• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

آغاز عمليات مالچ‌پاشي بدون دريافت نظر سازمان محيط زيست؟

در حالي كه قرار است عمليات مالچ‌پاشي در ۶۵ هزار هكتار از بيابان‌هاي كشور آغاز شود، مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها مي‌گويد كه نقشه‌ نقاطي كه قرار است در آن عمليات مالچ‌پاشي انجام شود براي سازمان محيط زيست فرستاده شده تا اعلام كنند كه آيا اين نقاط جزو مناطق تحت مديريت اين سازمان هست يا خير؟ اما سازمان محيط زيست هنوز پاسخي نداده است.

به گزارش ايسنا، مالچ‌پاشي يكي از روش‌هاي تثبيت شن‌ روان در بيابان‌هاي كشور براي جلوگيري از وقوع گرد و غبار است. هر چند برخي از كارشناسان بر اين باورند كه مالچ‌پاشي سبب از بين رفتن پوشش گياهي و جانوري منطقه مي‌شود اما مسوولان سازمان جنگل‌ها به عنوان متوليان مالچ‌پاشي بارها تاكيد كرده‌اند مالچ‌پاشي در مناطقي كه شن روان دارند و با هيچ راهي نمي‌توان آن را تثبيت كرد، تنها گزينه است. همچنين سازمان جنگل‌ها مي‌گويد در نقاطي اقدام به اجراي عمليات مالچ‌پاشي مي‌كند كه عاري از هر گونه پوشش گياهي است.

اما با اين وجود هر از گاهي عكس‌هايي از دفن برخي حيوانات زير مالچ‌ها در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود كه سازمان جنگل‌ها هيچ‌وقت آنها را تاييد يا حتي رد نمي‌كند. حالا نيز با شروع فصل پاييز قرار است كه عمليات مالچ‌پاشي به‌تدريج در برخي نقاط بياباني كشور آغاز شود. همزمان با اجراي اين عمليات برخي نگراني‌ها درباره نقاطي كه قرار است در آنها مالچ‌پاشي صورت بگيرد به وجود آمده است.فرهاد سرداري، مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در اين باره گفت: در حال حاضر از ۳۲.۵ ميليون هكتار اراضي بياباني كشور، ۶۵ هزار هكتار نياز به اجراي عمليات مالچ‌پاشي دارد. دفتر مهندسي و مطالعات سازمان جنگل‌ها بررسي‌هايي را درباره اين اراضي و اينكه آيا زيستگاه حيات‌وحش و گونه‌هاي گياهي هستند يا خير انجام داده و سعي كرده است كه طي اين بررسي‌ها با سازمان حفاظت محيط زيست همكاري كند.

او ادامه داد: پس از پايان بررسي‌ها و مطالعات، نقشه نقاطي را كه قرار است در آنها عمليات مالچ‌پاشي انجام شود در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست قرار داده‌ايم و در حال حاضر منتظر هستيم تا اين سازمان نظر خود را اعلام كند تا مشخص شود آيا اين نقاط جزو مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست است يا خير؟

مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري افزود: در حال حاضر چند ماه است كه منتظر نظر سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره هستيم و چنانچه نظر خود را به ما اعلام نكنند مجبور هستيم كه عمليات مالچ‌پاشي را آغاز كنيم.سرداري همچنين با بيان اينكه در حال حاضر راهي به جز مالچ‌پاشي در نقاط بحراني بياباني نداريم، گفت: چندين طرح تحقيقاتي روي ساير پليمرها براي جايگزيني با مالچ نفتي انجام شد اما هيچ‌كدام تاثير مالچ‌ نفتي را نداشت. ضمن اينكه تخريب بيشتري براي محيط زيست نسبت به مالچ نفتي در پي داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون