• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

بازگشت 1783 گل نبشته هخامنشي

هزار و 783 گل‌نبشته هخامنشي بعد از 84 سال دوري 8 مهر با همراهي اسكورت ويژه از فرودگاه امام‌خميني (ره) به موزه ملي ايران رسيد. اين گل‌نبشته‌ها كه سال 1312 در ميان 30 هزار كتيبه و لوح براي بررسي و تحقيق در اختيار دانشگاه شيكاگو قرار گرفته بودند، به همراه نمايندگان اعزامي از موسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگوي امريكا وارد ايران شدند. به نقل از روابط عمومي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، پروفسور كريستوفر وودز، رييس موسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو نيز به همراه هيات اعزامي شخصا به تهران سفر كرد تا اين امانت را به موزه ملي ايران تحويل دهد.

به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي موزه ملي ايران جبرئيل نوكنده، رييس موزه ملي ايران با اشاره به جايگاه اين گل‌نبشته‌ها در رمزگشايي بخش مهمي از تاريخ مكتوب، خصوصا دوره داريوش اول، اعلام كرد: «اين رويداد بزرگ مرهون تلاش‌هاي حقوقي و ديپلماسي فراواني است كه براي احقاق مواريث ايران صورت گرفته است.» اين مجموعه چهارمين مرحله از بازگشت گل‌نبشته‌هاي تخت‌جمشيد است. به گفته علي‌اصغر مونسان، اين گل‌نبشته‌ها در سه مرحله در سال‌هاي 1327 (179 قطعه)، 1329 (37 هزار قطعه) و 1383 (300 قطعه) از اين مجموعه به ايران بازگردانده شده اما بازگشت محموله چهارم با حواشي زيادي همراه بود. به نقل از ايرنا مونسان با اشاره به اينكه پس از كش‌‌وقوس‌هاي فراوان دادگاه راي خروج دايمي هزار و 780 گل‌نبشته را از اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي امريكا (اوفك) درخواست كرد، اوفك نيز پس از بررسي طولاني‌مدت موافقت خود را با خروج فهرست فوق اعلام كرد. خروج دايمي اين گل‌نبشته‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه به نقل از مونسان هنوز حدود ۱۷ هزار گل‌نبشته سالم و قطعات شكسته در موسسه شرق‌شناسي نگهداري مي‌شود كه براي انتقال قطعي به ايران نياز به اقدامات اين موسسه براي دريافت مجوز از اوفك است. موزه ملي ايران امروز چهارشنبه 10 مهر در مراسمي از اين گل‌نبشته‌ها رونمايي خواهد كرد و قرار است نمايشگاهي از آثار مذكور در موزه ايران باستان برگزار شود. اين گل‌نبشته‌ها اطلاعات ارزشمندي در مورد چگونگي مديريت منابع و راه‌ها، روابط اجتماعي، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشي دارند و متعلق به سال‌هاي 13 تا 28 حكومت دوره داريوش هستند.

پيش از اين محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به استرداد بخشي از اين گل‌نبشته‌ها اظهار كرده بود كه علاوه بر اعتراض رسمي معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، وكلاي سازمان و وزارت امور خارجه نيز پيگير علت صدور اين مجوز با اين تعداد اثر هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون