• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

اصول فلسفه‌‌ورزي

فراگيري روش‌شناسي پژوهش‌هاي فلسفي سبب تقويت انگيزه، افزايش توانايي درك و فهم مفاهيم، پيدايش تفكر خلاق و مهارت‌هاي تجزيه و تحليل داده‌ها براي انجام دادن فعاليت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي مي‌شود. از اين رو هدف اصلي براي ارايه الگويي براي شيوه پژوهشِ فلسفي تقويت فرآيند تفكر است.

علي‌اصغر جعفري‌ ولني در كتاب «روش‌شناسي پژوهش‌هاي فلسفي» سعي كرده است كه ضمن توجه به معيارهاي امروزي، روش تحقيق و با تامل دقيق به ‌ويژه در منطق قديم، كه ابزار پژوهش فلسفي بوده است، به روش تحقيق جامعي دست يابد كه اصول و فنون امروزي پژوهش را در تناظر با مباني منطقي مورد توجه قرار دهد و آن را چارچوب روش تحقيق علوم عقلي
معرفي كند.

در واقع روش‌شناسي پژوهش‌هاي فلسفي تجلي چهره جديدي از هويت ابزاري منطق و جنبه مهارتي آن است. در اين كتاب پژوهش همان فكر و روش پژوهش هم صورت فكر عملي شده است: از اين رو علم منطق به عنوان ضامن صحت صوري فكر را مي‌توان متدولوژي پژوهش فلسفي معرفي كرد. در اين كتاب، كوشش شده كه ضمن توجه به اصول و فنون امروزي روش تحقيق با تكيه بر مباني و مباحث منطق قديم - كه ابزار پژوهش فلسفي بوده است - به روش تحقيق جامعي به عنوان چارچوب روش تحقيق علوم عقلي دست يابيم.

در اين كتاب، طي فصولي تلاش مي‌شود در باب چيستي، چرايي و چگونگي پژوهش‌هاي مساله‌محور فلسفي بحث شود و متدولوژي جامعي فراهم ‌آيد كه پژوهش‌هاي آكادميك در حوزه علوم عقلي را سامان دهد.

كتاب «روش‌شناسي پژوهش‌هاي فلسفي» تاليف «علي‌ اصغر جعفري ‌ولني» در ۲۰۸ صفحه از سوي انتشارات ققنوس منتشر
شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون