• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

شايعات درباره ابتلاي ساكنان يك روستا به اچ‌آي‌وي (ايدز) تكذيب شد

علت ابتلا به بيماران اعلام شده بود

گروه اجتماعي| به دنبال انتشار خبر آلودگي چند نفر از ساكنان يك روستا به ويروس اچ‌آي‌وي و شايعه‌پراكني درباره ابتلاي كل جمعيت 200 الي 300 نفري ساكنان اين روستا از توابع شهرستان لردگان و ارتباط اين آلودگي با سرنگ مورد استفاده براي انجام تست قند خون، متوليان استاني و كشوري حوزه قضايي و سلامت با تكذيب شايعات، ابتلاي بيماران را تاييد اما آلودگي سرنگ مورد استفاده به عنوان عامل انتقال ويروس را تكذيب كردند.

روز گذشته خبري در شبكه‌هاي مجازي منتشر شد كه از آلودگي بيش از 200 نفر از ساكنان يك روستا به ويروس اچ‌آي‌وي به دليل خطاي بهيار در استفاده از سرنگ مشترك براي انجام تست قند خون خبر مي‌داد. در اين خبر تصويري اعلام مي‌شد كه در اعتراض به اين اتفاق، مردم روستاي «چنار محمودي» مقابل فرمانداري و شبكه بهداشت شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياري تجمع كرده‌اند و در اعتراض، شيشه‌هاي فرمانداري را هم شكسته‌اند. معترضان در ادعاهاي متناقض مي‌گفتند كه بر اثر انجام اندازه‌گيري فشار خون! و انجام تست قند خون! به اين بيماري مبتلا شده‌اند. به دنبال انتشار اين اخبار، محمدمهدي گويا؛ رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در اولين واكنش به اين شايعات، ارتباط آلودگي ساكنان روستا به ويروس اچ‌آي‌وي به تست قند خون و اقدامات غربالگري را تكذيب كرد و به خبرگزاري‌ها گفت:«آلودگي تعدادي از سكنه يكي از روستاهاي شهرستان لردگان به ويروس اچ‌آي‌وي به هيچ‌وجه ارتباطي با سرنگ مورد استفاده براي تست قند خون و اقدامات غربالگري در منطقه نداشته. در مورد روش انتقال ويروس فعلا نمي‌توانيم اطلاع‌رساني كنيم اما راه‌هاي ابتلاي بيماران كاملا مشخص است و به خود مبتلايان هم اعلام شده اما تعداد مبتلايان بسيار كمتر از ۲۰۰ نفر بوده است.»

در اثناي اطلاع‌رساني وزارت بهداشت و دستگاه قضايي در نهايت مشخص شد كه كل تعداد مبتلايان اين روستا 22 نفر بوده و احمدرضا بهرامي؛ رييس كل دادگستري استان چهارمحال و بختياري هم درباره شايعات مطرح در اين باره گفت:«در اين خصوص پرونده قضايي تشكيل شده و دستگاه قضايي با پيگيري‌هاي فوري خود موضوع را مورد بررسي قرار داده و جلسه شوراي تامين استان چهارمحال و بختياري هم در رابطه با اين موضوع برگزار خواهد شد. برخي اهالي روستا ادعا دارند يكي از بهياران شاغل در مركز بهداشت، زماني كه براي انجام آزمايشات از آنها خون مي‌گرفته براي تمام افراد از سرنگ مشترك استفاده مي‌كرده كه در حال حاضر اين بهيار هم در بازداشت به سر مي‌برد.»

مجيد شيراني؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال ‌و بختياري هم در ادامه اطلاع‌رساني‌ها توضيح داد:«از حدود يك ماه قبل در پي كشف چند مورد بيمار مبتلا به ويروس HIV در يكي از روستاهاي چهارمحال و بختياري، تيم‌هاي بهداشت و درمان تخصصي و مشاوره در معاونت بهداشتي دانشگاه تشكيل شد و با هماهنگي و تماس با وزارت بهداشت و مسوولان استاني، اقدامات تخصصي جهت شناسايي، درمان و پيشگيري از اشاعه بيماري شروع شد كه همچنان ادامه دارد. تعدادي از مبتلايان شناسايي شده هم تحت مشاوره و درمان قرار گرفتند و اقدامات و آزمايشات تكميلي در جهت شناسايي موارد جديد در حال انجام است.»

همچنين نماينده مردم لردگان در مجلس با اعتراض نسبت به انتشار گزارش‌هاي متناقض خبر داد كه به دنبال دريافت گزارش‌هاي مشكوك در اين باره ظرف هفته گذشته با وزير بهداشت در اين زمينه صحبت كرده و مقرر شده كه بازرس ويژه براي بررسي بيشتر به منطقه اعزام شود. محمد خالدي‌سردشتي به ايلنا گفت:«فرداي همان روز، وزير به بازرسي‌شان تفويض اختيار كرد و آخرين پيگيري‌هايي كه داشتيم و تا امروز هم ادامه داشته، حاكي از آن است كه موارد مشكوكي را يك ماه پيش آنجا تشخيص دادند و به صورت مستتر، پوشيده و كارشناسي شده مساله را دنبال مي‌كردند تا اينكه در چند روز اخير كه موضوع جنبه عمومي پيدا كرد، رسانه‌ها، سايت‌ها و گروه‌هاي خبري، خبرهاي ضد و نقيض و شايعاتي درست كردند در حالي كه اين موضوع تحت كنترل است اما بنا بر گزارشي كه ما در حال پيگيري هستيم، دادستان و فرماندار به طور جدي اين مساله را در دستور كار قرار دادند. حدس و گمان‌ها اين است كه ممكن است يك ويروس ناشناخته بوده و تداخل بيماري اتفاق افتاده باشد و فكر مي‌كنم، بررسي ابعاد اين مساله بايد زودتر از طرف دانشگاه علوم پزشكي استان در دستور كار قرار مي‌گرفت و ما ديروز هم از فرماندار و رييس آموزش و پرورش و معاون بهداشتي استان اين درخواست را داشتيم كه آنها هم در جمع معترضان حضور پيدا كردند و به مردم آرامش دادند اما بايد موضوع دنبال شده و ريشه‌يابي شود و فكر مي‌كنم موضوع تا اين حد حاد نيست و تعداد مبتلايان بسيار كمتر از آن چيزي است كه مطرح مي‌شود.»

سيدمرتضي خاتمي؛ نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم با قطعيت، ابتلاي 22 نفر از ساكنان روستاي چنارمحمود به اچ‌آي‌وي ايدز به دليل تست غربالگري قند خون را تكذيب كرد و پروين افسركازروني؛ رييس اداره ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت هم با زير سوال بردن شايعات غيرمنطقي و غيركارشناسانه و از جمله آلودگي بر اثر تست قند خون تاكيد كرد:«اينكه كسي به خاطر تست ديابت به ويروس اچ‌آي‌وي مبتلا شود، حرف نسنجيده‌اي است و افرادي كه در ارتباط با اچ‌آي‌وي اطلاعات علمي دارند، مي‌دانند كه چنين چيزي اتفاق نمي‌افتد. دريافت نمونه خون براي ديابت، كسي را آلوده به ويروس اچ‌آي‌وي نمي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون