• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

در مناقب رواداري

محسن آزموده

روي ديوار پشت سرم در محل كار، تصوير شماري از انديشمندان معاصر ايراني را نصب كرده‎ام، از احمد فرديد كه تصويرش در منتهااليه سمت راست در بالاست و كنار علي‌اكبر دهخدا و بالاي سيدحسن تقي‎زاده است تا مهدي بازرگان كه تصويرش سمت چپ در پايين‌ترين جا، زير تصوير مجتبي مينوي و كنار سعيد نفيسي قرار گرفته است. اين وسط تقريبا همه روشنفكران و متفكران ايراني كه مي‎شناختم، حضور دارند؛ از روشنفكران ديني چون عبدالكريم سروش و محمد مجتهد شبستري و مصطفي ملكيان گرفته تا منتقدان سفت و سخت آنها چون جواد طباطبايي و محمدرضا نيكفر، هم سنت‎گرايي چون سيدحسين نصر حضور دارند و هم عرفي‎گراياني چون آخوندزاده و فريدون آدميت و ميرزا آقاخان كرماني و داريوش آشوري و داريوش شايگان و بابك احمدي، چپ‎گراياني چون يوسف اباذري و مراد فرهادپور همان‎قدر حضورشان پررنگ است كه ايران‎شناساني چون ايرج افشار و عباس زرياب خويي و عبدالحسين زرين‌كوب و شفيعي‌كدكني. در اين كولاژ هم علامه طباطبايي و سيدجلال‎الدين آشتياني حضور دارند، هم احمد كسروي و احسان يارشاطر، هم حميد عنايت و حسين بشيريه هست، هم محمدعلي فروغي و عزت‎الله فولادوند، هم آخوند خراساني و ميرزاي ناييني نشسته‎اند، هم طالبوف و ميرزا ملكم‌خان. خلاصه عمده فحول فكري و روشنفكري ايران در صد و پنجاه ساله اخير، در يك همنشيني شگفت‎انگيز و احتمالا پرتناقض، ديوار را پر كرده‎اند.

بسياري از مراجعان با اين ملغمه عجيب و غريب از افراد با انديشه‎هاي مختلف مواجه مي‎شوند، به اصطلاح جوان‎ترها مي‎پرسند: «فازت چيه؟! اين آش درهم‏ جوش قرار است چه چيزي را نشان بدهد؟ متوجه نيستي كه خيلي از اين آدم‌ها چقدر با هم مخالف بودند؟ بعضي از آنها، بعضي ديگر را صراحتا يا در پرده به بي‎سوادي، دروغ، دورويي، ناآگاهي، تلاش عمدي براي گمراه كردن مردم و حتي خيانت متهم كرده‎اند. برخي چشم اين را نداشتند كه ديگري را ببينند، چه برسد به اينكه حاضر باشند در يك محفل گردهم آيند و كنار يكديگر بنشينند. حالا تو همه را كنار هم نشانده‎اي كه چه بشود؟ آيا اين همنشيني اجباري و بي‎گفت‌وگو نشانه‎اي از ذهن مشوش و آشفته تو نيست؟ آيا نشان نمي‌دهد كه پيروي حزب بادي و مثل نسبي‎انگاران هيچ موضع ثابت و پايداري نداري؟ آيا دليلي نيست بر آنكه در تفكرت جديت نداري و همه را بر حق مي‎شماري و اين يعني كه هيچ چيزي را حقيقت مطلق نمي‎داني؟ آيا ثابت نمي‎كند كه با همه اين افراد سرسري و سطحي آشنايي داري و هيچ كدام را دقيق و عميق نمي‎شناسي؟!»

اينها بخشي از انتقادات و نظراتي است كه ممكن است در مواجهه با چنين كولاژي به ذهن متبادر شود. احتمالا كه نه، قطعا بسياري از آنها نيز درست و دقيق است. نگارنده به هيچ عنوان ادعا ندارد كه همه اين متفكران را دقيق و درست مي‎شناسد و همه آثارشان را مطالعه كرده است. اين را هم مي‎پذيرد برخي از ايشان دست‌كم در ساحت انديشه، دشمن سفت و سخت برخي ديگر هستند. شايد هم اين نظر درست باشد كه اين كولاژ نشانه‎اي بر ذهن آشفته سازنده آن است و دليلي بر محافظه‎كاري‎اش. اما اين حزم‎انديشي در پس سال‌ها تجربه روزنامه‎نگاري در اين حوزه پديد آمده است، يعني از پي چندين سال نشستن پاي صحبت برخي از اين بزرگان يا شاگردان‎شان و رسيدن به اين نظر كه همه (ممكن است بسياري اين تاكيد بر «همه» را نپذيرند) اين انديشمندان از منظري كه به موضوع مي‎نگريستند، درست مي‎انديشيدند و دست‌كم در مقام نظر بايد بتوان همه را تحمل كرد و پذيرفت. گو اينكه همه اين صاحبان فكر و پويندگان حقيقت، ايراني هستند و دغدغه بهتر ساختن جامعه را دارند و در جهت بهتر كردن دنيا براي زندگي انسان‎ها تلاش كرده‏اند، گيرم به نتايج متفاوتي دست يافته‎اند. ضمن آنكه اين متفكران نيز مثل همه آدم‎هاي ديگر از صنوف و طبقات و گروه‎ها و حرفه‎هاي ديگر، انسان‎هايي هستند كه نه فقط باورهاي متفاوت و متعارض دارند، بلكه اميال و احساسات مختلفي دارند و الزاما همه كارها و رفتارشان منطبق بر باورهاي‌شان نيست يا لااقل به دلايل مختلف همه باورهاي‌شان را بيان نمي‎كنند. از اين رو نبايد از همه و در همه جا انتظار داشت كه بري از خطاهاي عمدي يا سهوي باشند، اما مي‎توان در مقام خوشه‎چين انديشه‎ها، از خرمن آثار هر يك از اين بزرگان بهره‎ها برد و درس آموخت. تحمل صداي مخالف و رواداري به معناي هرهري‎مذهبي و باري به هر جهت بودن نيست، بلكه به معناي پذيرش تكثر واقعيت‎هاي جهان و تنوع امكان‎هاي گوناگون نگريستن به اين واقعيت‏‎هاست. سخن بر سر اين نيست كه حقيقتي نيست، بلكه ادعا آن است كه گزارش‎هاي گوناگون از اين حقيقت ذوابعاد و كثيرالوجه امكان‏‎پذير است و مهم‎تر آنكه كوشش براي نيل به اين حقيقت ارزشمند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون