• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

مراسم بزرگداشت بيست‌و‌پنج سالگي انجمن حمايت از حقوق كودكان برگزار شد

شبي براي كودكان

گروه اجتماعي|ايستگاه پانصد و نوزدهمين برنامه از سلسله‌برنامه‌هاي فرهنگي شب‌هاي بخارا كه به همت مجله فرهنگي و هنري بخارا و مديريت علي دهباشي برگزار مي‌شود، به انجمن حمايت از حقوق كودكان رسيد.

اين برنامه به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد تاسيس انجمن حمايت از حقوق كودكان و تقدير از فعالان حوزه كودك عصر نهم مهر ماه در تالار ايوان شمس تهران برگزار شد. مراسم با سخنراني فرشيد يزداني مديرعامل اين انجمن در حضور بنيانگذاران انجمن و جمعي از فعالان مختلف حوزه كودك آغاز شد. يزداني با اشاره به ربع قرن تلاش‌هاي انجمن در حوزه حمايت از حقوق كودكان از زمان مطرح شدن ايده و تاسيس انجمن از طرف مهدخت صنعتي، گفت: «انجمن تا به امروز موفق شده با همه سختي‌ها و پيچيدگي‌ها به رشد و بالندگي كودكان در سپهر عمومي كشور كمك كند.» او به ويژگي‌ها، تعاريف و كاركردهاي يك نهاد مدرن در جامعه مدرن پرداخت و با طرح اين پرسش كه آيا اين انجمن به نهاد شدن نزديك شده است؛ برخي ويژگي‌هاي نهادهاي مدني را تشريح كرد: «از يك نهاد در وهله اول انتظار مي‌رود نسبت به مسائل اجتماعي شناخت دقيق داشته باشد و بتواند مسائل را به خوبي مسائل حوزه كودكان به صورت تخصصي و حرفه‌اي تبيين كند.» دومين شاخص نهادهاي مدني از نظر يزداني توانايي مطالبه‌گري و سخنگو بودن صداي جامعه هدف است. او در تبيين سومين ويژگي، به نقش تسهيل‌گري ميان نياز و قدرت و رفع نياز جامعه هدف و مخاطب اشاره كرد. «جامعه‌پذيري اعضاي نهادها» چهارمين ويژگي تشكل‌هاي مدني از نظر مديرعامل انجمن حمايت از حقوق كودكان است. يزداني در اين باره افزود: «به نظر مي‌آيد انجمن در اين بيست و پنج سال سابقه فعاليت به اين مهم رسيده باشد.»

بخش ديگري از اين مراسم به پخش پيام ويديويي مهدخت صنعتي اختصاص داشت. زني كه از بنيانگذاران انجمن حمايت از حقوق كودكان و موسسه پژوهشي كودكان دنيا بوده و در اين حوزه از چهره‌هاي موثر به شمار مي‌رود. او در اين پيام از موسسات و نهادهايي كه در زمينه اجراي پيمان‌نامه حقوق كودك، سوادآموزي رايگان تمام كودكان، كودكان كار، حمايت از كودكان زير هجده سال محكوم به اعدام و... فعاليت مي‌كنند؛ تشكر كرد. او در عين حال از فعالان حقوق كودكان خواست تا در زمينه تغيير سياست‌ها و قوانيني كه ناقض حقوق كودكان است بيش از پيش اهتمام ورزند.

حسن عشايري، عصب‌شناس و استاد دانشگاه كه از چهره‌هاي صاحب‌نظر در حوزه كودكان است هم در اين مراسم با اشاره به فعاليت‌ها و تجربه‌هاي اخيرش در انجمن‌ها و NGOهاي آلمان و ايران از دغدغه‌هايش براي بهبود زيست كودكان ايراني گفت. پژوهش، آموزش و ارايه خدمات توانبخشي به كودكان معلول جسمي و معلول رواني يكي از اولويت‌هايي است كه از نظر عشايري بايد در ايران جدي گرفته شود. او در بخش ديگري از سخنانش از تعطيلي مدارس طبيعت هم انتقاد كرد و با اظهار اميدواري براي حل اين مشكل گفت: «اين فعاليت‌ها كودك را با طبيعت آشتي مي‌دهد.» او به تجربه كشورهاي اروپايي در تاسيس مهدهاي كودك‌ جنگلي اشاره كرد و از اين تجربه به عنوان الگويي موفق براي آشنا كردن كودكان با درختان، جانوران و همچنين طبيعتي كه در خطر اقدامات مخرب بشر است، ياد كرد.

تجليل از فعالان حوزه كودك بخش پاياني اين مراسم بود. به گفته فرشيد يزداني، مديرعامل انجمن حمايت از حقوق كودكان اين انجمن با لحاظ چهار شاخص منتخبانش را برگزيده بود. اين چهار ويژگي عبارت بودند از: فعاليت‌هاي مخاطره‌آميز شخص يا حوزه در زمينه احقاق حقوق كودك، فعاليت برجسته درون‌مرزي درباره كودكان ايراني و غير ايراني، فعاليت اثرگذار در خصوص كودكانِ در شرايط دشوار و فعاليت موثر در ترويج حقوق كودك. در بخش آموزش آقاي رامين ريگي كه در تهيه و توزيع صبحانه در مناطق محروم سيستان و بلوچستان و دادن وعده غذايي قبل از آموزش نقش داشته مورد تقدير قرار گرفت. در بخش انتشارات و كتاب «انتشارات فني ايران» به واسطه اولين مجموعه مهارت زندگي در قالب داستان‌ها در مجموعه نردبان برگزيده شد. در بخش موسيقي از سودابه سالم فعال اين حوزه به دليل راه‌اندازي اركستر كودكان ايران تجليل شد. شركت علي بابا هم به عنوان برگزيده بخش مسووليت اجتماعي سازماني معرفي شد. مسعود شجاعي به دليل روشنگري‌هاي عرصه آزار جنسي در مدارس فوتبال و حمايت از NGOها، احمد شعبانفر به‌دليل خلق قصه «كودكي از دست رفته و نه به ازدواج كودكان» و با شنا در عرض درياي خزر و صعود به قله توچال برگزيدگان بخش ورزش بودند. در بهداشت و درمان دكتر بابك خطي براي درمان كودكان نيازمند نگاه اجتماعي و يادداشت‌هاي تاثيرگذار و انجمن حمايت از كودكان سوختگي تقدير شدند. همچنين در بخش محيط زيست بنياد كودك و طبيعت مورد تقدير قرار گرفت. فرزاد زندپور رييس شعبه 2 دادگاه اطفال و نوجوانان در مجتمع قضايي شهيد فهميده به دليل صدور آراي قضايي متناسب با كودكان و توجه به احكام ترميمي، مونيكا نادي عضو كميسيون حقوق بشر جامعه وكلاي مركز در دفاع كودكان در معرض اعدام و طاهره فضائلي روانشناس و كارشناس مشاوره تربيتي اداره آموزش و پرورش تهران مشاور حضور در دادگاه اطفال به صورت داوطلب و كمك به صدور احكام متناسب برگزيده شدند. در بخش رسانه هم پريشاد احمدي، ليلا رزاقي و فاطيما فردوس خبرنگاراني بودند كه به دليل مسووليت‌پذيري حرفه‌اي در حوزه كودكان از سوي انجمن حمايت از حقوق كودكان مورد تقدير قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون