• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4475 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۷ مهر

علي اعطا، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران :

نام شهدا نبايد دستاويز رقابت سياسي باشد

گروه اجتماعي |بعد از جنجال‌هايي كه بر سر حذف كلمه شهيد از روي برخي تابلوهاي خيابان‌ها به‌پا شد، رييس شوراي شهر، سخنگوي شورا را مسوول تشكيل كميته‌اي براي تحقيق در اين زمينه كرد. ديروز علي اعطا، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران در نشست خبري خود كه با حضور محمدجواد حق‌شناس برگزار شد، درخصوص تشكيل اين كميته و فلسفه آن گفت: رياست شورا مقرر كرده‌اند كه اين كميته، ظرف مدت حداكثر يك ماه نتايج بررسي خود را به شورا ارايه كند و مسووليت اين كميته را به من سپرده‌اند.

او با بيان اينكه اخيرا هم در جلسه كميسون نظارت و حقوقي، ديگر اعضاي كميته مشخص شدند، گفت: آقايان نظري، سالاري، خليل‌آبادي و خانم صدراعظم نوري چهار عضو ديگر كميته هستند، اما هدف از تشكيل اين كميته چيست؟ اين كميته به نوعي يك كميته حقيقت‌ياب است كه قرار است فارغ از فضاي بعضا تند رسانه‌اي، يك كار تحقيقي-نظارتي
يك ماهه انجام بدهد. باتوجه به برخي مطالب منتشره در فضاي عمومي و ايجاد حساسيت‌هاي به‌حق، فارغ از صحت و سقم موضوع، لازم بود شورا از منظر نظارتي، گزارش دقيقي از موضوع تهيه كند. اين يك امر نظارتي است. سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: نكته ديگري كه مطرح است، اين است كه در بحث حذف نام شهيد، دو گونه موضع‌گيري در فضاي عمومي را بايد از هم تفكيك كرد. تشخيص و تمايز اين دو از هم مهم است. همه مردم ما، كه همچون هر ملت ديگري، نسبت به قهرمانان خود حساسيت و توجه ويژه نشان مي‌دهند. طبيعي است كه انتشار چنين اخباري، فارغ از صحت و سقم آن، احساسات پاك مردم را جريحه‌دار كند و در اين مورد از ما پرسش كنند و توضيح بخواهند.

او با بيان اينكه اين يك سوي ماجراست كه طبيعي و قابل فهم است و بايد آن را به رسمت شناخت و به آن احترام گذاشت، اضافه كرد: سوي ديگر ماجرا يا روي ديگر سكه، كساني هستند كه يك مساله اعتقادي و ارزشي را به مساله‌اي سياسي يا مساله‌اي براي بهره‌برداري سياسي تبديل كردند. رقابت سياسي امري طبيعي است و همه آن را به‌رسميت شناخته‌اند، اما اشكال كار آنجاست كه رقابت خود را بر مباني اعتقادي و ارزشي بنا كنيم.

اعطا اضافه كرد: چنانكه پيش‌تر هم اشاره كرده‌ام، نه اين شهردار و نه اين شورا، نمي‌توانند نسبت به حذف نام شريف شهدا بي‌توجه بوده باشند. كارنامه شهردار منتخب شورا، در جبهه‌هاي جنگ، الان ديگر بر همگان روشن است. اعضاي اين شورا، تعداد زيادي از خانواده شهدا و ايثارگرانند يا خود ايثارگرند.

سخنگوي شوراي شهر تهران تصريح كرد: عملكرد اين شورا در حوزه نامگذاري در كميسيون نامگذاري درخصوص نام شهدا، طي دو سال اخير تدريجا منتشر شده است، چه بسا كه حدود 38درصد نامگذاري‌ها به نام شريف شهدا بوده است. سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: موضع و رويكرد مديريت ارشد شهرداري روشن است اما اين امر محتمل است كه در لايه‌هاي اجرايي شهرداري به هر حال و نه در سطوح مديريتي بعضا قصورهايي يا خطاهايي صورت گرفته باشد و اين كميته ماموريت دارد كه در اين باره بررسي و حقيقت‌يابي كند و گزارش دهد و ما پيش از اينكه مهلت يك ماهه تمام شود اين گزارش را تقديم خواهيم كرد. اعطا در پاسخ به سوالي درباره قصور يا سهل‌انگاري براي حذف نام شهدا گفت: ما در كميته ويژه بررسي موضوع تابلوهاي نام شهدا، پيش‌فرض نداريم. تنها پيش‌فرض ما اين است كه نه شوراي شهر و نه مديريت ارشد شهرداري اين اشتباه را نمي‌پذيرد. اگر محرز شود كه خطا و قصوري در كار بوده، با مسببين برخورد خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون