• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

از «زير خاكي» در تلويزيون تا مرگ شاهزاده ترانه

«حمام» ماياكوفسكي در ايران

نمايشنامه‌اي از ماياكوفسكي در راه است

كتاب تازه‌اي از ولاديمير ماياكوفسكي در آستانه انتشار است.

ترجمه نمايشنامه‌ «حمام» نوشته‌ ولاديمير ماياكوفسكي را مرضيه موسوي به تازگي به پايان رسانده و اين كتاب به زودي وارد بازار كتاب مي‌شود.

ماياكوفسكي نمايشنامه‌ «حمام» را در سال‌هاي ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ به سفارش وسولد ميرهولد، كارگردان سرشناس اتحاد جماهير شوروي جهت اجرا در مركز تئاتر ميرهولد نوشت. «حمام» يك اثر كمدي- انتقادي در مبارزه با بروكراسي جامعه‌ آن زمان شوروي است. گرچه اين اثر مورد انتقاد بسياري از تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و به ممنوعيت اجراي آن منجر شد اما رويدادي برجسته در تئاتر آن زمان شوروي به حساب مي‌آمد. ماياكوفسكي با نگارش اين اثر نشان مي‌دهد كه به عصر خود احترام گذاشته و به دنبال شيوه‌اي براي حل كاستي‌هاي گذشته است. اين نخستين ترجمه «حمام» در ايران كه از نسخه روسي به فارسي برگردانده شده است.

 

همكاري حجازي‌فر با جليل سامان

هادي حجازي‌فر مقابل دوربين جليل سامان رفت.

مجموعه تلويزيوني «زير خاكي» به نويسندگي و كارگرداني جليل سامان و تهيه‌كنندگي رضا نصيري‌نيا پروژه‌اي است كه هادي حجازي‌فر به عنوان بازيگر در آن ايفاي نقش مي‌كند. حجازي‌فر كه با فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» ساخته محمدحسين مهدويان در سينما توجه زيادي را برانگيخت و همكاري‌اش را با اين كارگردان در «ماجراي نيمروز»، «لاتاري» و «رد خون» ادامه داد، حالا ديگر به بازيگري نام‌ آشنا تبديل شده و مخاطبان سينماي ايران نسبت به او سابقه ذهني دارند. حجازي‌فر در «نفس» اولين تجربه كارگرداني تلويزيوني جليل سامان نيز با او همكاري داشته است.

پژمان جمشيدي، ژاله صامتي و گوهر خيرانديش از ديگر بازيگران مجموعه تلويزيوني «زير خاكي» هستند. اين سريال در 25 قسمت طراحي شده و قصه مردي را به تصوير مي‌كشد كه دنبال «زيرخاكي» است و براي يافتن گنج، درگير ماجراهاي خنده‌داري مي‌شود.

 

حرف‌هاي آلمادوار در جشنواره نيويورك

پدرو آلمادوار در حاشيه نمايش «درد و افتخار» جديدترين فيلمش در جشنواره فيلم نيويورك با مخاطبان صحبت كرد.

اين فيلمساز اسپانيايي كه يكي، دو روز ديگر ۷۰ساله مي‌شود در گفت‌وگو با ورايتي، جشنواره‌هاي فيلم را خانه خود دانست:«اينجا حس مي‌كنم در خانه هستم. انگار در جشنواره‌هاي فيلم به دنيا آمده‌ام. اين بخشي از وجود من است.»

او همچنين از لذت كار كردن با آنتونيو باندراس گفت و اين همكاري را موهبتي براي خود دانست و تاكيد كرد كه رابطه بسيار نزديكي با هم دارند.

اين دو نفر كه تاكنون در 8 فيلم با هم همكاري داشته‌اند پس از سكته قلبي باندارس در سال ۲۰۱۷ بيش از پيش در كنار هم هستند.

باندراس نيز توضيح داد كه به خطر افتادن سلامت جسمي‌اش برايش نقطه عطفي بود و موجب شد تا زندگي هر دوي آنها به نوعي مورد رحمت واقع شود. او كه با «درد و افتخار» برنده جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره فيلم كن شد با اين فيلم به عنوان نماينده اسپانيا در اسكار ۲۰۲۰ نيز ديده خواهد شد.

آلمادوار حضور در اسكار را باعث خوشحالي خود دانست و يادآوري كرد كه با اين حضور، او فقط معرف خود و حرفه‌اش نخواهد بود بلكه كشورش اسپانيا را نمايندگي خواهد كرد.

 

شاهزاده ترانه درگذشت

خوزه خوزه كه از او با عنوان «خواننده اسطوره‌اي مكزيك» نام مي‌برند، درگذشت.

اين خواننده مكزيكي نامزدي 6 جايزه گرمي كه به اسكار موسيقي معروف است را در كارنامه دارد. از موفقيت‌هاي او مي‌توان به فروش ميليون‌ها نسخه از آلبوم‌هايش طي 4 سال اشاره كرد. او اولين‌ بار در دهه ۱۹۷۰ پس از خواندن «El Triste» (غمگين) در جشنواره موسيقي OTI به شهرت رسيد و حرفه‌اي پركار را آغاز كرد كه بيش از 4 دهه به طول انجاميد و ميليون‌ها آلبوم فروخت.

خوزه خوزه پس از آن اجرا و شهرتي كه كسب كرد، شروع كرد به صعود از چارت فهرست برترين‌ خوانندگان امريكاي لاتين و آلبوم‌هاي موفقي چون «از شهري به شهر ديگر»، «تا برگردي»، «احساسات»، «پالوما» و «گاويلان پالوما» را پديد آورد. او همچنين از طريق قرار گرفتن در فهرست ۲۰ آهنگ برتر امريكاي لاتين موفق به كسب موقعيت تجاري خوبي شد كه در 4 مورد از آنها اثرش برترين ترانه وقت امريكاي لاتين شد. علاوه بر اين ۱۵ آلبوم از او در صدر جدول برترين‌ آلبوم‌هاي لاتين قرار گرفت و در نهايت بيش از يك ميليون و ۸۰۰ هزار نسخه از آلبوم‌هايش در ايالات متحده به فروش رسيد.

خوزه خوزه با نام كامل خوزه رومولو سوسا ديروز در ۷۱ سالگي بر اثر سرطان پانكراس در شهر ميامي امريكا درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون