• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

واكنش سخنگوي جامعه روحانيت به ارايه ليست مستقل پايداري‌ها

نمي‌توانم از جزييات صحبت كنم

آيت‌الله موحدي‌كرماني، اصولگرايان را به «سعه صدر» دعوت كرد

شايد بتوان تشكل‌هاي سياسي اصولگرا را در يك تقسيم‌بندي كلان، به اصولگرايان معتدل، اصولگرايان افراطي، اصولگرايان سنتي، نواصولگرايان و بهاري‌ها تفكيك كرد. به اين ترتيب يكي از مصايبي كه جريان اصولگرايان در انتخابات مجلس يازدهم با آن روبه‌رو است، وحدت يا بهتر است بگوييم فقدان وحدت تشكل‌هاي اين جريان سياسي است. حال با احتساب اين معضل، جامعه روحانيت مبارز، هشتمين‌ نشست هم‌انديشي خودر را با احزاب و تشكل‌هاي انقلابي در دفتر مركزي خود برگزار كرده تا شايد كمتر از 5 ماه مانده به انتخابات اسفند ماه به سازوكاري براي وحدت نزديك و نزديك‌تر شود. آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني رييس جامعه روحانيت در اين نشست با اشاره به عدم وحدت نيروهاي اصولگرا، اين تشكل‌ها را به كنار گذاشتن تعصب‌هاي گروهي و سهم‌خواهي توصيه و تمامي تشكل‌هاي اين جريان سياسي را به
«سعه صدر» دعوت كرد. در ادامه نيز حجت‌الاسلام محمدحسين موسي‌پور، عضو شوراي مركزي نيز با اشاره به لزوم وحدت در ميان اصولگرايان در مسير انتخابات اسفند ماه گفت: «شوراي ائتلاف و جامعه روحانيت تلاش‌هاي زيادي داشته و تصميمات اجرايي مهمي نيز براي حصول ائتلاف و اتحاد حداكثري درنظر دارد.» به نظر مي‌رسد با آنكه از مدت‌ها پيش، شورايي براي ائتلاف تشكل‌هاي سياسي اصولگرا تشكيل شده بود اما هر چه به انتخابات اسفند ماه نزديك مي‌شويم، مراودات تشكل‌هاي سياسي با خود اين شورا محل بحث اصولگرايان مي‌شود، چنان‌كه در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي، دبيركل جامعه روحانيت گزارشي درخصوص تعاملات جامعه و شوراي ائتلاف به حاضران ارايه كرده است.

به نظر مي‌رسد فارغ از تمامي اين تاكيد موكد چهره‌هاي اصولگرايان بعضا سنتي، بخشي از اصولگرايان تندرو و راديكال، دل در گرو وحدت ندارند، چنان‌كه در خبرها مي‌خوانيم برخي تشكل‌هاي اصولگرايان همچون جبهه پايداري تمام‌قد بر پاي وحدت نمي‌ايستند و هر از گاهي زمزمه‌هايي از ارايه ليست مستقل ازسوي آنها شنيده مي‌شود. آنها اكنون نيز سراغ رييس جامعه روحانيت رفته و خواستار ملاقات با او شده‌اند.

غلامحسين مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت درمورد چندوچون اين ديدار به تسنيم گفته است كه اين ديدار بنا به درخواست جبهه پايداري انجام شد. او درباره جزييات اين ديدار گفت: «اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري از آيت‌الله موحدي‌كرماني خواسته بودند تا ديداري با ايشان داشته باشند.» به نظر مي‌رسد درخواست ملاقات جبهه پايداري با موحدي‌كرماني به‌ حضور ناطق نوري در جلسه جامعه روحانيت مربوط است. البته مصباحي‌مقدم در واكنش به اين شائبه كه اعضاي جبهه پايداري در اين جلسه نسبت به حضور ناطق ‌نوري در جلسه جامعه روحانيت مبارز به آيت‌الله موحدي‌كرماني معترض بوده‌اند، گفته است‌: «اصلا چنين چيزي صحت ندارد.»

با اين همه اما بعيد نيست كه لااقل بخشي از موضوع گفت‌وگوهاي جبهه پايداري با موحدي‌كرماني حول نحوه ليست‌نويسي و به تبع آن بحث از چگونگي دستيابي به وحدت بوده است. چنان‌كه ابراهيم متقي‌فر، سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي درخصوص اين ديدار به تسنيم مي‌گويد: «جبهه پايداري بر همگرايي و وحدت نيروهاي انقلاب تاكيد دارد.» از آن‌سو سخنگوي جامعه روحانيت نيز به اين همگرايي اشاره كرد و به نقل از موحدي‌كرماني، گفته است: «براي رسيدن به وحدت لازم است همه گروه‌هاي انقلابي، انعطاف لازم را داشته باشند و به وحدت تن بدهند.» در اين شرايط اما نكته جالب توجه شايد آنجا باشد كه سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در واكنش به انتشار اخباري مبني بر احتمال ارايه ليست مستقل ازسوي جبهه پايداري براي شركت در انتخابات اسفند ماه گفته است: «بيشتر از اين نمي‌توانم درباره جزييات صحبت كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون