• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

بخشي از فيلم سعيد روستايي از نظر نيروي انتظامي ضد حقوق بشر است

ناجي هنر «متري شيش و نيم» را متهم كرد

تينا جلالي

 

 

در حالي كه نزديك به هشت ماه از ساخته شدن فيلم متري شيش و نيم مي‌گذرد و دو ماه پيش نمايش اين فيلم در سينماها به پايان رسيد و نسخه قانوني فيلم به تازگي وارد شبكه نمايش خانگي شده و حتي بخش‌هاي سانسور شده اين فيلم هم در فضاي مجازي منتشر شده و نقدها و تحليل‌هاي بسياري حول اين فيلم نگاشته شده، حالا روز گذشته مجتبي رشوند مدير عامل ناجي‌هنر ساختار اين فيلم را از ديدگاه يك پليس مورد ارزيابي قرار داده است. ايشان سر صحبت را با روابط عمومي مركز ناجي هنر باز كرده (اين مصاحبه براي كليه رسانه‌ها ارسال شده) و به بهانه قرار داشتن در هفته نيروي انتظامي نكات انتقادي خود درباره فيلم را مطرح كرده است.

آقاي رشوند گفته: «فيلم چند خطاي سيستماتيك داشت كه پيام بدي را به مخاطب منتقل مي‌كرد. مثلا زجر دادن زن رضا مرادي را - وقتي سگ به سراغش مي‌رود - اگر نمي‌ديديم بهتر بود. يا نبايد بد شدن حال بچه‌ها را در همان پلان مي‌ديديم. در اين فيلم رفتار پليس باعث ايجاد ارعاب و ترس و به هم زدن آرامش يك خانواده مي‌شود درحالي كه پليس تا وقتي كه مطمئن نباشد، وارد خانه كسي نمي‌شود كه آن خانه را به هم بزند و دنبال مواد بگردد.»

مديرعامل ناجي هنر به نكته انتقادي ديگري اشاره مي‌كند و آن اينكه ما اصلا بازداشتگاه اينچنيني كه در فيلم متري شيش و نيم نشان داده شده، نداريم: «بازداشتگاه رده سني دارد و نمي‌تواند يك بچه و قاتل و قاچاقچي همه در يك بازداشتگاه باشند؛ يا مثلا در هيچ بازداشتگاهي شما نمي‌توانيد دستشويي پيدا كنيد و اين حجم از آدم را در هيچ زنداني در بازداشتگاه با اين ابعاد نگه نمي‌دارند و معمولا به محيط‌هاي باز با انواع نگهداري‌هاي بهداشتي مي‌برند تا احيانا بيماري بين اين افراد منتقل نشود.»

او همچنين با اشاره به نكته ديگري مبني بر اينكه پليس حق ندارد هيچ فردي را ولو اينكه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادي اسكنر هل بدهد و اين منع قانوني دارد توضيح داد: «اگر اين پلان را يك فرد خارجي ببيند مي‌تواند بگويد اين اقدام ناقض حقوق بشر است. يا مثلا در جايي ديگر فردي به نام رضا ژاپني وجود دارد كه بردن اين اسم با اين لقب كار اشتباهي است و اگر در يكي از نمايش‌هاي خارج از كشور يك ژاپني فيلم را ببيند حق اعتراض دارد؛ آن هم كشوري كه 13سال است كه يك گرم شيشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است.»

از نظر رشوند اين باگ‌هاي سيستمي قطعا براي «ناجي هنر» به گونه‌اي نبوده كه بتوانند از آن عبور كنند. اين صحبت‌هاي مديرعامل ناجي هنر در حالي مطرح مي‌شود كه فيلم متري شش ونيم سيمرغ بلورين بهترين فيلم را از جشنواره دريافت كرده و به اذعان بسياري از منتقدان و كارشناسان سينما يكي از مهم‌ترين فيلم‌هاي سال 98 بوده است. مديرعامل ناجي هنر به اين پرسش هم پاسخ نداده كه چرا در حال حاضر و بعد از هشت ماه اين نكات را مطرح مي‌كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون