• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

مسيح مهاجري:

برخي مسوولان علاقه دارند مردم ناآگاه بمانند

مسيح مهاجري از اعضاي شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي و مدير مسوول روزنامه جمهوري از تقسيم‌بندي‌ها تحت عنوان انقلابي و غير انقلابي انتقاد مي‌كند. او كه به گفت‌وگو با خبرآنلاين نشسته است، مي‌گويد: «با اين تقسيم‌بندي‌ها كه موجب كنار زدن انقلابيون واقعي مي‌شود مخالف هستم. اين باعث مي‌شود كساني كه براي نظام خدمت مي‌كنند و انگيزه لازم را براي خدمت دارند، كنار گذاشته شوند.» مهاجري با بيان اينكه شهيد بهشتي نيز با چنين تقسيم‌بندي‌هايي مخالف بود، گفت: «ايشان همواره مي‌گفتند «جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت از ويژگي‌هاي خط امام است.» معني جمله‌اي كه مرحوم بهشتي بر آن تاكيد داشتند اين بود كه ما به اندك بهانه‌اي كسي را طرد نكنيم و تا آنجا كه ممكن است نه‌تنها از طرد كردن خودداري كنيم بلكه تلاش كنيم افراد را جذب كنيم.»

مهاجري همچنين گفت: «تقسيم‌بندي‌ها (انقلابي- غيرانقلابي) غلط است و بسياري از بزرگان و پيشكسوتان انقلاب طرد مي‌شوند و افرادي جايگزين‌ آنها مي‌شوند كه سابقه‌اي در انقلاب ندارند و امروز هم كه مي‌خواهند بگويند ما انقلابي هستيم انقلاب را به صورتي تعريف مي‌كنند كه معناي آن دفع هركسي است كه مي‌خواهد با انقلاب همراهي كند.» مهاجري گفت: «افرادي كه اين تقسيمات را انجام مي‌دهند خود اسلام‌پندار، خود انقلاب‌پندار و خود حق‌پندار هستند و ما امروز از اين رهگذر ضررهاي زيادي مي‌بينيم يعني كساني كه خود را اسلام مي‌دانند، ديگراني كه مانند آنها فكر نمي‌كنند را دور از اسلام معرفي مي‌كنند. همچنين كساني كه خود را انقلاب مي‌دانند، افرادي را كه مانند آنها فكر نمي‌كنند را دور از انقلاب مي‌شناسند و همين‌طور افرادي هستند كه خود را حق مي‌دانند و هر كسي را كه مانند آنها فكر و عمل نمي‌كند ناحق مي‌دانند؛ متاسفانه امروز ما با چنين افرادي سروكار داريم و همين افراد هستند كه دست به چنين تقسيم‌بندي‌هايي مي‌زنند.» مهاجري گفت: امروز در دهه ۹۰ بايد بگويم ما دافعه‌مان خيلي بيشتر از جاذبه است. اما اين به معناي اين نيست كه ما در همه دوره‌ها با چنين شرايطي روبه‌رو بوديم.

او در ايجاد شرايط امروز همه مسوولان را مقصر دانست و گفت در برخي مواقع شوراي نگهبان بد عمل كرده است. مهاجري گفت: منظور از رجل سياسي و مذهبي اين نيست كه فقط نماز خواندن بلد باشد يا در هيات‌هاي مذهبي حضور داشته باشد بلكه منظور از رجل مذهبي اين است كه اطلاعات و درك عميقي از مذهب داشته باشد.» او ادامه داد: «ما رجل سياسي را با سياسي‌كار اشتباه گرفته‌ايم. حالا براساس اين تعريف مشخص مي‌شود برخي از افرادي كه شوراي نگهبان آنها را براي پذيرش مسووليت تاييد صلاحيت كرد نه رجل سياسي و نه رجل مذهبي بودند. ما مي‌دانيم نبايد اين اتفاق رخ بدهد اما چرا اين‌گونه مي‌شود؟ پاسخ روشن است براي آنكه ما آن معيارهاي لازم را كنار گذاشته‌ايم.»

او در همين راستا با اشاره به اصطلاح «عدم التزام به اسلام» و رد صلاحيت برخي افراد با اين برچسب گفت: اين موضوع به تعريفي كه شوراي نگهبان از اسلام دارد، بازمي‌گردد. تعريف شوراي نگهبان از اسلام همان معياري است كه برخي اعضاي اين شورا از اسلام مي‌فهمند. بنابراين در جواب سوال شما كه مي‌پرسند مردم بايد كدام‌يك را باور كنند بايد بگويم مسلم است كه بايد اين صحبت كه گفته مي‌شود اين فرد التزام به اسلام ندارد را قبول نكنيم، چراكه اين يك كار خلافي است كه صورت گرفته است.»

مهاجري همچنين گفت: «علاوه برآنكه برخي مسوولان علاقه دارند مردم ناآگاه بمانند حتي تلاش هم مي‌شود كه ناآگاه‌تر بشوند. در اولين دور مجلس شوراي اسلامي اين‌گونه نبود؛ يعني هم احزاب و گروه‌هايي در دوره اول و حتي دوم مجلس حضور داشتند كه هيچ‌گاه چنين روش و منشي نداشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون