• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4480 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

خبرخوان

گردش مالي معاملات يا حجم تجارت الكترونيكي چقدر است؟

آمار نشان مي‌دهد نرخ كاربران اينترنت در ايران در سال ۹۶ حدود ۶۴ درصد بوده كه اين رقم با يك رشد 9.4 درصدي در سال ۱۳۹۷ به ۷۰ درصد رسيد. اين در حالي است كه در ايران، ۴۷ ميليون كاربر از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند و اين عدد نمايانگر نفوذ ۵۷ درصدي اين شبكه‌ها در ميان مردم ايران است. براساس اين آمار، از هر ۱۰ نفر ايراني ۷ نفر عضو يكي از شبكه‌هاي اجتماعي موجود در دنيا هستند. گزارش اخير مركز توسعه تجارت الكترونيكي حاكي از آن است كه ارزش اسمي گردش مالي معاملات يا حجم تجارت الكترونيكي در سال گذشته با رشد سالانه 30.55 درصد بالغ ‌بر ۲۰۸۱ هزار ميليارد ريال بود.

توافق ايران و تركيه براي ارتقاي تبادلات به ۳۰ ميليارد دلار

وزير اقتصاد با اشاره به توافق دو كشور ايران و تركيه براي رساندن حجم تبادلات تجاري به سطح ۳۰ ميليارد دلار، گفت: با تلاش دوجانبه طرفين، انتظار مي‌رود سطح تبادلات تجاري فراتر رود. فرهاد دژپسند طي سخناني در ديدار با رييس كل گمرك تركيه با اشاره به سوابق روشن تاريخي روابط و همكاري‌هاي دو كشور ايران و تركيه و اراده قوي سياسي بين مسوولان دو كشور براي توسعه روابط، خواستار گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه ايران و تركيه شد.

پرداخت خسارت 1.25 ميليارد پوندي انگليس به يك بانك ايراني

روزنامه انگليسي تايمز از پرداخت خسارت ۱.۲۵ ميليارد پوندي دولت انگليس به بانك ملت ايران از طريق كشور ثالث خبر داد. اين بانك در سال 2009 با مراجعه به دادگاهي در انگليس از لندن به دليل وضع تحريم‌ها و ممانعت از دسترسي خود به بخش مالي انگليس شكايت كرده بود. ديوان عالي انگليس در حكمي وضع تحريم‌ها عليه اين بانك ايراني را غيرقانوني دانسته است. اين بانك خواستار خسارت 3.2 ميليارد پوندي شده بود كه با توافق طرفين اين رقم به 1.25 ميليارد پوند كاهش يافته است.

گران‌ترين خانه‌هاي تهران متري چند؟

اطلاعات منتشر‌شده در سامانه اطلاعات بازار املاك تهران نشان مي‌دهد در حالي كه آپارتمان‌هاي ۱۰ تا ۱۵ ساله در زعفرانيه بين ۴۰ تا ۴۵ ميليون تومان در هر متر مربع قيمت داشتند، يك واحد مسكوني در اين منطقه به قيمت متري ۳۶ ميليون تومان معامله شده است. در نياوران، يكي از گران‌ترين مناطق تهران واحدي مسكوني با عمر ۲۱ سال به نرخ متري ۲۹ ميليون تومان معامله شد. پيش از اين نايب رييس اتحاديه املاك عنوان كرده بود: نحوه قيمت‌گذاري ملك ديگر تنها به محل قرارگيري ملك باز نمي‌گردد و نوع سازه و امكانات آن در اين فرآيند تاثيرگذار است.

ميلياردري كه به حذف يارانه اعتراض كرد

با وجود اينكه يارانه نقدي فقط رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و براي يك خانواده حدود پنج‌نفره رقمي حدود ۲۲۷ هزار تومان در ماه مي‌شود كه در مقابل درآمدهاي ميليوني رقمي نيست اما بازهم برخي افراد نسبت به قطع آن واكنش نشان مي‌دهند. يكي از افرادي كه تحت پوشش و حمايت سازماني خاص قرار داشته براي اعتراض مراجعه كرده است. اما بررسي‌ها نشان داده وي گردش مالي بالايي داشته و صاحب نمايشگاه اتومبيل است. در موردي ديگر، فرد معترض بعد از اينكه رضايت كتبي خود براي بررسي حساب‌هاي بانكي را اعلام كرده است، ‌وضعيت مالي و بانكي او نشان داده اين فرد گردش مالي حدود چهار ميليارد توماني در سال ۱۳۹۷ داشته و ماهي ۵۰ ميليون تومان اقساط پرداخت مي‌كرده است!

تورم تركيه بالاخره تك‌رقمي شد

متوسط نرخ تورم تركيه در 12 ماه منتهي به سپتامبر به ۹.۲۶ درصد رسيد تا براي نخستين‌بار پس از ۳۳ ماه، نرخ تورم تركيه مجددا تك رقمي شود. اين نرخ تورم كه از ژانويه سال ۲۰۱۷ تاكنون يك ركورد محسوب مي‌شود، بيش از همه تحت تاثير كاهش نرخ تورم در بخش مواد غذايي و نوشيدني (از ۱۷.۲۲ درصد در ماه آگوست به ۹.۵۲ درصد در ماه سپتامبر) و لوازم منزل (از ۲۰.۱۳ درصد به ۸.۶۶ درصد) قرار گرفته است. بانك مركزي تركيه تورم اين كشور را تا پايان سال جاري ۱۴.۶ درصد پيش‌بيني كرده است كه اين تورم در سناريو خوش‌بينانه ۱۲.۱ درصد و در سناريو بدبينانه ۱۷.۱ درصد خواهد بود.

معدن ايران در گينه نيمه‌كاره رها شد

آريا صادق‌نيت‌حقيقي، عضو هيات مديره سنديكاي صنايع آلومينيوم ايران گفت: از آنجا كه در ايران در بحث معادن بوكسيت هم به لحاظ ميزان و هم به لحاظ ويژگي‌هاي مورد نياز براي استفاده در صنعت آلومينيوم‌سازي دچار كمبود هستيم، تاكنون يكي از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي ايران در حوزه معادن در معادن بوكسيت كشور گينه بوده است. اما پس از گذشت بيش از 20 سال از قرارداد ايران و گينه در زمينه برداشت از معادن بوكسيت اين كشور، برداشتي از معادن گينه صورت نگرفته و تلاش‌هاي ايران در حوزه اكتشاف و استخراج اين معادن نيمه‌كاره رها شده است. بنابراين كشور گينه يا سوريه فرقي ندارد. بايد بررسي شود كه آيا دولت علاقه‌اي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه دارد يا نه؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون