• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

خبر

سخنراني ضد ايراني پمپئو در جمع تروريست‌ها

«مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا با حضور در جمع اعضاي گروهك منافقين و گروهك‌هاي تجزيه‌طلب در نيويورك سخنراني كرد و ادعاهاي بي‌پايه خود عليه ايران را تكرار كرد. به گزارش فارس، همزمان با برگزاري هفتاد و چهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك سازمان ضدايراني «متحد عليه ايران هسته‌اي» كه با منافقين و لابي صهيونيستي «اف‌دي‌دي» رابطه نزديكي دارد، نشستي را با حضور گروهك‌هاي تروريستي و جدايي‌طلب برگزار كرده است تا پيام مقامات ايراني را تحت الشعاع قرار دهد. پمپئو در سخنراني خود در جمع تروريست‌ها ادعاي خود را درباره حمله به تاسيسات نفتي آرامكو تكرار كرد و گفت: «حمله ايران به عربستان سعودي يك اقدام جنگي است.» وي همچنين گفت كه ايران به حمايت خود از گروه‌هاي تروريستي حتي بعد از حصول توافق هسته‌اي ادامه داده است. اين نشست بيش از همه مورد استقبال رسانه‌هاي عربستان سعودي قرار گرفته است و شبكه العربيه به صورت مستقيم اين برنامه را پوشش داد. وزير خارجه امريكا در ادامه تاكيد كرد كه امريكا به تحريم‌هاي خود عليه ايران ادامه خواهد داد و مدعي شد كه «ما جلوي رسيدن سالانه ۵۰ ميليارد دلار پول به ايران را گرفته‌ايم.»

عراق بخشي از ائتلاف عليه هيچ كشوري نمي‌شود

«برهم صالح» رييس‌جمهور عراق در هفتاد و چهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل خواستار مقابله با چالش‌هاي منطقه در راس آن تروريسم شد. برهم صالح گفت كه «تاريخ ثبت خواهد كرد كه عراقي‌ها موفق شدند طرح تكفيري داعش را نابود و از جهانيان در برابر شرارت آن دفاع كنند.» او ضمن تاكيد به همبستگي امنيت خليج فارس با امنيت كشورش تاكيد كرد كه عراق هرگز وارد ائتلافي عليه كشوري ديگر نخواهد شد. همزمان با سخنراني رييس‌جمهور عراق، نخست‌وزير اين كشور، عادل عبدالمهدي در سفري به عربستان سعودي رفت. نخست‌وزير عراق، بعد از ظهر امروز چهارشنبه در سفر رسمي وارد جده در عربستان سعودي شد و در اولين ديدار با «سلمان بن عبدالعزيز» شاه سعودي به گفت‌وگو نشست. به گزارش فارس برخي منابع خبري پيش از اين مدعي شده‌اند كه سفر نخست‌وزير عراق به عربستان با هدف ميانجيگري براي كاهش بحران در منطقه صورت گرفته است. سفر نخست‌وزير عراق، دومين سفر رسمي او به عربستان سعودي است. برهم صالح، رييس‌جمهور عراق در ادامه سخنراني خود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل به بحران سوريه اشاره كرد و خواستار حل سياسي بحران اين كشور شد. او در بخش ديگري از اظهارات خود اعلام كرد كه «هدف قرار دادن امنيت خليج (فارس) و عربستان، امر خطرناكي است.» رييس‌جمهور عراق توضيح داد: «امنيت منطقه بستگي به روابط خوب عراق با كشورهاي همسايه چه با كشورهاي عربي حوزه خليج (فارس) و چه با كشورهاي ايران و تركيه دارد». صالح گفت كه «امنيت عراق، امنيت خليج فارس است و ثبات عراق به نفع همه است و عدم ثبات اين كشور باعث ايجاد تنش در منطقه مي‌شود.» رييس‌جمهور عراق تاكيد كرد كه «خواهان جنگ جديد در منطقه نيستيم. عراق بخشي از هيچ محوري عليه هيچ كشوري و محل حمله به همسايگان نخواهد بود».

انتقاد كرزاي از برگزاري انتخابات در افغانستان

حامد كرزاي اظهار كرد، انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان كه قرار است شنبه پيش رو برگزار شود، بهترين شانس كابل براي دستيابي به صلح با طالبان پس از 18 سال جنگ را تهديد مي‌كند. به گزارش ايسنا، حامد كرزاي، رييس‌جمهور سابق افغانستان در گفت‌وگويي با آسوشيتدپرس گفت، اين راي‌گيري مي‌تواند افغانستان را بي‌ثبات كند. او اظهار كرد: من مي‌گويم به جاي انتخابات بايد مذاكرات صلح را آغاز كنيم. كرزاي از جمله افرادي است كه خواستار از سرگيري مذاكرات امريكا و طالبان است. او بر اين باور است كه بهترين راه از سرگيري مذاكرات صلح چه ميان امريكا و طالبان و چه ميان طالبان و افغانستان است. او تاكيد كرد كه افغان‌ها بايد راه خود را براي خروج از جنگ طراحي كنند. به گفته كرزاي، برگزاري انتخابات در اين مقطع زماني «مثل اين است كه از يك بيمار قلبي بخواهيد در مسابقه ماراتن بدود.» او در اين باره گفت: اكنون زمان انتخابات نيست. ما بايد ابتدا در افغانستان به صلح دست ‌يابيم و بعد انتخابات برگزار كنيم. نمي‌توانيم در كشوري كه گرفتار يك درگيري اعمال شده از سوي طرف‌هاي خارجي است، انتخابات برگزار كنيم. ما در جنگ اهداف و منافع خارجي قرار داريم. اين درگيري ما نيست. ما تنها در اين جنگ مي‌ميريم.

پوتين از گفت‌وگوهاي مادورو با مخالفان حمايت كرد

رييس‌جمهوري روسيه در ديدار با همتاي ونزوئلايي خود در مسكو از مذاكره كاراكاس با مخالفان حمايت كرد. به گزارش مهر، ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه امروز چهارشنبه با نيكلاس مادورو رييس‌جمهوري ونزوئلا در مسكو ديدار كرد. بر اساس اعلام اين پايگاه، موضوعات مرتبط با روابط طرفين و نيز مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي در اين ديدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند. در اين ديدار، رييس‌جمهوري روسيه اعلام كرد كه از گفت‌وگو ميان دولت و مخالفان ونزوئلا براي يافتن راهي در راستاي برون‌رفت كاراكاس از بحران سياسي حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه نمايندگان دولت ونزوئلا در ماه اگوست سال جاري ميلادي و در اعتراض به تشديد تحريم‌هاي امريكا ناگزير مجبور به ترك مذاكرات با مخالفان در ژنو شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون