• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

چهره‌هاي سياسي در نقد پديده «پول‌سالاري» مطرح كردند

پول‌هاي كثيف، بلاي جان انتخابات

اواخر ماه شهريور بود كه عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان درباره «پول‌سالاري» در انتخابات هشدار داد و بعد از آن و در اوايل اين هفته نيز مجدد در سخنان خود به اين موضوع پرداخت. البته او تنها عضو شوراي نگهبان نبود كه در روزهاي اخير به اين موضوع اشاره مي‌كرد؛ آيت‌الله احمد جنتي، دبير اين شورا كه البته همزمان رياست مجلس خبرگان رهبري را نيز برعهده دارد، در نطق افتتاحيه هفتمين اجلاسيه اين مجلس به موضوع پول‌هاي كثيف اشاره كرده و گفته بود: «يك عده مي‌خواهند با پول‌هاي كثيف وارد مجلس شوند.» در روز گذشته نيز برخي چهره‌هاي سياسي با اشاره به اصل 67 قانون اساسي بر لزوم مقابله با فساد اقتصادي مسوولان بر لزوم مقابله با اين معضل تاكيد كردند. به نظر مي‌رسد با اجرايي‌ شدن سازوكارهايي از سوي شوراي نگهبان براي جلوگيري از ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات اسفندماه، بايد منتظر باشيم تا برخي كانديداهايي كه حتي پيش‌تر از اين فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده‌اند، از ادامه مسير باز بمانند و در اين انتخابات نيز موفق به كسب راي لازم براي ورود به مجلس نشوند.

 

باندهاي قدرت و خيانت به آرمان‌ها

آيت‌الله قربانعلي دري‌نجف‌آبادي، عضو مجلس خبرگان رهبري نيز روز گذشته با اشاره به هشدار آيت‌الله جنتي، رييس مجلس خبرگان مبني بر ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفته است: «نظام ما اسلامي است و انتخابات ما هم بايد بر همين مباني استوار باشد. حضور باندهاي قدرت، فساد و فحشا در انتخابات نظام اسلامي معنا ندارد و خيانت به آرمان‌هاست.» به گزارش فارس، دري‌نجف‌آبادي با بيان اينكه حقوق نمايندگي در دور اول مجلس، 7 هزار و 500 تومان بود كه با اجاره منزل و ساير هزينه‌هاي نمايندگي مجموعا 16 هزار تومان مي‌شد، گفت: «در شرايط فعلي، اگر حقوق ماهانه يك نماينده، 20 ميليون تومان باشد، در يك دوره 4 ساله، حداكثر يك ميليارد تومان مي‌شود. حال اگر كسي، دو ميليارد تومان براي ورود به مجلس هزينه مي‌كند، يك ميلياردي كه متضرر شده را چگونه جبران مي‌كند؟» او تاكيد كرد: «اگر كساني به دنبال مطامع خود هستند و هزينه‌هايي كه در انتخابات انجام داده‌اند را از راه‌هاي خاصي مي‌خواهند جبران كنند، بي‌شك خيانت كرده‌اند.» دري‌‌نجف‌آبادي با اشاره به دو منبع داخلي و خارجي پول‌هاي كثيف گفت كه بايد دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي در زمان انتخابات و بعد از آن مراقبت‌هاي لازم را داشته باشند.

 

يك پيش‌بيني طلايي؛ قاليباف نمي‌آيد

از چهره‌هاي اصولگرايي كه به موضوع سازوكار حضور جريان‌هاي سياسي در انتخابات مجلس اشاره كرده‌اند، مرتضي طلايي است. او كه در گفت‌وگويي مفصل با نامه‌نيوز به حضور جريان‌هاي سياسي در انتخابات اسفندماه پرداخته است، در مورد حضور اصلاح‌طلبان در اين انتخابات مي‌گويد: «جريان اصلاح‌طلب عموما شيوه‌ها، شگردها و روش‌هايي را در انتخابات به كار مي‌برد كه با ايجاد فضاي دوقطبي، جامعه را در موقعيت انتخاب بين بد و بدتر قرار مي‌دهد.» عضو اصولگراي شوراي شهر چهارم تهران در ادامه گفت: «نبايد از نظر دور داشت كه جريان اصلاحات تلاش خواهد كرد با فضاسازي جريان اصولگرا را يك روز با موضوع حجاب و فرداي آن با موضوع ديگر سوار بر پوست موزها و پوست خربزه‌ها كند تا يك چهره سخت از نيروهاي اصولگرا و انقلابي به جامعه نشان دهد.» البته طلايي، از چهره‌هاي اصولگراي نزديك به قاليباف در خصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي شهردار اسبق پايتخت اظهارنظر صريحي نكرده و صرافا با اظهار بي‌خبري از موضوع شروع كمپين انتخاباتي قاليباف گفته است: «پيش‌بيني من اين است كه آقاي قاليباف در انتخابات مجلس حضور پيدا نمي‌كند.»

 

لزوم تست روانشناسي از كانديداها

سيدرحيم ابوالحسني، رييس دفتر سياسي حزب اعتماد ملي يكي از افرادي است كه به موضوع سلامت انتخابات پرداخته و در گفت‌وگويي كه با ايسنا داشته درمورد نسبت جريان افراط‌گرايان و شركت اين افراد در كنش‌هاي سياسي گفت: «جريان افراطي معمولا افرادي را جذب مي‌كند كه در وهله اول دچار عدم تعادل در زمينه اعتقادي يا روانشناسي بوده و آموزش نديده‌اند كه تعادل را رعايت كنند. صاحبان منافع چون مي‌دانند از مسير عقلانيت و با استدلال به منافع نامشروع خود نمي‌رسند، رفتارهاي خلاف ادب را انجام مي‌دهند.» او در ادامه به موضوع درگيري پژمان‌فر عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس دهم با علي لاريجاني، رييس مجلس اشاره كرد و گفت: «جريان تندرويي كه احمدي‌نژاد آغاز كرد، ابتدا به آيت‌الله هاشمي حمله كرد و اكنون به خانواده لاريجاني حمله مي‌كند. من معتقدم كه اصولگرايان تندرو در برابر اصولگرايان ميانه و معتدل قرار گرفته‌ و آماده هستند تا آنها را در انتخابات حذف كنند.» اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي همچنين در ادامه گفت: «من معتقدم بايد در كنار شاخصه‌هايي كه براي انتخاب نمايندگان مجلس در نظر گرفته مي‌شود، تست روانشناسي هم از اين افراد گرفته شود، زيرا رفتارهاي خارج از ادب و اخلاق ريشه در مشكلات روانشناسي هم دارد.»

 

شهوت قدرت، بلاي جان مردم است

عبدالله رضيان، نماينده اصولگراي مجلس نيز روز گذشته با خطاب قرار دادن جريان‌هاي سياسي كه قصد شركت در انتخابات آتي مجلس را دارند، گفت: «اين ملت، بزرگ و شايسته حرمت‌داري است. شايد مشكل ما هستيم كه نتوانستيم درست حرمت‌داري كنيم. شهوت قدرت كه به دنبال خود شهوات ديگر را مي‌آورد، بلاي جان اين مردم شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون