه دشمنان منطقه به‌ويژه امريكا، استكبار و صهيونيسم به دنبال سوءاستفاده از شكاف، فاصله و اختلاف بين كشورهاي منطقه هستند.» تحليل روحاني اين بود كه منطقه خليج‌فارس بايد امنيتي «درون‌زا» را تجربه كند و حضور نيروهاي خارجي در اين منطقه مشكل‌آفرين خواهد بود.

 

ائتلاف اميد و ابتكار صلح هرمز

روحاني كه صبح امروز دوشنبه عازم نيويورك است در اين سخنراني به سخنراني چند روز آينده‌اش در صحن سازمان ملل نيز اشاره مي‌كند؛ سخنراني‌اي كه تا همين چند روز پيش قرار نبود اجرايي شود. با اين حال به نظر مي‌رسد روحاني مي‌خواهد امسال در سخنراني سازمان ملل تمركز بيشتري روي كشورهاي منطقه داشته‌باشد. از همين روي رييس‌جمهوري ديروز خبر داد كه با شعار «ائتلاف اميد و ابتكار صلح هرمز» كه خلاصه آن «حب و اميد» خواهد بود در سازمان ملل حضور مي‌يابد تا به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در راستاي «امنيت خليج‌فارس و درياي عمان با كمك كشورهاي منطقه» گام بردارد.

روحاني با بيان اينكه «به جهانيان اعلام مي‌كنيم كه حضور نيروهاي بيگانه براي آبراه‌هاي جهاني، امنيت كشتيراني و نفت و انرژي، مشكل‌زاست اما مسير جمهوري اسلامي ايران مسير اتحاد، وحدت و هماهنگي با كشورهاي منطقه است» نشان داد كه سخراني امسال او در نيويورك محورهاي نظامي و امنيتي خواهد داشت. رييس‌جمهوري در ادامه طرح اين پيشنهاد گفت: آنهايي كه مي‌خواهند حوادث منطقه را به جمهوري اسلامي ايران نسبت دهند، همانند همه دروغ‌هاي افشاشده‌شان نيز افشا خواهد شد و بيگانگان اگر راست مي‌گويند و حقيقتا به دنبال صلح و امنيت هستند، اين مقدار سلاح خطرناك به منطقه نفرستند و منطقه ما را به مسابقه و انبار تسليحاتي تبديل نكنند و اگر به راستي به دنبال امنيت منطقه هستند از اين منطقه فاصله بگيرند چرا كه حضور آنها همواره براي منطقه سختي و بلا بوده است.»

روحاني تصريح كرد: «هر مقدار از منطقه و ملت‌هاي اين منطقه فاصله بگيريد، به همان اندازه امنيت بيشتري را شاهد خواهيم بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون