• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

مزايا و معايب وزارت بازرگاني

فريال مستوفي

نمايندگان مجلس كليات طرح تشكيل وزارت بازرگاني را بررسي‌كرده و به تصويب رسانده‌اند. اين اتفاق پس از گذشت 8 سال از آخرين ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن با بازرگاني انجام شده است. بايد توجه داشت كه از ديدگاه كلان مساله جدا شدن يا ادغام وزارتخانه‌ها تا زماني كه مطالعات مديريتي صورت نگيرد، چندان تاثيري نخواهد داشت. بنابراين باز هم بايد به اين موضوع اشاره كنم كه تفكيك دو وزارتخانه صنايع و بازرگاني چند عيب و چند حسن دارد. زماني كه اين وزارتخانه‌ها يكي باشند، بدنه يك وزارتخانه آن قدر بزرگ و گسترده مي‌شود كه عملا تصميم‌گيري در بسياري از حوزه‌ها دشوار شده و چابكي و چالاكي لازم از بين مي‌رود. در دنيا زماني كه وزارتخانه‌ها را ادغام مي‌كنند، به دنبال اين هستند كه وزارتخانه‌ها را كوچك و به دنبال آن دولت را كوچك كنند. اما متاسفانه در ايران هر زمان كه دولت به دنبال ادغام وزارتخانه‌ها و كوچك‌سازي ابعاد خود بود، حجيم‌تر شده است. اين ‌بار كه دوباره تصميم گرفته‌اند نمي‌دانيم واقعا قرار است كوچك شود يا بزرگ‌تر؟ بنابراين مساله جدا كردن يا ادغام كردن، در قياس با مساله مديريتي كه قرار است انجام شود چندان اهميتي ندارد. بايد توجه خاصي به موضوع مديريت‌ها شود. بايد وزارتخانه‌اي بانشاط و كارآمد تشكيل شود و سعي بر اين شود كه دولت كوچك شود. در حال حاضر بايد مطالعات مديريتي انجام و سپس كار شود. اگر مديريت‌ها و كارهاي كارشناسي اين‌بار انجام شده است، اين طرح عالي هم مي‌تواند باشد. پياده كردن يك وزارتخانه چابك و نظارت بر آن در حال حاضر بيشتر داراي اهميت است. راي مجلس به تاسيس دوباره وزارت بازرگاني در شرايطي مي‌تواند نتايج مثبت داشته باشد كه اهداف در حوزه تجارت به شكل كلان بررسي شده و مسير حركت كشور روشن شود. آن هم در شرايط فعلي كه بسياري از فعاليت‌هاي تجاري ايران به دليل تشديد تحريم‌ها با مشكلات اساسي روبرو است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون