• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

اصولگرايان به نقد تندروي‌هاي اخير پايداري‌ها پرداختند

كلاس اخلاق براي تندروها

در ميان اصولگرايان به «بازي خراب‌كن‌ها» و «بچه شلوغ‌‌كن‌ها» معروفند و هر بار نقدي، آن هم از جنس تندروي نسبت به جريان راست مطرح مي‌شود، نگاه‌ها تنها متوجه يك گروه مي‌شود؛ «جبهه پايداري.» گروهي كه ظهور و بروزش از فراكسيون «انقلاب اسلامي» در مجلس هشتم شروع شد و با حمايت دولت محمود احمدي‌نژاد در انتخابات ۹۰ موفق به تصاحب ۸۲ كرسي از ۲۹۰ كرسي مجلس نهم شد. مجلس نهم براي پايداري‌ها چيزي بود در حد و حدود ايده‌آل. آنها توانسته بودند به يكي از جريانات تاثيرگذار مجلسي تبديل شوند كه ازجمله اصولگراترين مجالس در اين 10 دوره بود، اما با پايان مجلس نهم اين تشكل آن روزهاي جوان، در سراشيبي نزول‌ افتاد. هر چند ميدان‌داري اين گروه نه چندان آرام به دوران طلايي‌شان در مجلس نهم نرسيد اما همچنان سر و صداي‌شان را در ميان صحن حفظ كردند، حال چه قرار باشد لايحه «CFT» بررسي شود تا با بنر و پلاكاردهاي‌شان جنجال به‌پا كنند، چه وقتي قرار است، رييس مجلسي را كه سال‌ها به او راي داده‌اند، به دليل اينكه ديگر او را همسو با اهداف‌شان نمي‌بينند، سيبل اتهام و توهين‌ قرار دهند؛ ماجرايي كه هفته پيش اتفاق افتاد و دايره نقد منتقدان پايداري را چنان گسترش داد كه حتي بعضي اصولگرايان نيز زبان به گلايه و نقد گشودند.

گستاخي هنر نيست!

عباس سليمي‌نمين، يك تحليلگر سياسي اصولگراست اما او هم از اين اتفاقات و برخوردهاي اين طيف خاص اصولگرايان، دل خوشي ندارد. سليمي‌نمين درباره اتفاقات اخير به خبرآنلاين مي‌گويد: «ما در مجلس مي‌توانيم با صراحت صحبت كنيم اما اين امر با توهين متمايز است. ما نبايد به دليل توهين و تخريب ديگران به خود بباليم، اين دسته از اعمال از عهده هر كسي بر مي‌آيد اما با استدلال نقد كردن كار هر كسي نيست. من اين نوع از برخوردها را به هيچ‌وجه نمي‌پسندم، چراكه شايسته افرادي كه مدعي تعهد به نظرات خاصي هستند، نيست.» او از لاريجاني به عنوان يك ظرفيت و پتانسيل نام مي‌برد و مي‌گويد: «نبايد اين ظرفيت را با تعابير گستاخانه و تند تخريب كنيم. اين هنر نيست، بلكه بايد نقد خود را محترمانه ارايه كنيم كه مجلس بتواند الگوي تعاملات سياسي باشد. ما به اندازه كافي در تعاملات سياسي دچار مشكل هستيم. اين تعاملات سياسي بيمارگونه بايد اصلاح شود.» اين تحليلگر اصولگرا معتقد است: «اكنون بين جريانات سياسي به ‌جاي اينكه منطق حاكم باشد، برخوردهاي تخريبي وجود دارد. اين ناشي از كم‌تحملي برخي سياستمداران است كه داراي ظرف وجودي كوچكي هستند، لذا بلافاصله دست به دامان پرخاشگري مي‌شوند. اين به ضعف وجودي افراد بازمي‌گردد.» سليمي‌نمين اين برخوردها را بدون تبعات نمي‌داند و معتقد است كه مي‌تواند در جامعه بازتاب داشته باشد. او مي‌گويد: «برخوردهاي چكشي را افكار عمومي و جامعه از وكلاي خود در مجلس مي‌آموزند؛ اگر به محض اينكه اختلاف پيدا كرديم از همين تعابير استفاده كنيم، بنابراين الگوي بسيار مخربي را به جامعه اشاعه مي‌دهيم. در جامعه نيز افراد به‌جاي برخوردهاي سازنده، برخوردهاي چكشي خواهند داشت.»

نسخه كلاس اخلاق براي پايداري

شايد ماجرايي كه روز چهارشنبه هفته پيش در جريان صحن علني رقم خورد، در ظاهر يك جدال لفظي ميان رييس مجلس و يكي از نمايندگان باشد اما واقعيت، احتمالا فراتر از آن است. چنان‌كه برخي ناظران از ارتباط احتمالي ميان اين غائله با آنچه سريال تخريب پارلمان مي‌خوانند، سخن گفتند؛ تخريبي كه مي‌تواند حربه‌اي جهت ساقط كردن اعتبار يك نهاد انتخابي باشد و اين، يعني تضعيف نقش مردم در اداره كشور؛ موضوعي كه محمدتقي رهبر از خطيبان موقت نماز جمعه اصفهان به آن اشاره مي‌كند و معتقد است وقتي يك نهاد را به عنوان راس امور معرفي مي‌كنيم، بايد شأن آن را هم رعايت كنيم. خطيب موقت نماز جمعه اصفهان در انتقاد به اين جريان تخريبي به خبرآنلاين گفته است: «اين تندروي‌ها و حرف‌ها نه سازنده است، نه مفيد؛ بلكه باعث سوءاستفاده دشمنان هم مي‌شود. انسان اگر گفتارش نيش‌دار و زننده باشد و مطابق شرع نباشد، اول به خودش ضربه مي‌زند، ضمن اينكه مردم را هم نااميد مي‌كند. مردم وقتي نگاه مي‌كنند مي‌گويند اينها خودشان هم با هم جنگ دارند.» رهبر كه امامت نماز جماعت مجلس شوراي اسلامي را نيز برعهده دارد، در ادامه گفته است: «تندروي هم براي خود شخص تندرو مطلوب نيست، هم براي جامعه سازنده نيست و هم براي دشمن خوراك تهيه مي‌كند، لذا خوب است كه پختگي سياسي داشته باشيم. خيلي‌ها مي‌توانند اين حرف‌ها را بزنند و مدام انتقاد كنند، اما اين نوع رفتارها اصلا خوب نيست.» او براي اين طيف تندرو نسخه شركت در كلاس اخلاق را مي‌پيچد و مي‌گويد: «ما امروز نياز به كلاس اخلاق داريم. من يادم هست در گذشته افرادي مانند آقاي مشكيني را دعوت مي‌كرديم كه ايشان صحبت‌ اخلاقي مي‌كردند و امروز هم نياز داريم كه با علماي وارسته، درس اخلاق داشته باشيم. امروز خواص، بيشتر از مردم به اين مورد نياز دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون