• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

تاريخ‎نگار مدرن حوزوي در دانشگاه

محسن آزموده

ما ايراني‎ها هميشه و همه جا به حق تاريخ كهن و پر فراز و نشيب خودمان افتخار مي‎كنيم و هر جا مي‎نشينيم به بزرگي از آن ياد مي‎كنيم. سنت تاريخ‌نگاري ايراني قدمتي طولاني دارد و به لطف همين ميراث گرانبهاست كه در خاطره هر يك از ما ايرانيان روايت‌هاي فراواني از مجد و عظمت گذشته تاريخي خانه كرده است. سنت مكتوب و شفاهي عظيم ايراني - اسلامي مزين است به نام بزرگاني چون محمد بن جرير طبري، ابوعلي بلعمي، ابوالفضل بيهقي، ابن راوندي، عطاملك جويني، خواجه رشيدالدين فضل‎الله، عمادالدين اصفهاني، محمدتقي سپهر و... مورخان نام‎آوري كه با خلق آثاري سترگ گذر چند هزار ساله ايران را در روزگاران ثبت كرده‎اند و خاطره قومي ما را از خطر فراموشي و نسيان نجات داده‎اند. در روزگار معاصر نيز تاريخ‌نگاري ايراني با تلاش‎هاي ارزشمند نامداراني چون عباس اقبال آشتياني، احمد كسروي، حسن پيرنيا، رشيد ياسمي، محمد قزويني، محمد‌ابراهيم باستاني پاريزي، عباس زرياب خويي، عبدالحسين زرين‎كوب، احسان اشراقي، عبدالحسين حائري، سيدجعفر شهيدي و... به حيات پربار خود ادامه داده است.

با وجود اين تاريخ به مثابه يك رشته علمي و دانشگاهي، در نظام دانشگاهي ما شأن و مرتبه شايسته و بايسته‎اي ندارد. شگفت آنكه در نظام آموزشي سنتي حوزوي ما نيز چندان ارج و قربي ندارد. در حوزه‎هاي سنتي ما چنان كه شهره است، فقه و اصول است كه بر صدر نشسته و تاريخ، حتي فروتر از فلسفه و كلام است و چندان محل عنايت نيست. حوزويان معدودي را مي‎شناسيم كه عمر خود را صرف شناخت و معرفي آثار تاريخي كرده باشند و بزرگاني چون آقا بزرگ تهراني و علامه مرتضي عسگري انگشت‎شمارند. كوتاه سخن آنكه تاريخ به عنوان يك رشته علمي انتقادي جديد كه خود سابقه‎اي حدودا 150 ساله در دانشگاه‎هاي غربي دارد، در حوزه‎هاي سنتي ما بسيار دير و با تاخير پذيرفته شده است.

در فقدان و خلأ تاريخ‎نگاران شيعه و مسلماني كه تاريخ اسلام و تشيع را با دسترسي مستقيم به منابع و اسناد اصلي به ما و جهانيان معرفي كنند، ناگزير خواهيم بود به گذشته ايران اسلامي و اسلام ايراني از پس پشت عينك مستشرقان و شرق‎شناسان و اسلام‎شناسان غربي بنگريم و پر واضح است كه آنچه به بيان مي‎آيد، خواسته يا ناخواسته، همراه است با پيشداوري‎ها و مفروضات آشكار و نهان. به عبارت ديگر، سنت دانشگاهي و حوزوي ما نيازمند مورخاني روشن‎انديش و عالم است كه ضمن آشنايي با آخرين روش‌ها و نگرش‎هاي علمي، با دسترسي مستقيم به منابع در نگارش تاريخ ما به زباني كه در عموم محافل آكادميك جهان پذيرفته شده، بكوشند و روايتي منسجم، بي‎طرف، جامع و دقيق از تاريخ ايران و اسلام به دنيا عرضه دارند.

با در نظر داشتن اين موارد است كه ارزش و اهميت حضور چهره‎هايي چون رسول جعفريان آشكار مي‎شود. پژوهشگري عمدتا خودآموخته و پركار كه از دل حوزه بر آمده، اما عمر گرانمايه خود را صرف تاريخ كرده و در طول قريب به 40 سال تلاش علمي و مديريتي، گام‎هاي بلندي در عرصه تاريخ‎نگاري برداشته است. استاد جعفريان با نگارش بيش از 60 كتاب و قريب به 90 تحقيق و ترجمه، بدون ترديد يكي از پركارترين مورخان معاصر ايراني است كه در سطوح مختلف تخصصي تا عمومي، به نشر و معرفي تاريخ اسلام و ايران پرداخته است. تاريخ سياسي اسلام، تاريخ تشيع در ايران، جغرافياي تاريخي تشيع، تاريخ صفويه، تاريخ تمدن اسلامي، تاريخ علم در جهان اسلام و تاريخ نهضت‎ها و احزاب سياسي مسلمان در سده‌هاي اخير، مهم‎ترين حوزه‎هايي هستند كه جعفريان در زمينه آنها كتاب و مقاله نوشته و به تحقيق و پژوهش پرداخته است.

خدمات او به جامعه علمي تاريخ ايران اما به تحقيق و پژوهش تاريخي خلاصه نمي‎شود. او در عرصه مديريتي و نهادي نيز اقدامات ارزشمندي كرده است، تاسيس كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران در قم در سال 1374 و حضور فعال و موثر در گروه تاريخ دانشگاه تهران بخش كوچكي از اين فعاليت‎هاست. آشناترين و اثربخش‎ترين فعاليت مديريتي جعفريان، سال‎هاي پربار مديريتش بر كتابخانه مجلس است كه اين گنجينه ارزشمند و ناشناخته را از گمنامي خارج ساخت و با تدابير هوشمندانه، سبب شد اين كتابخانه بار ديگر به فضايي قابل دسترس و مطبوع براي پژوهشگران و دانشجويان و اساتيد تاريخ بدل شود. نگاه مدرن و روزآمد جعفريان به جريان روزافزون ارتباطات و اطلاعات، سبب شد كه صدها هزار برگ نسخه خطي ديجيتال و روي وب، دسترس‎پذير شوند، اقدامي كه در نوع خود انقلابي در عرصه آرشيو در ايران تلقي خواهد شد.

در پايان بايسته است از وجه روشنفكري و آزادانديشي اين استاد معمم تاريخ ياد شود. رسول جعفريان در سال‎هاي اخير با صراحت لهجه‎ و شجاعتي مثال‎زدني به بيان ديدگاه‎هايش درباره سنت علمي ما پرداخته و از ضرورت بازنگري انتقادي و بدون تعارف با تاريخ سخن مي‎گويد و بي‎پروا سخناني مي‎گويد كه در حكم آب در خانه مورچگان ريختن و آشفته كردن خواب كساني است كه يا ناآگاهند يا خود را به ناآگاهي مي‎زنند يا عامدانه از بسط جهالت و غفلت توده‌ها سود مي‎برند. رسول جعفريان در ميانه ششمين دهه عمر خود، بدون ملاحظات محافظه‎كارانه، مجامله را كنار گذاشته و به روشنگري مي‎پردازد. سابقه پربار او اما سبب شده كه مخالفان به سادگي نتوانند او را به ناآگاهي يا ... متهم سازند. بايد به شجاعت و صراحت لهجه او آفرين گفت و از تلاش‎هاي بي‎وقفه پژوهشگري تقدير كرد كه گام‎هايي موثر و بلند در اداي سهم به تاريخ پر فراز و نشيب اسلام و ايران برداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون