• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

خبرخوان

مجموع بدهي‌هاي دنيا به ۵۰۰ درصد توليد ناخالص جهان خواهد رسيد

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي به دعوت همتاي كويتي خود در نشست بين‌المللي بانكداري شركت كرد. هر چند هنوز جزيياتي از اين نشست منتشر نشده اما همتي در يادداشت اينستاگرامي خود بحث‌هاي مطرح شده در آن را چالش‌هاي سياسي و اقتصادي سيستم بانكي عنوان كرد.بخش ديگري از پيام همتي به رشد سريع بدهي‌هاي شركتي در سيستم بانكي دنيا اختصاص داشت كه در اين خصوص نوشت با روند فعلي ظرف ۲۰سال آينده مجموع بدهي‌ها در سطح جهان به ۵۰۰ درصد توليد ناخالص جهان مي‌رسد. او گفت : دو چالش مهم به تفصيل دركنفرانس بحث شد: يكي سرعت رشد تكنولوژي و اينكه اگر سيستم بانكي نتواند خود را با تحولات تكنولوژي تطبيق دهد، به تدريج جايگاه خود را از دست مي‌دهد. دوم، رشد سريع بدهي‌هاي شركتي است كه با روند فعلي رشدش ظرف ۲۰ سال آينده مجموع بدهي‌ها را در سطح جهان به ۵۰۰ درصد توليد ناخالص جهان خواهد رساند.

دلالان خودرو 45 درصد ضرر كردند

رييس اتحاديه خودروي تهران با اشاره به خودروهايي كه توسط افراد در ماه‌هاي گذشته و به قصد سود دهي خريداري شده است، گفت: افرادي كه در ارديبهشت ماه و به قصد سود اقدام به خريد خودرو كردند هم‌اكنون براي جلوگيري از ضرر بيشتر خودروهاي خود را با 30 تا 45 درصد ضرر واگذار كرده و از بازار خودرو خارج شدند كه اين روند در آينده نيز ادامه‌ خواهد داشت. سعيد موتمني گفت: هنوز تا رسيدن قيمت‌ها به سال گذشته فاصله داريم و هرچند كه روند كاهش قيمت‌ها مناسب بوده اما حباب قيمت در مورد برخي از خودروها وجود دارد كه بايد برطرف شود.وي با اشاره به اقدامات موثر در برخورد با افرادي كه در بازار خودرو اختلال ايجاد كرده‌اند، گفت: تعدادي از نمايندگي‌هاي خودرو‌سازان اقدام به خريد كلي و سبدي محصولات كرد‌ه و با اين اطمينان از اينكه خودرو از سوي كارخانه به بازار عرضه نمي‌شود اقدام به فروش‌هاي كاردكس و با قيمت‌هاي دلخواه در بازار مي‌كردند كه اينگونه اقدامات باعث بروز التهاب در اين بازار شده بود. پايين آمدن قيمت ارز و ثبات نسبي كه در اين بازار به وجود آمد به همراه برخورد‌هايي كه با عوامل تاثير‌گذار در افزايش قيمت خودرو شكل گرفت باعث شد تا قيمت خودرو روند كاهشي به خود بگيرد.

تاثير تحريم‌ها بر افزايش هزينه تامين مواد اوليه

وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است تحريم‌ها تنها‌ هزينه‌هاي تامين مواد اوليه صنايع را بالا برده‌اند؛ اما مانع از واردات آنها نشده است. واردكنندگان مواد اوليه در اين مورد استرس دارند؛ اما بالاخره با راه‌هاي مختلف اين كار را انجام مي‌دهند. رضا رحماني گفته: ‌از نظر من مشكل مواد اوليه قابل حل است. قابل حل كه مي‌گويم به اين معني نيست كه كار ساده است، اما قابل حل است؛ منتها نقدينگي بايد تامين شود. نقدينگي كه تامين شود، مواد اوليه هم مي‌آيد. ايران كشوري نيست كه نتواند براي صنايعش مواد اوليه را وارد كند. واقعيت هم اين است كه بخش عمده‌اي از مواد اوليه از داخل كشور تامين مي‌شود. بعد هم در تامين موادي كه از خارج از كشور وارد مي‌شود، مشكل نداريم . او اظهار كرد: چندي پيش در جلسه فعالان اقتصادي در بيرجند شركت كردم. استاندار پشت تريبون گفت كه در يك سال گذشته هيچ واحدي به خاطر تحريم‌ها تعطيل نشده است. چند هفته پيش هم در جلسه‌اي مشابه در همدان شركت كردم. آنجا هم استاندار همين را گفت. اينها كه حرف‌هاي‌شان را باهم هماهنگ نكرده‌اند؛ اما تحريم‌ها تبادل بانكي را براي توليدكنندگان كند كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون