• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

خبر

رسانه‌هاي پاكستان:

عمران خان امشب به تهران مي‌آيد

تنها يك روز پس از تاييد برنامه سفرهاي آتي عمران خان به تهران و رياض از سوي سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان، منابع رسمي گفتند: نخست‌وزير پاكستان با هدف پيشبرد ابتكار ميانجيگري در منطقه امروز(شنبه) به ايران سفر مي‌كند. به گزارش العالم، روزنامه پاكستاني «داون» به نقل از منابع آگاه(بدون ذكر نام) گزارش داد: عمران خان شامگاه شنبه وارد تهران خواهد شد و روز يكشنبه ديدار رسمي او با دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود سپس او تهران را به مقصد رياض ترك خواهد كرد، جايي كه عمران خان قرار است گفت‌وگوهايي با حاكمان سعودي داشته باشد. منابع خبري پاكستان گفتند: عمران خان ماه گذشته پيش از سفر به نيويورك جهت شركت در مجمع عمومي سازمان ملل به رياض رفت. در جريان چهارمين سفر نخست‌وزير پاكستان به عربستان، محمد بن سلمان وليعهد سعودي از طرف پاكستاني درخواست كرد تا براي تنش‌زدايي با ايران نقش‌آفريني كند. روز گذشته نيز منابع آگاه در وزارت امور خارجه پاكستان به رسانه‌ها گفتند: هدف از سفر عمران خان به ايران و عربستان براي هموار شدن مسير بهبود روابط ميان دو كشور و جلوگيري از تشديد تنش‌ها در منطقه است. نخست‌وزير پاكستان پيش‌تر در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با ابراز نگراني از تشديد تنش‌ها در منطقه گفته بود كه مصمم به ايفاي نقش ميانجيگري براي كاهش تنش‌ها در منطقه است. نخست‌وزير پاكستان اول ارديبهشت ماه گذشته سال جاري هم به ايران سفر كرد. او همچنين در قامت نخست‌وزير تاكنون 5 مرتبه به عربستان سفر كرده است.

معرفي دو گزينه جانشيني آمانو

در راي‌گيري مقدماتي شوراي حكام روز گذشته رافائل ماريانو گروسي از آرژانتين با كسب ۱۵ راي بيشترين پيشنهاد‌ها را از سوي ۳۵ كشور عضو شوراي حكام آژانس دريافت كرد. كورنل فروتا، نامزد روماني، كه به صورت موقت مسووليت مديريت آژانس را بر عهده دارد با 14 راي در جايگاه دوم ايستاد، لاسينا زربو از بوركينافاسو با 4 راي در جايگاه سوم و خانم مارتا زياكووا از اسلواكي بدون راي در جايگاه چهارم قرار گرفت. به گزارش «اعتماد» به نقل از وب‌سايت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است تا پايان ماه جاري ميلادي(3 هفته آينده) شوراي حكام آژانس راي نهايي خود را در مورد مديركل آينده اعلام كند كه به نظر مي‌رسد، رافائل گروسي يا كورنل فروتا، مديركل پيشنهادي شوراي حكام آژانس به اعضا باشند. معمولا تلاش مي‌شود، تصميمات شوراي حكام به صورت اجماعي و با توافق هر ۳۵ عضو انجام گيرد و بعد از مرحله معرفي مديركل از سوي شوراي حكام، راي نهايي به ۱۷۱ عضو آژانس براي راي‌گيري نهايي(و معمولا تشريفاتي) اعلام مي‌شود. مديركل جديد آژانس از يكم ژانويه ۲۰۲۰(دي ماه سال جاري) كار خود را آغاز خواهد كرد.

واكنش ترامپ به حمايت رقيب اصلي‌اش از استيضاح

«دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا به اظهارات «جو بايدن» نامزد انتخابات ۲۰۲۰ درباره استيضاحش واكنش نشان داد. به گزارش ايلنا، ترامپ در پيامي توييتري گفت:«رقت‌انگيز است كه جو بايدن خوب‌آلود كه با پسرش هانتر ميليون‌ها دلار از دو كشور دزديده است و به ماليات‌دهندگان امريكايي لطمه زده، خواستار استيضاح من شده است. حال اينكه من كار اشتباهي نكرده‌ام. كارزار شكست‌خورده جو انتخاب ديگري در برابرش نگذاشته بود.» بايدن پيش‌تر در جمع هوادارانش در نيو همپشاير گفت: «دونالد ترامپ سوگندي كه در زمان ورود به كاخ سفيد خورده بود زير پا گذاشته است و با اعمالش به اين ملت خيانت كرده و اقدام‌هايش ذيل استيضاح قرار مي‌گيرد. او بايد استيضاح شود.»

مرجعيت عراق: دولت مسوول است

نماينده مرجعيت عالي شيعيان در عراق ضمن محكوم كردن توسل به خشونت تاكيد كرد كه دولت بايد به تحقيقات خود درباره تظاهرات‌هاي اخير ادامه دهد؛ چراكه اين مسووليت مهم بر دوش دولت است. عبدالمهدي الكربلايي، نماينده آيت‌الله «سيدعلي السيستاني» مرجعيت عالي شيعيان در عراق تاكيد كرد كه مرجعيت در خطبه نماز جمعه هفته گذشته، تعرض به نيروهاي امنيتي و تظاهرات‌كنندگاني را محكوم كرد كه به صورت مسالمت‌آميز دست به تظاهرات زدند. به گزارش فارس، الكربلايي ضمن محكوميت آسيب به اموال دولتي و شخصي در عراق در جريان تظاهرات اخير در جنوب اين كشور ابراز اميدواري كرد كه همه از پيامدهاي خطرناك خشونت آگاهي يافته باشند و در هر صورت از آن دوري كنند؛ چه اين خشونت از سوي معترضان باشد يا نيروهاي امنيتي. شبكه خبري «الغدير» به نقل از نماينده مرجعيت در كربلا همچنين توضيح داد كه «شاهد افزايش خشونت و افزايش شمار كشته‌شدگان در ميان تظاهرات‌كنندگان هستيم». الكربلايي با بيان اينكه «دولت و سرويس‌هاي امنيتي مسوول خون‌هاي زيادي هستند كه از شهروندان بي‌گناه ريخته شده است» خاطرنشان كرد كه تفاوتي ندارد كه اين شهروندان از تظاهرات‌كنندگان باشند يا نيروهاي امنيتي. نماينده مرجعيت با تاكيد بر اينكه دولت عراق در هر صورت بايد تحقيق كند، تصريح كرد كه دولت نبايد از اين مسووليت مهم شانه خالي كند؛ زيرا «زماني كه نيروهاي مسلحي خارج از چارچوب قانون به سمت تظاهرات‌كنندگان تيراندازي مي‌كند، [دولت] مسوول است». مرجعيت عراق ضمن محكوم كردن تعرض به معترضان با خانواده‌هاي افراد كشته و زخمي شده، ابراز همدردي و بر همبستگي با مطالبات قانوني تظاهرات‌كنندگان مسالمت‌آميز تاكيد كرد. الكربلايي با اشاره به اينكه بايد در برابر كساني كه «مي‌كشند و بدون بازخواست، مي‌ربايند» ايستاد، بار ديگر اعلام كرد كه «مرجعيت هيچ ارتباطي با هيچ طرفي در حاكميت يا مسوولان دولتي ندارد و فقط حامي منافع ملت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون