• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

خبر

كنوانسيون خزر در روسيه رسما به قانون تبديل شد

رييس‌جمهوري روسيه سند كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر را كه در اجلاس 5 كشور ساحلي درياي خزر امضا شده بود تاييد كرد. به گزارش ايرنا، خبر امضاي اين سند روز سه‌شنبه در پورتال اخبار رسمي روسيه منتشر شد و در آن گفته شد كه ولاديمير پوتين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر را كه ۲۸ شهريور توسط دوماي روسيه و مدتي بعد توسط شوراي فدراسيون تاييد شده است ، امضا كرده تا جنبه اجرايي پيدا كند. كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر در اجلاس سال گذشته سران 5 كشور ساحلي خزر در بندر اوكتائو قزاقستان تاييد شد. در روسيه قوانين پس از تاييد دوماي روسيه و شوراي فدراسيون به امضاي رييس‌جمهوري مي‌رسد و اعتبار اجرايي مي‌يابد. در سند كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر، شرايط كشتيراني و استفاده از اين پهنه آبي، ساز و كار تعيين مرزهاي آبي و محدوده‌هاي ماهيگيري و مرزبندي بستر دريا و تقسيم دريا مشخص شده است. پيش‌تر ايگور براتچيكوف، سفير ويژه وزارت امورخارجه روسيه گفته بود كه مسكو اميدوار است مجلس ايران در سال ۲۰۲۰ كنوانسيون (رژيم حقوقي درياي خزر) را تصويب كند.

ادعاي تازه دبيركل اتحاديه عرب عليه ايران

دبيركل اتحاديه عرب با طرح ادعاهاي بي‌اساس عليه جمهوري اسلامي ايران ادعا كرد كه ايران در سال 2006 ميلادي حزب‌الله لبنان را به جنگ با اسراييل واداشت. به گزارش ايسنا، احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط ضمن طرح ادعاهاي بي اساس عليه جمهوري اسلامي ايران در رابطه با بحران سوريه به مساله حمله انصارالله يمن به آرامكو پرداخت و با بيان اينكه بايد با رفتارهاي ايران در منطقه مقابله شود، گفت كه من نمي‌گويم ايران موشك و پهپاد به سوي عربستان پرتاب كرد بلكه منتظر تحقيقات خواهم ماند و مدعي شد كه داده‌ها نشان مي‌دهد اين سلاح‌ها در ايران ساخته شده است و افزود: اينكه چه كسي آنها را شليك كرد و از كجا شليك شدند را كارشناسان مربوطه تشخيص خواهند داد و من مطمئن هستم كه به نتيجه نهايي در رابطه با اين مساله خواهيم رسيد. او با بيان اينكه ايران به دنبال صادر كردن انقلاب اسلامي به كشورهاي ديگر است، ادعا كرد: من از چيز‌هايي كه مي‌گويم مطمئن هستم و بعد از 10 سال براين اتفاقات تاكيد مي‌كنم كه ايران حزب‌الله لبنان را در سال 2006 ميلادي به جنگ با اسراييل واداشت و اين پيامي از ايران به اسراييل بود. درگيري‌هاي حماس با اسراييل در سال‌هاي 2008 و 2009 ميلادي نيز با حمايت و تشويق ايران انجام شد؛ اين مساله مثل روز براي من روشن است. ابوالغيط ضمن متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي و لزوم مقابله با اين دخالت‌ها به كميته چهارجانبه عربي اشاره كرد و گفت: اين كميته كه متشكل از مصر، بحرين، امارات و عربستان است هر 6 ماه يك بار جلسه برگزار مي‌كند و در رابطه با دخالت‌هاي ايران در منطقه تبادل نظر مي‌كنند.

كرملين: ناتواني اروپا در حفظ برجام نگران‌كننده است

سخنگوي كرملين روز سه‌شنبه يادآوري كرد كه طرح كشورهاي اروپايي براي حفظ توافق هسته‌اي برجام تا به حال نتيجه‌اي نداشته‌اند. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز سه‌شنبه يادآوري كرد كه اقدامات كشورهاي اروپايي براي حفظ برجام تا به حال نتيجه‌اي در بر نداشته‌اند. پسكوف كه قبل از ديدار ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران صحبت مي‌كرد، گفت سران دو كشور درباره تنش‌ها در تنگه هرمز و وضعيت پيرامون برجام رايزني خواهند كرد. به نوشته خبرگزاري ايتارتاس، سخنگوي كرملين با يادآوري اينكه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ايران براي برداشتن گام‌هاي جديد جهت كاستن از تعهدات برجامي رو به اتمام است، گفت: «اين مساله‌، محل نگراني است. تا به حال تمامي طرح‌ها، از جمله طرح فرانسه نتوانسته‌اند نتايج مطلوب به بار بياورند و اوضاع كماكان تنش‌آميز است.»

تجمع سياسي مشكوك در عراق در آستانه اربعين

تجمع بحث برانگيز اعتراضي كه در طول روزهاي گذشته در سطح شبكه‌هاي اجتماعي برخي فعالان و گروه‌هاي ناشناس اجتماعي براي آن فراخوان مي‌دادند، روز سه‌شنبه در ميدان «التحرير» در مركز بغداد تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد. به گزارش ايرنا، اين تظاهرات كه متوليان ناشناخته‌اي دارد با عناويني مانند «تظاهرات اكتبر» يا «تظاهرات ميليوني» فراخوان شده بود و با حضور تعدادي از جوانان عراقي در حالي برگزار شد كه گروه‌هاي معروف سياسي مانند جريان صدر يا حزب كمونيست و يا گروه‌هاي مقاومت اسلامي كه معمولا به عنوان گروه‌هاي برگزار كننده تظاهرات‌هاي اعتراضي شناخته مي‌شوند از پيوستن به آن خودداري كردند. «شيخ قيس الخزعلي» رهبرگروه مقاومت اسلامي «عصائب اهل الحق» نيز در اظهاراتي پيش از اين تظاهرات گفته بود كه تظاهرات اكتبر در عراق كه در صفحات اجتماعي براي آن فراخوان داده مي‌شود، در راستاي «معامله قرن» است و ايادي خارجي در آن دست دارند. از جمله شعارهاي بحث‌انگيز در تجمع كه مورد توجه تعدادي از رسانه‌هاي عراق نيز قرار گرفته وجود شعاري بود كه به بهانه اولويت با اصلاح وضع كشور، مردم را به عدم مشاركت در زيارت اربعين حسيني فرا مي‌خواند. در اين شعار كه روي پلاكاردها نوشته شده بود، آمده است: «تا ظلم و ستم برداشته نشود، پياده‌روي به سمت كربلا (در اربعين) جايز نيست.» برخي از تظاهرات‌كنندگان نيز همبستگي خود را با سپهبد «عبدالوهاب الساعدي» فرمانده سابق نيروهاي سازمان مبارزه با تروريسم اعلام كردند كه به دستور «عادل عبدالمهدي» فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق از اين پست بركنار و به وزارت دفاع انتقال داده شد تا به سمتي ديگر منصوب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون