• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4482 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۵ مهر

اقتصاد بين‌الملل

بيت‌كوين در قله سوددهي 2019

سرمايه‌گذاران به سختي مي‌توانند سرمايه‌اي را در سال 2019 پيدا كنند كه عملكرد بهتري از بيت‌كوين داشته باشد. قيمت اين ارز مجازي سه ماهه سوم سال را با حدود 8308 دلار به پايان رساند كه 114درصد به صورت سالانه رشد داشت. سرمايه‌گذاراني كه در آخرين روز 2018 خريد كرده بودند، دو برابر سود كردند. تحليلگران شركت خدمات مالي و بانكداري گلدمن ساچز امريكا سهام فناوري اطلاعات را كارآمد‌ترين بخش در سال جاري با سوددهي 31درصد اعلام كردند و اشاره داشتند كه عملكرد آن از ساير گروه‌هاي سرمايه اوراق بهادار و طلا بهتر بوده است.

كاهش تقاضا براي نفت امريكا

خط لوله‌هاي جديد نفت خام حوزه پرمين صادرات نفت خام امريكا را تقويت نمي‌كنند چون جنگ تجاري بين امريكا و چين بر تقاضا از طرف آسيا تاثير گذاشته است. طبق اطلاعات اداره آمار امريكا، صادرات اين كشور در ماه آگوست 2.73 ميليون بشكه در روز بود كه فقط 40 هزار بشكه نسبت به ماه قبل از آن افزايش داشت. اين رشد كم صادرات در حالي اتفاق افتاد كه دو خط لوله نفت خام بزرگ از وست‌تگزاس به گالف كوست راه‌اندازي شده است.

صدور مجوز دولت ترامپ براي حفاري نفت در منطقه ممنوعه

دولت فدرال امريكا 725 هزار هكتار از زمين‌هاي كاليفرنياي مركزي را براي حفاري نفت و گاز باز مي‌كند. اين زمين از 2013 منطقه ممنوعه بوده است. اداره مديريت زمين امريكا تصميم نهايي خود را در روز جمعه اعلام كرد و اجازه حفاري نفت و گاز در مناطقي را داد كه بيشتر در «سنترال ولي» قرار دارند ولي شامل بخش‌هايي از ساحل مركزي هم مي‌شوند. اين طرح كه در ماه مه ‌اعلام شد بخشي از هدف دولت ترامپ براي مستقل كردن امريكا از نظر انرژي است كه مورد انتقاد قرار گرفته است. مركز تنوع بيولوژيكي امريكا اين اقدام را حركتي بي‌ملاحظه خواند و گفت به مخالفت با دولت ادامه مي‌دهد.

 

اوپك پلاس در منگنه كاهش توليد

با وجود تداوم محدوديت عرضه گروه اوپك پلاس و با وجود بدترين اختلال در تاريخ عرضه نفت، قيمت‌هاي نفت به ميزان قابل‌توجهي بالا نرفته‌اند. قيمت‌هاي نفت بزرگ‌ترين كاهش 3 ماهه را در سال ميلادي جاري و بدترين عملكرد 3 ماهه را از 3 ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ داشتند كه پس از صدور معافيت 6 ماهه امريكا به 8 مشتري بزرگ نفت ايران به ميزان ۴۰درصد كاهش پيدا كرده بودند. با كندي رشد تقاضا براي نفت و اقتصادهاي جهان، عربستان‌سعودي و روسيه ممكن است علاوه بر همكاري ناچار شوند انعطاف بيشتري براي خنثي كردن تاثيرات مخرب يك رويداد غيرقابل پيش‌بيني بر بازار نفت نشان دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون