• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

رهبر انقلاب در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري:

راه مذاكره با هيچ كشوري ‌جز امريكا و رژيم‌صهيونيستي بسته نيست

حقوق عمومي شهروندان فارغ از اينكه مسلمانند يا غيرمسلمان به نظام اسلامي وفادارند يا نه، محفوظ باشد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز پنجشنبه در ديدار منتخبان ملت در مجلس خبرگان ضمن ارايه تحليل جامع از شرايط كشور و گسترش شعارها و اقتدار انقلابي و سياسي نظام جمهوري اسلامي و امتداد آن در منطقه، بهره‌گيري از درس‌هاي دوران دفاع مقدس و تعميق آن را در جامعه بسيار ضروري و مهم خواندند و تاكيد كردند: لازمه و اساس استمرار پيشرفت كشور، «توكل بر خدا»، «ايستادگي و مقاومت»، «اميد به آينده»، «اعتماد به جوانان به ويژه جوانان انقلابي»، «وحدت و انسجام آحاد مردم به خصوص در ميان نيروهاي انقلاب»، «حمايت واقعي از توليد داخلي» و «قطع اميد كامل از بيگانگان» است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي اين ديدار با گراميداشت هفته دفاع مقدس و با اشاره به درس‌هاي اين دوران درخشان و لزوم گسترش و تعميق اين درس‌ها در جامعه افزودند: توكل امام(ره) به خداوند متعال در زمان آغاز جنگ و در طول 8 سال دفاع مقدس، با وجود همه مشكلات و كمبودها و فشارها، يك موضوع شگفت‌آور بود كه بايد اين توكل امروز نيز در همه عرصه‌ها وجود داشته باشد. ايشان گفتند: برخي اوقات به دليل برخي مشكلات در جامعه، برخي بزرگان و محترمين دچار دستپاچگي مي‌شوند در حالي كه بايد به خدا توكل و با تلاش آن مشكل را برطرف كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به الطاف الهي در چهل سال گذشته و عبور نظام اسلامي از گردنه‌هاي سخت خاطرنشان كردند: عزت و اقتدار و اعتبار مادي و معنوي كشور در دنيا و خيل عظيم جوانان انقلابي آماده به كار و پيشرفت‌ها و جهش‌هاي كشور غيرقابل مقايسه با ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي است و همه اين موفقيت‌ها، مرهون لطف و عنايت الهي است، بنابراين توكل به خدا هيچ‌گاه نبايد فراموش شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «اميد به آينده و اعتماد به جوانان» را از ديگر درس‌هاي دوران دفاع مقدس برشمردند و گفتند: بايد جوانان را وارد ميدان كرد و از نيروي آنان غفلت نكرد، البته به ‌كارگيري جوانان به معناي از صحنه خارج شدن افراد غيرجوان نيست، زيرا هر فردي به تناسب تجربه و عملكرد خود جايگاهي دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه غفلت از نيروي جوان اشتباه است و نيروهاي جوان بايد به كمك نيروهاي غيرجوان بيايند، گفتند: يكي از شاخص‌هاي مهم دوران دفاع مقدس، حضور جوانان در مناصب فرماندهي و در بدنه عظيم بسيج و سپاه و ارتش بود و امروز نيز بايد اين فرصت را مغتنم شمرد و از جوانان در رده‌هاي مديريتي بالا و به ويژه مياني استفاده كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «عزم و اراده ملي» را درس ديگر دفاع مقدس دانستند و تاكيد كردند: دشمن تلاش زيادي را براي سست كردن عزم و اراده مردم و نااميد كردن آنان به‌ كار بسته است كه بايد در مقابل، عزم و اراده ملي تقويت شود و اين مهم نيز با دستور امكان‌پذير نيست، بلكه با استدلال‌هاي صحيح و با حضور به موقع صاحبان فكر در ميان مردم محقق مي‌شود. ايشان با تاكيد بر اينكه اساس همه امور كشور و لازمه موفقيت در عرصه‌هاي مختلف «ايستادگي و مقاومت» است، افزودند: برخي امور نيازمند ايستادگي طولاني مدت است، بنابراين نبايد از گستردگي جبهه دشمنان و قلدري‌ها ترسيد، بلكه بايد همانند دوران دفاع مقدس با مقاومت و ايستادگي، ثابت كرد كه «ما مي‌توانيم».

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش دشمن براي تاثيرگذاري بر فهم و ادراك تصميم‌سازان، تصميم‌گيران و آحاد مردم به ‌منظور القاي «نمي‌توانيد» و «نمي‌شود» گفتند: برخلاف تلاش دشمن براي منحرف كردن فهم و ادراك مردم و مسوولان از واقعيت‌هاي كشور و تعريف منافع و مصالح ملي براساس اهداف خود، ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي كشور به گونه‌اي است كه همه گره‌هاي اقتصادي و مشكلات معيشتي با تدبير و با پيگيري و مشورت درست، قابل حل شدن هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به سخنان اخير رييس‌جمهور امريكا مبني بر اينكه اگر ايران خواسته‌هاي امريكا را انجام دهد وضع مردم بهتر خواهد شد، اشاره كردند و افزودند: مقامات و رسانه‌هاي امريكايي و اروپايي به‌ صورت مستمر با تكرار چنين مطالبي در تلاش براي القاي اين موضوع هستند كه «شما نمي‌توانيد» اما مردم ايران به اين تبليغات و القائات توجهي نمي‌كنند. ايشان گفتند: يكي از نكات ديگري كه تلاش مي‌شود اذهان و ادراك مردم و مسوولان را از آن منحرف كنند، موضوع پايبندي به شعارهاي انقلاب است و اخيرا نيز برخي مقامات اروپايي گفته بودند كه ايران بايد دست از شعارهاي انقلابي بردارد. رهبر معظم انقلاب اسلامي علت بيان و القاي چنين مطالبي را ترس و واهمه امريكا و اروپايي‌ها از شعارهاي انقلاب و راه سومي كه انقلاب اسلامي به وجود آورده است، دانستند و تاكيد كردند: علاج مسائل و مشكلات كشور پافشاري بر شعارها و راه انقلابي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جنگ احزاب و آيات مربوط به اين جنگ، صف‌آرايي دشمنان و شياطين اعم از امريكا و اروپاي خبيث را نشانه حقانيت و قدرت نظام جمهوري اسلامي دانستند و گفتند: كشور علاوه بر حركت رو به جلو، در مواردي جهش نيز داشته و دشمن از اين موضوع ناراحت و نگران است و علت اصلي تحريم‌ها هم جلوگيري از اين جهش‌هاست، اما به لطف خداوند در آينده نه چندان دور، در زمينه‌هاي مختلف شاهد جهش‌هايي خواهيم بود. ايشان در ادامه سخنان خود مطالبي را در خصوص اروپا بيان كردند. رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه راه تعامل و مذاكره با هيچ كشوري غير از امريكا و رژيم‌صهيونيستي بسته نيست، افزودند: اما به هيچ‌وجه نبايد به كشورهايي كه پرچم دشمني با نظام اسلامي را در دست گرفته‌اند و در راس آنها امريكا و اين چند كشور اروپايي، اعتماد شود زيرا آنها صريحا با ملت ايران دشمني مي‌كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه انگيزه‌هاي دشمني اروپايي‌ها با جمهوري اسلامي تفاوت اصولي با دشمني امريكا ندارد، گفتند: اروپايي‌ها در ظاهر به عنوان ميانجي وارد مي‌شوند و حرف‌هاي طولاني هم مي‌زنند اما همه آنها پوچ است. ايشان با اشاره به عملكرد اروپايي‌ها بعد از توافق هسته‌اي و عمل نكردن به وعده‌ها و همچنين نحوه عملكرد اروپا بعد از خروج امريكا از برجام و اعمال ظالمانه تحريم‌هاي ثانويه افزودند: اروپايي‌ها با وجود وعده‌هاي خود، عملا به تحريم‌هاي امريكا پايبند ماندند و هيچ اقدامي انجام ندادند و از اين پس هم بعيد است كاري براي جمهوري اسلامي انجام دهند، بنابراين بايد به ‌كلي از اروپايي‌ها قطع اميد كرد. رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: رفت و آمد و بستن قرارداد اشكالي ندارد اما مطلقا نبايد به آنها اميد داشت و اعتماد كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به عمل نكردن اروپايي‌ها به تعهدات يازده‌گانه خود افزودند: همان افرادي كه مذاكره كردند، اكنون مي‌گويند اروپايي‌ها به هيچ‌ يك از تعهدات خود عمل نكرده‌اند و اين موضوع، قوي‌ترين دليل بر اين است كه در هيچ مساله‌اي نبايد به آنها اعتماد كرد. ايشان جريان امور را با وجود همه اين دشمني‌ها، به نفع جمهوري اسلامي ارزيابي كردند و گفتند: امروز نظام اسلامي نه‌تنها قوي‌تر از چهل سال پيش است، بلكه از ده سال پيش نيز قوي‌تر شده و اقتدار انقلابي و سياسي آن در منطقه گسترش يافته و ريشه‌هاي انقلاب عميق‌تر شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت‌هاي نظام اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون خاطرنشان كردند: البته وظايف سنگيني برعهده همه است، زيرا مشكلات مختلفي در عرصه‌هاي فرهنگي و اقتصادي وجود دارد و دشمن نيز به ‌شدت در زمينه نفوذ و اقدامات فرهنگي فعال است، اما اگر مسوولان ملاك كار خود را عدم اعتماد به دشمن قرار دهند، قطعا مي‌توان در مقابل توطئه‌ها ايستاد و آنها را خنثي كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به ارزيابي وضعيت اجتماعي، سياسي و اقتصادي امريكا و اروپا پرداختند و گفتند: امريكا كه دشمن اصلي ما است، امروز منفورترين دولت در دنياست و اروپايي‌ها نيز خودشان در حال اعتراف به ضعف‌ها و افول قدرت‌شان هستند. ايشان با اشاره به سخنان يكي از سران اروپا در مجمع عمومي سازمان ملل متحد افزودند: اين مقام اروپايي صراحتا و با استدلال به افول تمدن غرب اذعان كرد، البته در همين شرايط ضعف نيز خوي استكباري خود را فراموش نمي‌كنند. رهبر معظم انقلاب اسلامي به آمارهاي مراكز بين‌المللي در خصوص بدهي‌ كشورهاي معروف اروپايي اشاره كردند و گفتند: مشكلات اقتصادي اين كشورها جدي است و گرفتاري‌هاي سياسي انگليس و فرانسه نيز در مقابل چشم همگان است، بنابراين بايد از اين موقعيت استفاده كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي سخنان خود، چند وظيفه مهم را براي تداوم راه پر افتخار انقلاب و غلبه بر دشمني‌ها مورد تاكيد قرار دادند.

«اعتماد و اطمينان به وعده الهي» اولين نكته‌اي بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: هدف ما تحقق دين خدا و پياده شدن شريعت الهي در جامعه است، بنابراين خداوند طبق وعده خود ما را ياري خواهد كرد، همچنان‌كه تاكنون نيز به اين وعده عمل كرده و با وجود انبوه مشكلات، جمهوري اسلامي در قله عزت قرار دارد و مايه افتخار و مباهات براي اسلام است. ايشان همگان به ويژه مسوولان و مديران را به «تقوا، صداقت و كار جهادي» توصيه كردند و با اشاره به وظيفه مهم ديگر يعني «مبارزه جدي با فساد» افزودند: البته در مبارزه با فساد، پيشگيري مقدم بر درمان است، يعني بايد زمينه‌هاي فساد را از بين برد، ضمن آنكه مبارزه با فساد مخصوص قوه قضاييه نيست و همه قواي كشور بايد در اين خصوص احساس مسووليت كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برخي واگذاري‌‌ها را نمونه‌هايي از كارهاي نسنجيده يا فسادآلود دانستند و گفتند: در حالي‌ كه از يك طرف عده‌اي از جوانان در تلاش پرانگيزه براي رونق توليد در كشورند، در طرف ديگر برخي خرابكاري‌هاي ناشي از فساد توليد را نابود مي‌كند كه نبايد اجازه داد اين موارد و مشكلات همچون قضاياي كارخانه‌ها در اراك و خوزستان شكل بگيرد. رهبر معظم انقلاب اسلامي «كمك به توليد» را وظيفه مسوولان و كليد حل مسائل كشور دانستند و افزودند: اگر توليد رونق بگيرد، بسياري از مشكلات كشور از جمله سقوط ارزش پول ملي، تورم و قدرت خريد مردم حل خواهد شد، البته بايد جلوي واردات بي‌رويه نيز گرفته شود.

«تقويت نيروهاي وفادار به انقلاب» توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود. ايشان نگاه نظام اسلامي به حقوق عمومي آحاد مردم فارغ از مذهب و طايفه آنان را يكسان خواندند و گفتند: فارغ از اينكه يك فرد مسلمان است يا غيرمسلمان يا به نظام اسلامي وفادار است يا نيست، حقوق عمومي آن بايد محفوظ باشد، مثلا نبايد در كشور ناامني وجود داشته باشد و بايد آزادي و نگاه عادلانه براي همه مردم يكسان باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه در كنار اين موضوع، «حمايت از نيروهاي وفادار به انقلاب و معتقد به استقلال كشور» ضروري است و نبايد با برچسب‌هايي همچون تند و افراطي اين نيروهاي پرانگيزه را از ميدان خارج كرد، افزودند: نيروهاي مومن و انقلابي كه مجموعه عظيمي از مردم را دربرمي‌گيرند، بايد در همه‌ جا و در مقابل تعرض‌ها حمايت شوند و امكان حضور آنها در مراكز حساس فراهم شود، چراكه آنها همان كساني هستند كه در قضيه ۹ دي ۸۸ يا در قضاياي سال ۹۶ با آن حركت عظيم وارد ميدان شدند و دشمنان را ناكام گذاشتند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توصيه مكرر خود به مسوولان در خصوص استفاده از نيروهاي انقلابي را يادآور شدند و گفتند: بنده به روساي جمهور در چند دوره گفته‌ام كه براي پيشرفت كارتان از نيروهاي وفادار به انقلاب استفاده كنيد، زيرا آنها هستند كه در هنگام خطر براي كمك به نظام، به صحنه مي‌آيند. ايشان اتحاد مردم با يكديگر را مورد تاكيد قرار دادند و افزودند: اتحاد نيروهاي انقلاب نيز بسيار مهم است و اختلاف سلايق افراد با يكديگر نبايد به مخالفت و معارضه منجر شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان با انتقاد از برخي افراد كه در سخنان خود يا در فضاي مجازي مردم را مأيوس مي‌كنند، گفتند: پرهيز از نااميد كردن مردم از مهم‌ترين كارهاست، چون اگر اميد نباشد هيچ كار بزرگي انجام نمي‌شود، البته اميد به آينده يك اميد كاذب نيست، بلكه آينده كشور واقعا روشن و اميدواركننده است.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت‌الله جنتي رييس مجلس خبرگان گزارشي از فعاليت‌ كارگروه‌هاي هيات‌هاي انديشه‌ورز اين مجلس بيان كرد. همچنين آيت‌الله موحدي‌كرماني نايب رييس مجلس خبرگان گزارشي از مهم‌ترين نكات و دغدغه‌هاي اعضاي خبرگان كه در نطق‌هاي اجلاس بيان شده بود، ارايه كرد و گفت: نمايندگان مجلس خبرگان بر «اميدآفريني»، «استكبارستيزي و نفي هرگونه مذاكره با امريكا»، «هدايت نقدينگي انباشته در كشور به سمت توليد»، «حمايت از قوه قضاييه در مبارزه با فساد»، «اجراي كامل قوانين مربوط به حجاب و عفاف»، «اصلاح اشكالات ساختاري در نظام مالياتي، نظام بانكي و خصوصي‌سازي» و «دقت شوراي نگهبان در احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس» تاكيد كردند.


پيام رهبر انقلاب به‌مناسبت هفته دفاع مقدس

نام شهيد بر فراز كوي‌ها و برزن‌ها افتخار و موهبتي براي كشور است

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجليل از شهيدان و ايثارگران، تاكيد كردند: نام شهيد و عنوان شهادت بر فراز كوي‌ها و برزن‌ها افتخار و موهبتي براي كشور است كه بايد ادامه يابد. متن اين پيام كه همزمان با مراسم غبارروبي، عطرافشاني و گلباران مزار شهيدان در سراسر كشور ازسوي حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي نماينده ولي‌فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران در گلزار شهداي بهشت زهراي تهران قرائت شد، به اين شرح است:

بسمه تعالي

ياد و نام شهيدان مايه سربلندي ملت و نشانه راه به سوي پيروزي است. فداكاري شجاعانه آنان است كه عظمت ملت‌ها و عمق مباني فرهنگي و تمدني آنان را به اثبات مي‌رساند. همه وظيفه داريم نام‌هاي نوراني شهيدان را تكريم كنيم و عظمت جايگاه آنان را در يادها ماندگار‌ سازيم. افتخاري است براي كوي‌ها و برزن‌ها كه نام شهيد و عنوان شهادت بر فراز آنها بدرخشد؛ اين موهبت هم‌اكنون در سراسر كشور وجود دارد و بايد ادامه يابد. سلام خدا و اوليائش بر شهيدان عزيز. سيدعلي خامنه‌اي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون