• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

دفاع رييس‌جمهور تركيه از روابط اقتصادي با تهران

اردوغان: به خريد گاز ايران ادامه مي‌دهيم

رييس‌جمهوري تركيه گفت كه كشورش با وجود تحريم‌ها به خريد نفت و گاز از ايران همچنان ادامه خواهد داد. رجب طيب اردوغان روز جمعه و قبل از ترك هفتاد وچهارمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك در گفت‌وگو با خبرنگاران ترك، اين مطلب را در پاسخ به سوالي پيرامون روابط تركيه با ايران عنوان كرد. به گزارش ايرنا، اردوغان گفت: در زمينه تجارت با پول ملي تركيه مجددا پيشنهاد خود به ايران را در نشست آنكارا به رييس‌جمهوري ايران ارايه كرده است و عزم تركيه در اين زمينه پابرجا است. وي با تاكيد بر لزوم ادامه اين مساله گفت: روساي بانك‌هاي مركزي دو كشور نيز در اين راستا گردهم آمده و مذاكراتي انجام دادند و ما اين مساله را ادامه خواهيم داد.

رييس‌جمهوري تركيه با تاكيد بر اينكه در خريد نفت و گاز از ايران امكان به صفر رساندن روابط ممكن نيست، گفت: ما به خريد گاز از ايران ادامه خواهيم داد ولي در زمينه خريد نفت با مشكل مواجه هستيم چرا كه نفت را عمدتا بخش خصوصي تركيه از ايران خريداري مي‌كرد و به دليل تهديدهاي امريكا متاسفانه در حال حاضر اين خريد انجام نمي‌شود. اردوغان حجم تجارت دو كشور را در حال حاضر 7.5 ميليارد دلار خواند و گفت: دو كشور براي حجم تجارت خود ۳۰ ميليارد دلار هدف گذاري كرده بودند و متاسفانه اين رقم در حال حاضر به ۷.۵ ميليارد دلار افت كرده است ولي در ارتباط با ايران از هدف استراتژيك خود دست برنداشته‌ايم و خواستار تحقق آن هستيم.

اردوغان در زمينه خريد جنگنده‌هاي اف- ۳۵، سيستم‌هاي ضد هوايي پاتريوت و رساندن حجم تجارت تركيه با امريكا به ۱۰۰ ميليارد دلار هم گفت: تركيه در اين زمينه پيشنهادهاي خود به طرف امريكايي را ارايه كرده است و جزئيات مساله در بعد از مذاكرات وزيران تجارت دو كشور مشخص خواهد شد. هدف‌گذاري ما براي حجم تجارت دو كشور نيز ۱۰۰ ميلارد دلار تعيين شده است.

اردوغان در مورد خريد هواپيماهاي اف- ۳۵ نيز گفت: در اين زمينه مساله كاملا حل نشده است؛ من در گفت‌وگو با ترامپ به وي گفتم كه تركيه در كنار اس- ۴۰۰‌هاي روسي مي‌تواند از امريكا پاتريوت نيز خريداري كند و وي نيز گفته است در صورتي كه مساله جدي باشد روي آن كار كنيم. رييس‌جمهوري تركيه در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني فوكس تي وي نيز در سوالي در ارتباط با ادعاهاي ارتباط ايران با حمله به تاسيسات نفتي عربستان گفت: مقصر دانستن ايران در حمله به تاسيسات نفتي عربستان سعودي صحيح نيست. بسيار واضح و مبرهن است كه تعرضي از چند منطقه از خاك يمن صورت گرفته است كه همه نيز آن را بيان مي‌كنند. مقصر دانستن ايران از منظر ما صحيح نيست. نبايد اين موضوع را به گردن ايران انداخت. زيرا اسناد و مدارك چيزي را در اين زمينه اثبات نمي‌كند. اردوغان در خصوص تحريم‌هاي امريكا عليه ايران نيز گفت: نبايد دنيايي داشته باشيم كه در آن هر كسي كه قدرت بيشتري دارد، محق نيز باشد. اين صحيح نيست كه كسي بگويد من قدرت بيشتري دارم پس حق به جانب هستم. بايد دنيايي بر اساس عدالت، واقعيت و حقوق ايجاد كنيم. وي ادامه داد، تحريم‌ها موضوع جديدي نيستند. تحريم‌ها تا كجا؟ اگر مي‌خواهيم كه دنيايي پايدار تاسيس كنيم بايد بر اساس برقراري صلح باشد. در سخنان خود در سازمان ملل متحد نيز بر لزوم آن تاكيد كردم. ما با ايران همسايه هستيم. شاهد آن بوديم كه اعمال تحريم مشكلي را حل نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون