• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

كتابخانه

تونل فلسفه

آيا ما واقعا اراده‌ آزاد داريم؟ چرا بايد اخلاقي باشيم؟ بين ذهن و مغز چه ربط و نسبتي وجود دارد؟ آيا زندگي پس از مرگ وجود دارد؟ چه احساسي بايد نسبت به مرگ داشته باشيم؟ در جهاني كه ميلياردها سال نوري امتداد يافته است، آيا مي‌توانيم كاري انجام دهيم كه واقعا اهميت داشته باشد؟ آيا اصلا اهميتي دارد كه زندگي ما در مقياس كيهاني بي‌اهميت است؟ علل نابرابري در جوامع كدامند؟ آيا مي‌توان اين نابرابري را از بين برد؟

تامس نيگل در اين كتاب با دقت و وضوح و ژرف‌انديشي و شوخ‌طبعي خاص خود به اين پرسش‌ها مي‌پردازد. تمام هدف نيگل اين است كه خواننده را تشويق كند تا با اين مسائل پنجه در پنجه افكند.

«اينها همه يعني چه؟» عنوان كتابي است از تامس نيگل كه به تازگي به فارسي برگردانده و در دسترس علاقه‌مندان فارسي زبان به مباحث فلسفي قرار گرفته است. تامس نيگل، فيلسوف امريكايي و در حال حاضر استاد فلسفه و حقوق در دانشگاه نيويورك است. او در زمينه فلسفه ذهن، فلسفه سياسي، فلسفه اخلاق و معرفت‌شناسي پژوهش مي‌كند. شهرت او بيشتر به خاطر نقد تبيين‌هاي تقليل‌گرايانه از ذهن به ويژه در مقاله «خفاش بودن چه كيفيتي دارد» و دستاوردهايش در زمينه اخلاق وظيفه‌گراست. او در فلسفه اخلاق از امكان ديگرگزيني دفاع مي‌كند.«اينها همه يعني چه؟» نوشته تامس نيگل با ترجمه جواد حيدري توسط انتشارات «نشر نو» منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

از سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به چگونه چيزي را مي‌شناسيم؟ اذهان ديگر، مساله ذهن- بدن، معني واژه‌ها، اراده آزاد، درست و نادرست، عدالت، مرگ و معناي زندگي اشاره كرد.

 

غريزه فلسفي

كودكان و نوجوانان فيلسوف به دنيا مي‌آيند. بي‌آنكه كسي تشويق‌شان كند، بعضي از بزرگ‌ترين پرسش‌هاي زندگي را مطرح مي‌كنند. كتاب «ايده‌هاي بزرگ براي دختران و پسران بلندپرواز» مي‌كوشد غريزه فلسفي طبيعي ما را به كار بگيرد و با معرفي و توضيح بعضي از درخشان‌ترين ايده‌هاي فلسفي آن را پرورش بدهد. اين كتاب ما را به ديدار با شخصيت‌هاي پيشگام فلسفه از سراسر جهان و از همه دوره‌ها مي‌برد و كمك‌ مي‌كند مسائل زندگي را بهتر درك كرده و در حل آنها مهارت بيشتري كسب كنيم.ايده‌هاي بزرگ براي دختران و پسران بلندپرواز چندي در فهرست كتاب‌هاي پرفروش آمازون جاي گرفت و روزنامه گاردين آن را بهترين كتاب سال ۲۰۱۸ براي نوجوانان اعلام كرد. اين كتاب، كه شور و تحسين زيادي را برانگيخته، براي گروه‌هاي سني مختلف، مناسب است.«ايده‌هاي بزرگ براي دختران و پسران بلندپرواز» نوشته آلن دو باتن با ترجمه شهاب‌الدين عباسي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است.از جمله سرفصل‌هاي مهم اين كتاب مي‌توان به فلسفه چيست؟ ايده‌اي از سقراط، ايده‌اي از ويتگنشتاين، ايده‌اي از ابن‌سينا، ايده‌اي از كنفسيوس، ايده‌اي از كانت، ايده‌اي از ارسطو، ايده‌اي از ابن ميمون و... اشاره كرد.

 

پژوهشي تازه پيرامون شاهنامه

اگر شاهنامه صرفا به عنوان نوعي اثر ادبي- حماسي در نظر گرفته شود - كه عمدتا چنين بوده- پس موضوع اصلي كتاب حاضر را نمي‌توان يكي از موضوعات مهم آن مجموعه تلقي كرد.اگر شاهنامه را به عنوان منبع آگاهي در باره تاريخ و فرهنگ ايرانيان بدانيم، مساله اهميت موضوع بي‌ربط خواهد بود.بررسي شاهنامه بدون در نظر گرفتن منابع پيش از اسلام و اوايل دوره اسلامي ندرتا به نتايج درست مي‌انجامد و حتي مي‌تواند مانع از رسيدن به اهداف تحقيق شود. بدون مقايسه منابع مذكور نمي‌توان به ارزيابي درستي از حقايق فرهنگي و تاريخي درون شاهنامه رسيد.«زنان شاهنامه» نوشته جلال خالقي مطلق با ترجمه فرهاد اصلاني و معصومه پورتقي توسط انتشارات «نگاه معاصر» منتشر شده است.از جمله مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به زنان نژاده، زنان غير نژاده، جايگاه دختران در خانه پدري، جايگاه زن در جامعه، نام ايزدان و ديوان و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون