• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

ايران – كامبوج با حضور 3200 نفري زنان

روز موعود

علي كربلايي

 

 

امروز از ساعت 17، دو تيم ملي ايران و كامبوج از چارچوب مسابقات مرحله اول مقدماتي جام‌جهاني 2022 و مقدماتي جام ملت‌هاي 2023 در ورزشگاه آزادي به مصاف هم خواهند رفت. ايران در اولين مسابقه خود در اين مرحله موفق شد در خانه هنگ‌كنگ تيم ملي اين كشور را با نتيجه دو بر صفر شكست دهد. در هفته اول مسابقات كه ايران استراحت مي‌كرد، كامبوج مقابل هنگ‌كنگ قرار گرفت و موفق شد در خانه خودي يك تساوي ارزشمند يك - يك از اين تيم بگيرد. در هفته دوم كامبوج دوباره ميزبان بود و اين ‌بار مقابل بحرين قرار گرفت كه با گل حسن الاسود از اين كشور كوچك شكست خوردند تا با يك امتياز از دو بازي همراه با عراق و هنگ‌كنگ به قعر جدول بچسبند. در بازي امروز هم كامبوج شانس چنداني براي پيروزي مقابل ايران ندارد و اگر اتفاقات خاص فوتبالي رخ ندهد، شاگردان ويلموتس كار چندان سختي براي از پيش رو برداشتن حريف ندارند.

 

كامبوج چطور كشوري است؟

كامبوج رنك 169 فيفا از بين 210 كشور را دراختيار دارد. فوتبال در كامبوج هنوز بسيار مبتديانه دنبال مي‌شود. چندي پيش استيو مك‌منمن و دخترش براي بازديد از NGOهاي حمايت از كودكان به كامبوج رفتند و سايت فيفا در گزارشي به وضعيت پيشرفت فوتبال در اين كشور پرداخت كه هنوز در مراحل اوليه قرار دارد و حتي اين كشور هنوز تيم ملي زنان ندارد. يكي از دلايلي كه اسم كامبوج به گوش مردم جهان آشناست، خمرهاي سرخ و جنگ‌هاي خانمان‌سوز داخلي در دوران آنهاست كه چيزي حدود يك‌چهارم جمعيت اين كشور را بر اثر گرسنگي، جنگ و كار بيش از حد از بين برد. در دوران خمرهاي سرخ كامبوج تبديل به يك اردوگاه بزرگ كار اجباري شده بود و طبيعتا كشوري كه از آن شرايط خارج مي‌شود، شايد فوتبال اولويت آخر مردمش هم نباشد. فيفا كمك‌هاي زيادي براي توسعه فوتبال در كامبوج كرده و در سال‌هاي آينده تيم ملي فوتبال زنان اين كشور نيز تشكيل خواهد شد.

 

كم‌تماشاگر اما تاريخي

شايد از خوش‌شانسي كامبوجي‌ها باشد كه نام تيم ملي كامبوج در تاريخ فوتبال ايران جاودانه خواهد شد. در اين ديدار زنان ايراني براي اولين‌بار با خريد بليت موفق به حضور در ورزشگاه خواهند شد و اگر مشكل خاصي پيش نيايد، فردا 3200 زن به همراه حدود سه تا چهار هزار مرد اين مسابقه را از نزديك تماشا خواهند كرد. يكي از موضوعات عجيبي كه در اين مسابقه به چشم مي‌خورد، اقدام مسوولان
در راستاي بليت‌فروشي دقيق اين مسابقه است. در سنوات گذشته براي بازي‌هاي كم‌اهميت تيم ملي، مسوولان فدراسيون تماشاي مسابقه را رايگان اعلام مي‌كردند تا ملي‌پوشان از حمايت هواداران برخوردار شوند. حتي در ديدارهاي بااهميت‌تر مانند مسابقه با كره‌جنوبي يا ژاپن، طبقه دوم ورزشگاه حداقل رايگان اعلام مي‌شد، اما در اين مسابقه مسوولان ترجيح داده‌اند بليت‌هاي 20 و 25 هزار توماني به فروش برسانند. مشخص نيست چرا در حالي كه بسياري ترجيح مي‌دهند همراه همسران، خواهران و آشنايان‌شان به استاديوم بيايند و از تيم ملي حمايت كنند، قيمت بليت‌هاي اين مسابقه باعث شده تا عده زيادي از مردان قيد حضور در استاديوم را بزنند.

 

حواشي حضور زنان

با وجود اينكه امروز ورزشگاه آزادي يكي از روزهاي خلوتش را پشت سر مي‌گذارد، اما از روزهاي شلوغش حواشي بيشتري را تجربه مي‌كند. فدراسيون فوتبال برخلاف بيانيه صريح فيفا كه زنان ايراني به هر تعدادي كه مي‌خواهند بايد بليت بخرند، تعداد محدود 3200 بليت (معادل 4 جايگاه از 36 جايگاه طبقه پايين) را به زنان اختصاص داد كه بايد ببينيم آيا تبعاتي براي فدراسيون خواهد داشت يا نه.

يوري ژوركائف به عنوان بازرس رسمي فيفا به ايران آمده و حضور زنان را زيرنظر گرفته است. همچنين روز گذشته مسوولان ورزشگاه آزادي اقدام به فنس‌كشي و جداسازي ويژه جايگاه زنان از ساير جايگاه‌ها كرده‌اند؛ اقدامي كه در شبكه‌هاي اجتماعي با اعتراض گسترده روبه‌رو شده است. در روزهاي اخير همچنين نيروي انتظامي هم اعلام كرد با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالف است، اما به وظيفه‌اش عمل خواهد كرد. بسياري از كاربران به اين موضوع هم واكنش نشان دادند و براي‌شان سوال بود كه آيا نيروي انتظامي كه وظيفه برقراري نظم و امنيت را دارد، در جايگاهي هست كه بتواند با ورود زنان به ورزشگاه موافق يا مخالف باشد؟ بسياري از زناني كه موفق به خريد بليت نشده‌اند تا ساعات پايان روز گذشته منتظر باز شدن سايت بليت‌فروشي بودند، اما زماني كه تصاوير فنس‌كشي در سايت‌ها منتشر شد، اميدشان نااميد شد.

 

نكاتي كه بايد رعايت شود

يكي از بحث‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي جنجال به پا كرده بود، بحث توصيه‌هاي مردان به زنان براي حضور در ورزشگاه بود؛ توصيه‌هايي كه ابتدا
در راستاي راهنمايي بود و رفته‌رفته به لودگي و تحقير كشيده شد. اما نكته مهم اينجاست كه زنان ايراني به اين دليل كه تا به حال به استاديوم نرفته‌اند لازم است نكاتي را بدانند.

در واقع هر انساني كه تا به حال به استاديوم نرفته، بايد برخي قانون‌هاي نوشته و نانوشته را رعايت كند. يكي از مهم‌ترين مسائل، درمورد اقلامي است كه هر كسي به همراه مي‌برد.

فندك، اسپري، عطر و ادكلن، پاوربانك، لاك، احتمالا اغلب لوازم آرايش، آينه و به‌طور كلي هر چيزي كه قابليت پرتاب، برندگي و نوشتن دارد را نبايد به استاديوم برد و در صورتي كه به همراه ببريد، ضبط مي‌شود و پس گرفتن آن تقريبا غيرممكن است. فقط خبرنگاران و عكاس‌ها مي‌توانند دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري و لپ‌تاپ به همراه ببرند و تماشاگران حق استفاده از اين وسايل را ندارند.

 

چطور به استاديوم برويم؟

بهترين راه استفاده از اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هايي است كه در ميادين اصلي شهر حضور دارند تا تماشاگران را به استاديوم برسانند. استفاده از مترو كار بيهوده‌اي است و فاصله ايستگاه مترو تا ورزشگاه آزادي حدود نيم ساعت است. اگر با خودروي شخصي به استاديوم مي‌رويد، طبق هماهنگي‌هاي
به عمل آمده توسط يگان ويژه، پاركينگ‌هاي ۱۹ و ۲۰ كه در ضلع شرقي ورزشگاه آزادي قرار دارند مختص ورود زنان خواهد بود.

طبق گفته پليس، هيچ مردي حق استفاده از اين دو پاركينگ را ندارد و علي‌القاعده اگر مي‌خواهيد همراه همسر، مادر، فرزند، خواهر و آشناهاي‌ خانم‌تان به استاديوم برويد، بايد از در پاركينگ از هم جدا شويد. همچنين زن‌ها تنها از طريق در شرقي مي‌توانند وارد استاديوم شوند. همچنين اپليكيشن‌هاي تاكسي اينترنتي به مناسبت اولين حضور زنان در استاديوم، تخفيف ويژه‌اي براي آنها لحاظ كرده‌اند و با وارد كردن كدهاي مخصوصي تقريبا تمام هزينه سفر زنان به استاديوم و بالعكس را تقبل خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون