• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

ايران در حضور تماشاگران زن، كامبوج را گلباران كرد

ورزشگاه آزادي براي همه

طيب سيفي

 

 

سرانجام بازي ايران و كامبوج عصر پنجشنبه ساعت۱۷برگزار شد؛ اين بازي از سري بازي‌هاي انتخابي جام جهاني۲۰۲۲ قطر و جام‌ملت‌هاي آسيا بود. اگر چه استقبال زيادي از مسابقه ايران و كامبوج نشده بود ولي پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه بالاخره اين تابو پس از ۴دهه شكست و ۳۲۰۰ نفر از بانوان براي بازي ايران و كامبوج به ورزشگاه آزادي آمدند و فضاي مفرح و هيجان‌انگيزي به ورزشگاه بخشيدند. بازي با سوت داور وسط ميدان آغاز شد و پس از چند دقيقه احمد نوراللهي با شوتي سركش توپ را به طاق دروازه كامبوج كوبيد و اولين گل بازي به ثمر رسيد و پس از آن توپ و ميدان در اختيار تيم ملي ما بود و تيم حريف حرفي براي گفتن نداشت و گل‌هاي تيم ملي پشت سر هم و متواتر به ثمر نشست به طوري كه در پايان بازي انصاري‌فر ۴گل، سردار آزمون ۳، مهدي طارمي ۲، محمد محبي ۲، نوراللهي، كنعاني‌زادگان و مهرداد محمدي هركدام يك گل زدند و بازي با حساب ۱۴ بر صفر به سود تيم ملي ايران به پايان رسيد. در مجموع برد خوب و روحيه بخشي براي تيم ملي بود چرا كه تيم ملي با مربي جديد احتياج مبرم دارد در اين تورنمنت‌ها پديده‌هاي جديد و خلاقي نظير محمد محبي كه اولين بازي ملي‌اش هم بود را محك زده و رو كند؛ اين برد شيرين باعث مي‌شود علاوه بر شناسايي پديده‌هاي خلاق و تازه، سيستم و تاكتيك تيم جا بيفتد و روزهاي خوبي را نويد دهد اگرچه راه درازي در پيش است و تيم‌هاي قدر و بزرگ هنوز مقابل ما صف‌آرايي نكرده‌اند. تيم ملي كامبوج‌ هم در اين بازي فرم و استراتژي هجومي داشت، جلو بازي مي‌كرد و در واقع آمده بود فوتبال بازي كند و بازيكنان اين تيم بيشتر پاس‌هاي كوتاه بين هم رد و بدل مي‌كردند و مي‌خواستند خوب بازي كنند ولي نتوانستند. اين قضيه جزو اتفاقات خوب بازي بود. كامبوج مثل بعضي تيم‌ها نبود كه پس از دريافت گل‌هاي پشت سرهم عقب بكشد و با دفاع اتوبوسي به لاك دفاعي برود و بازي را مستأصل و صعب كند. مشكلات زيادي دارند كه بايد رفته رفته برطرفش كنند. در پايان بازي هم از تيم بزرگ، پرستاره و پرقدرت ايران به نيكي و شايستگي ياد كردند و از مردم بزرگ ايران به خاطر ميزباني خيلي خوب و احترام فراوان تشكر كردند.

سه نكته جالب توجه و حائز اهميت بازي ايران و كامبوج علاوه بر حضور بانوان كه انرژي مضاعفي به ملي‌پوشان داده بود، حضور يك نفر تماشاچي كشور كامبوج در ورزشگاه بود كه جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص داده بود و تا آخر بازي با طبل بي‌وقفه تيم ملي كشورش را تشويق مي‌كرد. نكته ديگر حضور توأمان دو برادر دوقلو يعني مهرداد و ميلاد محمدي در تركيب تيم ملي بود. دو بازيكني كه از بازيكنان جسور، سالم و زحمتكش تيم ملي هستند و هر دو به عنوان لژيونر در فوتبال اروپا توپ مي‌زنند. حضور اين دو برادر هواداران را اميدوار كرده كه هر بازيكني كه شايسته است در ليست مربي تيم ملي باشد. سومين نكته نيز برمي‌گردد به برد پرگل ايران. دومين بازي تيم ملي فوتبال ايران با مارك ويلموتس بلژيكي توام شد با سومين برد پرگل تاريخ بازي‌هاي تيم ملي. در رده‌بندي پرگل‌ترين بردهاي تيم ايران در تاريخ برد 19 گله مقابل گوام در سال 1379 و برد 17 گله مقابل مالديو در سال 1376 در رده‌هاي اول و دوم قرار دارند. ۲۳ مهرماه جاري تيم ملي كشورمان به مصاف بحرين در منامه مي‌رود.

يكي از مسائل بحث‌برانگيز از ساليان گذشته تا به امروز قضيه ورود زنان به ورزشگاه‌هاست كه جزو مباحث چالشي در جامعه بوده است به طوري كه علاوه بر مراجع، كارشناسان، جامعه‌شناسان و روانشناسان كشورمان نير درباره آن به اتخاذ موضع روي آورده‌اند. برخي بر اين باورند كه با توجه به جو ملتهب ورزشگاه مثلا در هنگام دربي‌هاي پايتخت و بازي‌هاي تيم ملي كه اوج تهمت و افترا عليه داور و تيم مقابل جريان دارد و توأم مي‌شود با پرتاپ اشيا به داخل زمين فضا براي حضور زنان مهيا نيست. در سال‌هاي گذشته به دليل اعمال سخت‌گيري‌ها و حساسيت‌ها بعضي دختران تغيير پوشش مي‌دادند و با ظاهر و تيپ مردانه وارد ورزشگاه آزادي مي‌شدند. برخي از اين تماشاچيان كه شناسايي مي‌شدند، بازداشت و مورد مواخذه قرار مي‌گرفتند.

زنان در جامعه حضور فعال و مثمرثمري دارند. در حال حاضر ۳۰ درصد مشاغل مديريتي و پست‌هاي حساس نظير اشتغال در پاستور «معاون رييس‌جمهور در امور زنان و‌ خانواده، معاون حقوقي رييس‌جمهور» يا نمايندگي مجلس، فرماندار، معاون فرماندار، مديركل، معاون مديركل، رييس دانشگاه، استاد دانشگاه، وكيل، مشاور وزير و در دولت‌هاي قبل چند وزير زن در كابينه در اختيار بانوان جامعه بوده و هست. حال نخستين حضور بانوان در بازي تيم ملي ايران و كامبوج عصر پنجشنبه ثبت شده و به بار نشسته است. محقق شدن مطالبه زنان مي‌تواند نويدبخش روزهاي خوب و تصميمات بهتري در آينده براي بانوان ايران اسلامي باشد؛ بحث ورود بانوان به ورزشگاه در چند ماه اخير به سوژه اصلي بسياري از محافل خبري تبديل شده بود؛ موضوعي كه ذهن بسياري از بانوان علاقه‌مند و مشتاقان ورزش را درگير خود كرده و از مسوولان مربوطه انتظار، فراهم كردن زيرساخت‌ها و زمينه‌هاي لازم براي ورود زنان به استاديوم‌ها را دارند تا بانوان نيز بتوانند با رعايت تمام شؤونات اخلاقي لحظاتي خاطره‌انگيز را در فضايي شاد و هيجان‌انگيز تجربه كنند كه به خوبي و به دور از حاشيه اين اتفاق ميمون انجام شد. يكي، دو سالي است كه فيفا درباره عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها و به ويژه بازي‌هاي تيم ملي كه در تقويم رسمي ثبت شده‌اند هشدار جدي داده است كه اگر ايران اين قضيه را رسما لحاظ نكند فوتبال ايران تعليق خواهد شد؛ درست پارسال بود كه اينفانتينو، رييس فيفا در جريان يكي از بازي‌هاي تيم ملي به ايران و ورزشگاه آزادي آمد و بعضي بانوان به ورزشگاه آمده بودند و اكنون پس از بازي تيم ملي ايران با كامبوج‌ اين قضيه را به صورت جدي رصد مي‌كند و خوشبختانه فدراسيون فوتبال هم در جريان بليت فروشي كه اينترنتي انجام شد سهميه بانوان را اختصاص داد و تمام بليت‌هايي كه براي بانوان اختصاص داده شده بود در سه جايگاه ويژه همان ساعات اوليه فروخته شد و۳۲۰۰ بانوي مشتاق و هوادار تيم ملي به ورزشگاه آزادي آمدند و شور و هيجان و روحيه مضاعفي به تيم ملي دادند. اين قضيه نويد بسيار مسرت بخش و خوبي براي آينده فوتبال ايران است و آن اتهامي كه به ما زده مي‌شد كه فضاي فوتبال ما فضايي مردسالار است، با اين جريان تازه و هواي تازه كه به فوتبال ايران داده شد از بين رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون