• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

خبرخوان

اولويت اول بانك مركزي تامين ارز كالاهاي اساسي و دارو

رييس كل بانك مركزي گفت: در شرايط جنگ اقتصادي چاره‌اي جز اولويت‌بندي مسائل اقتصادي نداريم. عبدالناصر همتي، ‌اولويت اول بانك مركزي را تامين ارز كالاهاي اساسي و دارو عنوان كرده است. وي افزود: انتظارات از بانك مركزي بالاست و از اين رو كنترل تورم، كنترل بازار ارز و كمك به رشد اقتصادي كشور در دستور كار بانك مركزي قرار دارد. همتي با بيان اينكه رشد و توسعه اقتصادي كشور در راستاي افزايش رفاه مردم بايد با تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي صورت گيرد، افزود: در اين خصوص بايد بررسي‌ها و اقدامات لازم در خصوص توانمندي‌هاي مناطق آزاد و رفع موانع آنها صورت گيرد تا بتوانيم از اين قابليت‌ها در مسير توسعه اقتصادي كشور بهره كامل ببريم.

مافياي رسانه‌اي كسري بودجه را برجسته مي‌كند تا دلال‌ها تبرئه شوند

فرشاد مومني استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: اخيرا مافياي رسانه‌اي به همراه همپيمانان دلال خود موجي را به راه انداخته‌اند مبني بر اينكه مسوولان كشور علاقه دارند به جاي لفظ تورم از گراني استفاده كنند و سپس استدلال مي‌كنند اين جابه‌جايي باعث مي‌شود دولت فرافكني كند و اين گراني را به جاي سياست‌هاي خود در رفتار گران‌فروشان جست‌وجو كند. مومني افزود: در اينكه سياست‌هاي نادرست يكي از نيروهاي محركه تورم ايران است در آن ترديدي نيست اما يك موذي‌گري در اين الگوي تبليغاتي وجود دارد كه از اين دريچه وارد شوند تا بگويند كل ماجراي تورم در ايران تنها مربوط به كسري بودجه دولت و سياست‌هاي پولي اتخاذ شده توسط بانك مركزي است كه دليل اين الگوي تبليغاتي ناديده گرفتن ظلم غيرمتعارف دلال‌ها است. او افزود: در روزهاي اخير يك كار پژوهشي منتشر شده كه در آن قيمت تمام شده ارزي ۱۰ قلم كالاي اساسي وارداتي مردم با قيمت فروش به مصرف‌كننده را مقايسه كرده است. براساس اين گزارش قيمتي كه مصرف‌كننده براي اين كالاها مي‌پردازد بين ۵ تا ۱۰ برابر قيمت وارداتي آن است يعني اين چنين ميداني را براي مفت‌خوارگي و واسطه‌گري ايجاد كرده‌اند.

خودروسازان تركيه در راه ايران هستند؟

مذاكرات ايران و تركيه در حوزه خودروسازي در حالي به مراحل پاياني نزديك مي‌شود كه ايران و تركيه برنامه افزايش سطح مبادلات و همكاري‌هاي اقتصادي را در دستور كار قرار داده‌اند. هرچند ايراني‌ها آشنايي چنداني با صنعت خودروي تركيه ندارند اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد تركيه در اين سال‌ها به يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان قطعه و خودرو تبديل شده است. صنعت خودروي تركيه صنعتي مبتني بر مونتاژ است اما پيشرفت قطعه‌سازي‌ها در سال‌هاي گذشته سبب شده است صادرات اين صنعت قابل توجه باشد. آناتولي پيش از اين در گزارشي اعلام كرده است در سال ۲۰۱۸ صادرات محصولات صنايع خودروسازي تركيه به ۳۱.۶ ميليارد دلار رسيده است و در اين ميان كشورهاي اتحاديه اروپا با ۷۸ درصد بيشترين سهم را در صادرات تركيه داشتند. تركيه در سال ۲۰۱۸ به ۸ كشور عضو اتحاديه اروپا و ايالات متحده امريكا به‌طور جداگانه بيش از يك ميليارد دلار صادرات خودرو را به ثبت رساند. فريد زاوه كارشناس خودرو درباره همكاري خودرويي ايران و تركيه گفت: پرفروش‌ترين خودروي تركيه فولكس واگن است و اتفاقا اين شركت تصميم دارد سرمايه‌گذاري دو ميليارد دلاري براي توليد خودرو در اين كشور انجام دهد؛ با اين حال صنعت خودروي تركيه در حال آماده‌سازي فضا براي معرفي برند ملي خود به بازارهاي جهاني است و احتمالا موضوع همكاري ايران و تركيه به اين پروژه نيز ارتباط مي‌يابد.

 

قيمت نان سفارشي در چند روز آينده تعيين مي‌شود

رييس اتاق اصناف تهران با اشاره به اينكه هدف اصلي اعلام نرخ‌نامه جديد، ارايه نان با كيفيت به مردم است، گفت: واحدهاي آزادپز هم آرد يارانه‌اي دريافت مي‌كنند و در چند روز آينده قيمت نان سفارشي تعيين خواهد شد. قاسم نوده فراهاني افزود: نانوايي‌ها نبايد به اجبار نان سفارشي به مردم عرضه كنند و از سوي ديگر به هيچ واحد نانوايي بدون كسب مجوز از اداره غله، پروانه كسب اعطا نخواهد شد. نانوايي‌هاي آزادپز در خريد آرد و گندم، يارانه دريافت مي‌كنند از اين رو بايد قيمت‌هاي مصوب و ابلاغي را رعايت كنند.

استفاده گسترده از درگاه‌هاي پرداخت براي خريدهاي خرد

بررسي نمودارهاي منتشرشده از سوي شاپرك نشان از وضعيت متفاوت تراكنش ابزار پذيرش موبايلي با كارتخوان فروشگاهي و ابزار پذيرش اينترنتي دارد. طبق آمار شركت شاپرك ۴۵ درصد تراكنش‌هاي انجام‌شده با ابزار پذيرش موبايلي در مرداد امسال كمتر از ۲۰۰۰ تومان و ۳۵ درصد نيز بين ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان بوده كه حاكي از استفاده گسترده از درگاه‌هاي پرداخت براي خريدهاي خرد است. همچنين حدود ۷۸.۵۸ درصد از كل تراكنش‌هاي انجام‌شده با استفاده از ابزار پذيرش اينترنتي داراي مبلغي كمتر از ۲۵ هزار تومان بوده است كه نشان از استفاده گسترده از درگاه‌هاي پرداخت براي خريدهاي خرد دارد.

 

چند نفر به حذف يارانه اعتراض كردند؟

 سخنگوي ستاد تبصره ۱۴ بودجه با اشاره به مراجعه كمتر از ۱۴ هزار سرپرست خانوار به دفاتر پيشخوان براي اعتراض به قطع يارانه، از صرفه‌جويي ۸ هزار ميلياردي، در صورت قطع يارانه پردرآمدها خبر داد. حسين ميرزايي افزود: از حدود ۲۰۰ هزار سرپرست خانوار شناسايي‌شده براي قطع يارانه نقدي، هيچ شماره تلفن تماسي از ۲۱۴۰ سرپرست خانوار در سيستم ثبت نشده بود اما براي برخي اعضاي اين خانواده‌ها، تا ۴ پيامك ارسال كرديم تا مطمئن شويم اطلاع‌رساني مكفي صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون