• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

رييس كل بانك مركزي:

بازار ارز تحت كنترل ما است

رييس كل بانك مركزي پس از پايان جلسه ديروز هيات دولت آخرين تحولات سياست‌هاي پولي كشور را تشريح كرد. عبدالناصر همتي درباره مبادلات بانكي و تجاري با تركيه و روسيه از طريق پول‌هاي ملي، گفت: اكنون با اين كشورها با دلار تعامل تجاري نداريم. اگر برخي مواقع نيز از يورو نام مي‌بريم، در واقع يورو را به عنوان مبناي تبديل در نظر گرفته‌ايم تا اگر پول ملي دو كشور افت و خيز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نكند.

رييس بانك مركزي با بيان اينكه ما با روسيه با روبل و تركيه با لير در حال مبادله هستيم، افزود: اين روند به تدريج دلار را از چرخه مبادلات حذف مي‌كند، بسياري از كشورها اكنون تمايل دارند كه با پول ملي خود مبادله تجاري كنند تا امريكا بر روند مبادلات‌شان نظارت نداشته باشد. اكنون همه مبادلات مالي ما با روسيه از طريق پول ملي است، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با تركيه نيز با پول ملي انجام مي‌شود و بقيه آن نيز با يورو در حال انجام است.

 

تحريم بانك مركزي تبليغاتي است

او در واكنش به تحريم مجدد بانك مركزي، گفت: بانك مركزي را تحت عنوان يك سرفصل ديگر تحريم كرده‌اند كه البته اين اقدامات از نظر ما تبليغاتي است. البته واقعيت اين است كه مشكلات جدي براي ما از نظر روابط بانكي ايجاد كرده اما ما راه‌هاي ديگري را براي اجراي كارهاي خود يافته‌ايم.ما دنبال دور زدن تحريم نيستيم، اكنون در حال انجام تجارت بدون تحريم هستيم.

همتي ادامه داد: به نظرم تحريم مجدد بانك مركزي با هدف ايجاد يك جو رواني است و اتفاق جديدي رخ نمي‌دهد و ما در حال انجام كارهاي خود هستيم. در آينده نيز روابط تجاري و مالي و بانكي را با استفاده از روش‌هايي جدا از روش‌هايي كه مدنظر امريكاست برقرار مي‌كنيم. مشكلي تاكنون براي ما رخ نداده و اگر چهار بار ديگر نيز ما را تحريم كنند تاثير جديدي نخواهد داشت. همان بار اول كه تحريم كردند ما پيش‌بيني‌هايي كرديم تا خارج از مقرراتي كه آنها در نظر گرفته بودند بتوانيم كارهاي خود را پيش ببريم.

 

انتشار اوراق مشاركت

براي جبران كسري بودجه

وي درباره انتشار اوراق جديد در عمليات بازار باز گفت: در واقع اين اوراق را بايد مردم خريداري كنند. خزانه‌داري اين اوراق را براي كسري بودجه خود در بازار مي‌فروشد. همتي افزود: عمليات بازار باز يك ابزار سياست پولي است و قرار نيست با عمليات بازار باز هر چه دولت اوراق مي‌فروشد را ما خريداري كنيم. ما با دخالت خود در بازار اوراق، اجاره نمي‌دهيم كه نرخ آن افزايش يابد. ما در حد اصلاح و كنترل نرخ بهره دخالت مي‌كنيم و بقيه‌اش را مردم خريداري خواهند كرد. در سال‌هاي بعد كه وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس مي‌گيرد. اين يك روش عادي در دنياست كه خزانه‌داري اوراق منتشر مي‌كند و بانك‌هاي مركزي نيز از طريق عمليات بازار باز، نرخ بهره را كنترل مي‌كنند تا اهداف تورمي بانك مركزي لطمه نبيند.

كنترل كامل بازار ارز

رييس كل بانك مركزي درباره ادعاي اينكه ثبات نرخ دلار در هفته‌هاي اخير آرامش قبل از توفان است، گفت: كنترل كامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غير نفتي ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نيما در حال انجام است. ادعاي آرامش قبل از توفان كه مطرح شده فقط باعث خالي كردن دل مردم مي‌شود. اكنون روند خوبي حاكم شده و در آينده بهتر نيز مي‌شود. هدف ما تامين ارز مورد نياز كالاهاي ضروري است.

وي با بيان اينكه برخي مي‌گويند كه بانك مركزي تقاضاهاي ارزي را محدود كرده است، افزود: در شرايط جنگ اقتصادي و فشارهاي سنگين اقتصادي قرار نيست كه واردات كالاهاي لوكس و غير ضروري را آزاد بگذاريم يا خروج سرمايه از كشور را مجاز كنيم. بنابراين دنبال محدود كردن مصرف ارز در بخش‌هاي غير ضروري بوده‌ايم. اكنون كنترل كامل بر بازار داريم و نگراني از اين بابت نداريم و در آينده اين ثبات ادامه مي‌يابد. رييس كل بانك مركزي درباره تغيير جايگاه ماشين آلات وارداتي از گروه يك با دو و خسارت وارده به سرمايه‌گذاران، گفت: اينها تصميماتي است كه دولت مي‌گيرد كه در كميسيون اقتصادي نيز بحث مي‌شود. مواردي كه فكر مي‌كنيم توجيه اقتصادي واردات ماشين آلات به هم مي‌خورد. تجديد نظرهايي داشته و مصوباتي داشتيم كه برخي از اين ماشين آلات را از اين قضيه معاف كرده‌اند. وي درباره گلايه بانك‌ها از بانك مركزي مبني بر اينكه بابت قرضي كه از بانك مركزي مي‌گيرند سود مي‌دهند اما دولت نه طلب و نه سود اين بانك‌ها را نمي‌دهد، گفت: دولت سود معمول بانك‌ها را محاسبه مي‌كند، البته اكنون نيز بانك مركزي به بانك‌ها چندان قرض نمي‌دهد. رييس كل بانك مركزي درباره رقم دقيق بدهي دولت به بانك‌ها، گفت: اختلاف نظر است و سازمان حسابرسي بايد تعيين كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون