• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

خبر

عملياتي كه عروسي را عزا كرد

شوراي استاني هلمند و ساكنان شهرستان موسي‌قلعه اين استان در جنوب افغانستان مي‌گويند كه در حمله هوايي و زميني نيروهاي دولتي افغان و نيروهاي خارجي در اين شهرستان دست‌كم ۴۰ غيرنظامي كشته شده‌اند. مقام‌هاي محلي در استان هلمند مي‌گويند درباره تلفات غيرنظاميان در اين حمله تحقيق مي‌كنند. وزارت دفاع افغانستان اما با انتشار بيانيه‌اي گفته كه در اين عمليات ۲۲ شورشي عضو طالبان از جمله پنج نفر از اعضاي پاكستاني اين گروه كشته شده‌اند. محلي كه هدف بمباران هوايي و حمله زميني نيروهاي دولتي و بين‌المللي قرار گرفت در نزديك بازار شهرستان موسي قلعه قرار دارد. بر اساس اظهارات ساكنان محل و تصاويري كه آنان از حمله شب گذشته به بي‌بي‌سي فرستاده‌اند به نظر مي‌رسد در اين حمله بيشتر غيرنظاميان كشته شده‌اند. به گفته شاهدان عيني بيشتر كشته‌شدگان مهمانان يك مراسم عروسي بودند. حبيب الرحمان، يكي از ساكنان موسي قلعه كه شاهد وقوع اين رويداد بوده و خودش زخمي‌ها را به بيمارستان شهر لشكرگاه، مركز استان هلمند آورده مي‌گويد حوالي ساعت 10 شب به وقت محلي بود كه هلي‌كوپترها نيروهاي كماندو را در محل پياده كردند و سپس صداي هواپيماي بدون سرنشين شنيده شد. او افزود: «دو ماشين بود كه يك ميني‌بوس به دنبالش در حال حركت بود كه هدف حمله هوايي قرار گرفت. زنان و كودكان كشته شدند، اعضاي دو خانواده در بمباران كشته شدند.» يك شاهد عيني ديگر به بي‌بي‌سي گفت كه نيروهاي هوايي پس از آن حمله كردند كه شورشيان مسلح به محل آمدند تا با نيروهاي دولتي درگير شدند.

ادامه اعتراض‌ها در مصر

منابع حقوقي مصر در گفت‌وگو با پايگاه خبري عربي‌۲۱ گفتند تعداد بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي چند روز اخير در تمامي استان‌ها از ۶۵۰ نفر فراتر رفته است. به گفته اين منابع، ۳۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات يكشنبه شب به دادسراي عالي امنيت احضار شده‌اند تا بازجويي شوند. ۶۰ نفر نيز صبح ديروز به اين دادسرا فراخوانده شده بودند كه براي تمامي آنها قرار بازداشت ۱۵ روزه صادر شد تا روند تحقيقات صورت گيرد. به گفته وكلا بسياري از اين ۶۰ تن از دستفروشان خياباني بودند كه هنگام تظاهرات در خيابان حضور داشتند. عمده بازداشت‌شدگان از استان‌هاي قاهره، اسكندريه و سوئز هستند. همزمان با بازداشت‌ها يك نهاد ديده‌باني اينترنتي نيز از محدوديت دسترسي به فيس‌بوك، وبگاه بي‌بي‌سي، پايگاه خبري الحره و چندين سايت ديگر خبر داد. اين بازداشت‌ها و محدوديت‌ها در حالي است كه مسوولان مصري وجود اعتراضات را رد كرده و آن را تحريك برخي رسانه‌هاي وابسته به تركيه و قطر مي‌دانند، از جمله «سامح الشكري» وزير خارجه اين كشور كه اعتراضات را غير‌واقعي دانست. تظاهرات عليه السيسي از روز جمعه گذشته آغاز شده و به دعوت احزاب سياسي قرار است در روزهاي آتي نيز ادامه يابد. اعتراضات پس از آن آغاز شد كه فردي به نام «محمد علي» تاجر و هنرمند مصري كه مي‌گويد سال‌ها با ارتش مصر همكاري كرده و اكنون در اسپانيا به سر مي‌برد ويديوهايي از ساخت كاخ‌هاي بزرگ رياست‌جمهوري و همين ‌طور فساد درون ارتش و خانواده السيسي منتشر كرد .

ديدار براي همدردي

«سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه رژيم سعودي روز دوشنبه با «حمد بن عيسي آل خليفه» پادشاه بحرين در كاخ السلام جده ديدار كرد. پادشاه بحرين در اين ديدار حمله اخير به تاسيسات نفتي پالايشگاه آرامكوي سعودي‌ها را محكوم كرده و اين حملات را اقدامي خطرناك براي امنيت و ثبات منطقه و تامين انرژي جهان توصيف كرده و تاكيد كرد كه بحرين كاملا در كنار عربستان خواهد ايستاد. پادشاه عربستان نيز در اين ديدار از پادشاه بحرين به دليل احساسات برادرانه قدرداني كرده و بر عمق روابط برادرانه ميان دو كشور تاكيد كرد و گفت كه عربستان سعودي قادر است از پس آثار اين اقدام خرابكارانه كه امنيت عربستان و ثبات تامين انرژي جهان را تهديد مي‌كند، برآيد. در اين ديدار دو طرف درباره تحولات مختلف و چالش‌هايي كه منطقه با آن مواجه بوده و همچنين راه‌هاي تقويت امنيت و ثبات منطقه گفت‌وگو كردند. ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن شنبه گذشته با ۱۰ فروند پهپاد، تاسيسات نفتي «بقيق» و «خريص» وابسته به شركت آرامكو را هدف قرار دادند كه در پي آن به اذعان وزير انرژي سعودي ۵.۷ ميليون بشكه توليد نفت اين كشور به حالت تعليق در آمد.

آمادگي مشروط مادورو براي ديدار با ترامپ

رييس‌جمهوري ونزوئلا روزگذشته در مصاحبه‌اي با روسيه ۲۴ گفت، ايالات متحده در حال طراحي راه‌هايي براي تضعيف انتخابات پارلماني ۲۰۲۰ ونزوئلاست. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا گفت: من به شخصه به جامعه بين‌الملل هشدار مي‌دهم كه دولت كنوني ايالات متحده با آن سياست‌هاي افراط‌گرايانه‌ و جنگ نامتعارف عليه دولت كاراكاس در حال بررسي گزينه‌هايي براي مداخله در انتخابات پارلماني ۲۰۲۰ است. او ادامه داد: مي‌دانيد دليل اين كار چيست؟ آنها مي‌دانند كه نمي‌توانند پيروز شوند؛ همان طور كه نتوانستند در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰ مه ۲۰۱۸ بر ما پيروز شوند. من مي‌توانم به شما اين اطمينان را بدهم كه ما داده‌هايي داريم كه نشان مي‌دهد دولت افراط‌گراي ترامپ با آن روش‌هاي نامتعارف جنگ عليه ونزوئلا تمايل دارد تا در انتخابات سال آتي ميلادي خرابكاري كند. انتخابات پارلماني ونزوئلا براي انتخاب ۱۶۷ نماينده براي مجمع ملي قرار است در پايان سال ۲۰۲۰ و پس از تمديد فعاليت آن در مه سال جاري ميلادي برگزار شود. قرار بود فعاليت پارلمان تا آگوست ۲۰۱۹ باشد. مادورو همچنين احتمال گفت‌وگوي مستقيم با ترامپ را رد نكرد و گفت: آماده‌ام تا مذاكره كنم و تلاش مي‌كنم تا بر مبناي احترام متقابل رابطه‌اي ايجاد شود؛ اگر كه ترامپ سياست شكست خورده جنگ در ونزوئلا را - كه ميراثي از دوران باراك اوباما، رييس‌جمهوري سابق ايالات متحده است - كنار بگذارد. او ادامه داد: بر اين باورم كه ترامپ در اين سياست شكست خورده و ناكام مانده است. زمان آن رسيده كه امريكا صدمه زدن به ونزوئلا را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون