• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4487 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۱ مهر

خبر

درخواست پوتين از عربستان و امارات درباره ايران

رييس‌جمهور روسيه پيش از سفر خود به عربستان و امارات در مصاحبه‌اي با شبكه سعودي العربيه، اسكاي نيوز عربي و شبكه خبري راشاتودي عنوان كرد كه بايد همه نيروهاي خارجي سوريه را ترك كنند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه تاكيد كرد: سوريه بايد از هرگونه حضور نظامي خارجي پاكسازي شود و اين حكم شامل تمامي كشورها است.

اين اظهارات در حالي اعلام شده كه تركيه از هفته گذشته عمليات خود را در شمال شرق سوريه و مناطق تحت كنترل كردها در اين كشور آغاز كرده است. پوتين عنوان كرد:«خارج شدن نيروهاي خارجي از خاك سوريه شامل حال همه كشورها مي‌شود و اگر رهبري قانوني مشروع سوريه در آينده بگويد كه نيازي به حضور نيروي هوايي روسيه در منطقه نيست اين نيروها از منطقه خارج مي‌شوند.» پوتين اظهار كرد: حملات به نفتكش‌ها و زيرساخت‌هاي نفتي در خليج فارس هرگز منجر به شكست همكاري روسيه و كشورهاي عربي از جمله در چارچوب توافقنامه اوپك نخواهد شد. ولاديمير پوتين همچنين از عربستان و امارات خواست با همسايه خود، ايران به منظور حل مشكلات پيچيده بين آنها وارد مذاكرات مستقيم شوند. او تاكيد كرد: مذاكره بين طرفين براي درك جزييات امور و مشكلات في‌مابين ضروري است و طرفين مرتبط با اين بحران تنها مي‌توانند اختلافات را حل كنند.

پوتين افزود: روسيه روابط خوبي با ايران و «دوستان عرب» دارد و تلاش خود را براي ايجاد شرايط لازم براي اتفاقي مثبت در اين راستا صورت خواهد داد. پوتين نقش عربستان را به عنوان بازيگر بين‌المللي در سطح سياسي و اقتصادي و نيز نقش مهم امارات در حل بحران‌هاي منطقه را ستود. او حملات به تاسيسات آرامكو را صرف نظر از اينكه چه كسي پشت آن بوده، محكوم كرد. رييس‌جمهوري روسيه تاكيد كرد سفرش به عربستان و امارات در سايه تحولات منطقه بسيار حائز اهميت است.

 

آنكارا مدعي تصرف مركز شهر «رأس‌العين» شد

وزارت دفاع تركيه روز گذشته مدعي شد كه نظاميان اين كشور به همراه عناصر مسلح گروهك موسوم به «ارتش آزاد» توانستند مركز شهر «رأس‌العين» در شمال سوريه را به تصرف خود دربياورند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه ديلي صباح، وزارت دفاع تركيه با صدور بيانيه‌اي گفت كه نيروهاي عمليات چشمه صلح، صبح روز گذشته شهر رأس‌العين را به تصرف خود درآورده و اين منطقه اكنون در كنترل نظاميان تركيه و عناصر ارتش آزاد است.

اين بيانيه توضيح مي‌دهد كه محاصره و تصرف متعاقب اين شهر در شمال استان حسكه، بعد از موفقيت نيروهاي عمليات‌كننده در خاك سوريه در قطع جاده مواصلاتي 721 يا اِ«م4» به اين منطقه بود كه به رسيدن پشتيباني به شبه‌نظاميان كرد حاضر در رأس‌العين كمك مي‌كرد.

يوسف حمود، سخنگوي نيروهاي ارتش آزاد تحت حمايت تركيه در اين باره مي‌گويد: «اين جاده راه ارتباطي بين نقاط تمركز عمليات چشمه صلح يعني دو شهر تل‌ابيض و رأس‌العين است. اين پيشروي در جبهه جديد و غافلگير‌كننده‌ بود. در اين جبهه ما توانستيم راه‌هاي مواصلاتي بين سلجوق، تل‌ابيض و رأس‌العين را با ديگر مناطق قطع كنيم.» حمود همچنين گفت كه پيش از اين نيروهاي عمليات‌كننده توانستند 18 روستا را در مناطق شرقي رودخانه فرات به تصرف خود در بياورند. با اين وجود نيروهاي كرد تا زمان تنظيم اين خبر ادعاي ارتش تركيه را تكذيب كردند.

 

ديدار نماينده سازمان ملل با معارضان سوريه در رياض

«گيئر پدرسون» نماينده سازمان ملل در امور سوريه روز گذشته با سفر به پايتخت عربستان سعودي، با هيات مذاكره‌كننده مخالفان سوريه ديدار كرد. به گزارش فارس به نقل از اخبار الان، اين ديدار در راستاي آماده‌سازي فضا براي مذاكرات ژنو كه قرار است ۳۰ اكتبر (هشت آبان) برگزار شود، صورت گرفت. هيات مذاكره‌كننده مخالفان پيش از اين «هادي البحره» را به عنوان نماينده خود در كميته قانون اساسي برگزيده بود. تشكيل كميته قانون اساسي كه ماحصل نشست سوچي ميان ايران، روسيه و تركيه است، مهم‌ترين اميد براي پايان بحران سوريه از طريق سياسي است؛ طرحي كه قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت و حمايت تمامي كشورها را با خود به همراه دارد. اين كميته شامل ۱۵۰ عضو است كه ۵۰ نفر از آنان، حامي دولت سوريه، ۵۰ نفر حامي طرف ديگر و ۵۰ نفر نيز مربوط به جامعه مدني است. پس از آن، كميته كوچكي متشكل از ۴۵ عضو تشكيل مي‌شود كه ۱۵ نفر حامي دولت سوريه، ۱۵ نفر حامي طرف ديگر و ۱۵ نفر حامي جامعه مدني هستند.

 

لغو محدوديت‌هاي ارتباطي كشمير پس از دو ماه

هند روز گذشته اعلام كرد كه پس از گذشت دو ماه از اعمال محدوديت‌هاي ارتباطي در منطقه هيماليايي هند، خدمات ارتباطي تلفن همراه در روز دوشنبه در كشمير به حالت اول خود بازمي‌گردد. بر اساس گزارش خبرگزاري «رويترز»، «روهيت كانسال» سخنگوي دولت جامو و كشمير گفت كه تمام خطوط تلفن‌هاي همراه روز 14 اكتبر (22مهر) از ساعت 12 ظهر برقرار خواهد شد. او روز شنبه به مطبوعات گفت كه اين اقدام در 10 منطقه از كشمير اعمال مي‌شود. به دنبال افزايش تنش‌ها ميان هند و پاكستان بر سر كشمير، دهلي‌نو ماده ۳۷۰ قانون اساسي خود را كه خودمختاري ايالت «جامو و كشمير» و اختيارات ويژه آن را به رسميت مي‌شناسد، لغو كرد. اين ماده قانوني، اختيارات حكمراني را غير از مسائل دفاعي، امور خارجي و ارتباطات منطقه‌اي به يك نهاد قانونگذاري محلي محول مي‌كرد. از دهه ۱۹۵۰ ميلادي جامو و كشمير -كه بر سر مناطقي از آن اختلاف‌هاي ارضي بين دهلي‌نو، اسلام‌آباد و پكن وجود دارد - ايالتي خودمختار بود و لغو اين خودمختاري با واكنش تند پاكستان مواجه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون