• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

پيدا و پنهان

چند فرد و نهاد چيني در ارتباط

با ايران تحريم شدند

 

ساعاتي پيش از سخنراني حسن روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، وزارت خزانه‌داري امريكا 5 فرد و 6 شركت چيني را در ارتباط با تحريم‌هاي ايران در ليست تحريم‌هاي خود قرار داد. تحريم‌ها روي دو شركت كشتيراني كاسكو و شركت ملواني و مديريت كشتي كاسكو اعمال خواهد شد اما شركت مادر را در بر نخواهد گرفت. شركت نفت كنكورد، شركت كشتيراني كونلون، هولدينگ كونلون و شركت پگاسوس ۸۸ از ديگر شركت‌هاي چيني تحت تحريم اعلام شده هستند. وزارت خزانه‌داري امريكا، ‌هفته گذشته نيز بانك مركزي ايران را دوباره تحريم كرده بود.

شكايت زنگنه از نماينده اراك

 

بيژن زنگنه، وزير نفت در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي كريمي، نماينده اراك در مجلس در خصوص دريافت حق مشاوره يك و نيم ميلياردي از هپكو اظهار كرد: هر چيزي آقاي كريمي جز اينكه گفته بود من يك سال و نيم رييس هيات مديره بودم، مطلقا دروغ است؛ ديروز وزارت نفت و من در دادگاه و هيات رسيدگي به رفتار نمايندگان شكايت خود را اعلام كرديم. وي در پاسخ به پرسشي درباره آيا با توجه به حملات اخير به آرامكو، احتمال دارد كه عربستان نياز خود را از طريق ايران برطرف كند، اين احتمال را رد كرد. وزير نفت در ادامه درباره كارت‌هاي سوخت شناور گفت: تصميم گرفته شده تا امكان استفاده از اين كارت‌ها سلب شود.

بازداشت يك مدير ديگر خودرويي

ايسنا از بازداشت يك مقام مسوول در شركت ايران خودرو خبر داده است. به نوشته اين خبرگزاري، مصطفي خان‌كرمي، قائم مقام فروش ايران خودرو در محل كارش بازداشت شده است. اين اقدام با حكم دادسراي كاركنان دولت بوده است.

چرا زلزله‌هاي سياسي ديگر

بازار ارز را تكان نمي‌دهد؟

 

ساعاتي پيش از سخنراني حسن روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، وزارت خزانه‌داري امريكا 5 فرد و 6 شركت چيني را در ارتباط با تحريم‌هاي ايران در ليست تحريم‌هاي خود گذاشت.خبرآنلاين نوشت: در حالي كه برخي انتظار داشتند تنش‌هاي ارزي در منطقه زمينه را براي شوك‌هاي كوچك ارزي و پس‌لرزه‌هاي سياسي در بازار ارز فراهم كند، اما روند تحولات نشان مي‌دهد تاثيرات وقايع سياسي به چند ساعت در بازار ارز محدود شده است. حالا شمار دلالاني كه در گوشه و كنار خيابان فردوسي، كاسبي مي‌كردند، كاهش قابل توجهي را تجربه كرده است. برخي از خريداران به اين واسطه كه اعتماد به آنها جايز نيست چرا كه ممكن است ارز تقلبي بفروشند از خريد پرهيز مي‌كنند و برخي ديگر نيز با استناد به كاهش نرخ دلار در ماه‌هاي آتي معتقدند ورود به اين بازار صرفه و صلاح اقتصادي ندارد. اين وب‌سايت به نقل از يك صراف مجوز‌دار گزارش داد: بازار ارز ايران حالا نزديك به شش ماه است در آرامش به سر مي‌برد و خود را در شرايط تحريمي بازيافته است، هر چند همه تقاضاها در بازار ارز پاسخ نمي‌گيرد و خريد و فروش ارز همچنان مشمول محدوديت‌هايي است اما سرمايه‌گذاران نيز از بازار ارز خارج شده‌اند و اتفاقا تقاضاي چنداني بدون پاسخ نمي‌ماند. خود قرار داد. تحريم‌ها روي دو شركت كشتيراني كاسكو و شركت ملواني و مديريت كشتي كاسكو اعمال خواهد شد اما شركت مادر را در بر نخواهد گرفت. شركت نفت كنكورد، شركت كشتيراني كونلون، هولدينگ كونلون و شركت پگاسوس ۸۸ از ديگر شركت‌هاي چيني تحت تحريم اعلام شده هستند. وزارت خزانه‌داري امريكا، ‌هفته گذشته نيز بانك مركزي ايران را دوباره تحريم كرده بود.

دليل اعلام نشدن حقوق‌ها چيست؟

 

در حالي عدم همراهي برخي از دستگاه‌ها در ارايه اطلاعات خود به سامانه حقوق و مزايا ادامه دارد كه يك اقتصاددان معتقد است علت اين عدم همراهي‌ها مي‌تواند حاكي از وجود تخلفات يا مشكلاتي در اين دستگاه‌ها باشد. ميثم موسايي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران ضمن ضروري توصيف كردن شفاف‌سازي حقوق‌هاي كارمندان دولت براي جلوگيري از بروز فساد اظهار كرد: نكته مهم اين است كه اين الزام قانوني بايد ضمانت اجرايي هم داشته باشد و براي مثال دستگاه‌هايي كه به اين قانون گردن نمي‌نهند، پرداخت حقوق‌شان مختل شود. او به مقايسه شفاف‌سازي حقوق‌ها در ايران و ديگر كشورهاي توسعه يافته هم پرداخت و گفت: در ديگر كشورها ميزان حقوق‌ها معلوم است، بنابراين هم مردم و هم دستگاه‌هاي نظارتي مانند سازمان‌ مالياتي مي‌دانند كه هر فردي در سيستم دولتي چقدر حقوق مي‌گيرد. اين شفافيت حتي شامل مقامات بالاتر و افراد خاص هم مي‌شود. او با بيان اينكه دستگاه‌هايي كه در برابر ارايه اطلاعات حقوقي خود مقاومت مي‌كنند احتمالا داراي مشكلات و تخلفاتي هستند گفت كه قوه مجريه بايد بتواند از طريق فشارهاي اجرايي و عملياتي اين دستگاه‌ها را ملزم به همكاري كند.

اقدام خودسرانه براي حذف يارانه نقدي؟

ايلنا گزارش داد: در حالي كه طبق توافق‌هاي صورت گرفته در جلسه قرار بود در اين مرحله، دستگاه‌هاي مربوطه نسبت به حذف يارانه تنها 160 هزار خانوار اقدام كنند به دلايل نامعلومي يكي از اعضاي حاضر در جلسه دستور حذف 260 هزار خانوار از ليست يارانه نقدي را به دستگاه‌هاي مسوول داد. موضوع مهم اين است كه در بين اين تعداد خانواري كه بدون هماهنگي‌هاي قبلي به ليست حذف يارانه‌ها اضافه شده، افرادي ديده مي‌شوند كه جزو سه دهك با درآمد بالا محسوب نمي‌شوند و اساسا نبايد يارانه اين خانواده‌ها قطع مي‌شد. اين اقدام خودسرانه باعث شده كه مردمي كه اساسا مستحق دريافت يارانه نقدي هستند و مخاطب اصلي دريافت يارانه محسوب مي‌شوند با پيامك اطلاع‌رساني از حذف يارانه‌ها مواجه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون