• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4488 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۲ مهر

فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه از امريكا خواست تكليف آنها را روشن كند

كردها، قربانيان جديد عنوان «مبارزه با تروريسم»

ميثم سليماني

چند سال پيش هنگامي كه گروه تروريستي داعش در اوج قدرت خود قرار داشت و «جان جهادي» جلوي دوربين قرار مي‌گرفت تا افراد را سلاخي كند يا اينكه داعش نشان مي‌داد بسياري از اسراي خود را با قفس در آب غرق مي‌كند يا به آتش مي‌كشد، كمتر كسي تصور مي‌كرد در دوره‌اي كه داعش قلمرو فيزيكي خود در عراق و سوريه را از دست داده باز هم شاهد اين نوع رفتار نه از سمت اعضاي داعش بلكه گروه ديگري باشيم كه به نظر مي‌رسد، روحيه داعشي در آنها كماكان زنده است. روز گذشته تصويري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد، نيروهاي سوري متحد تركيه كه به ارتش آزاد معروف هستند يكي از كردهاي اسير را به سبك داعش اعدام كردند. اين وحشتناك‌ترين تصويري است كه از زمان شروع عمليات تركيه در شمال سوريه پخش شده است. تصوير نشان مي‌دهد كه يك جنگجوي كرد در كنار جاده خوابانده شده و در حالي كه از او فيلم گرفته مي‌شود، عده‌اي با اسلحه‌هاي خود به او براي تفريح شليك مي‌كنند.

به گزارش واشنگتن‌پست اين ويديو يكي از مجموعه عكس‌ها و فيلم‌هايي است كه در حساب‌هاي توييتري گروه‌هاي شورشي مورد حمايت تركيه منتشر شده است. ويديو‌هايي كه نشان مي‌دهد برخي از افرادي كه تحت حمايت تركيه در عمليات موسوم به چشمه صلح حضور دارند چيزي كم از تروريست‌هاي داعش ندارند. ارتش تركيه از هفته پيش عملياتي را در شمال سوريه رهبري مي‌كند تا بتواند يك كريدور امن بين مرز تركيه و سوريه ايجاد كند.

فيلم جداگانه‌اي نيز منتشر شده كه نشان مي‌دهد، نيروهاي شورشي سوار بر يك خودروي شاسي‌بلند سياه، يك زن كرد اسير را تحقير مي‌كنند. افراد در اين ويديو عنوان مي‌كنند يك خوك فراري ديگر توسط ارتش ملي(ارتش آزاد) به دام افتاد. آنچه بعد‌تر در اين ويديو رخ مي‌دهد، مشخص نيست اما نيروهاي دموكراتيك سوريه كه كردها آنها را رهبري مي‌كنند، عنوان كردند اين ماشين متعلق به يك زن سياستمدار كرد به نام هورين خلف بوده كه جسد او نيز پيدا شده است. خلف دبيركل يك حزب تازه تاسيس به نام آينده بوده است. روزنامه تركي يني‌شفق اين اتفاق را اقدامي موفقيت‌آميز عليه يك سياستمدار وابسته به حزب اتحاديه دموكراتيك مردم مي‌دانست و اين گروه را تروريستي خطاب كرده است. اين حزب در شمال شرقي سوريه مشغول فعاليت است.

طبق گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه روز گذشته ارايه داد، گفته مي‌شود تنها در حاشيه جاده منتهي به شهر تل‌ابيض 9 غيرنظامي اعدام شدند. چند عكس و فيلم نيز توسط گروه شورشي احرار‌الشرقيه منتشر شده كه تعدادي از جنگجويان كرد را در كنار جاده محاصره كرده‌اند. گفته مي‌شود اين گروه شورشي كه اكنون تحت حمايت تركيه قرار دارد اكثرا افرادي از استان ديرالزور هستند كه اكنون در اختيار نيروهاي دموكراتيك كرد قرار دارند. گفتني است اين گروه اكثرا بازمانده‌هاي گروه‌هاي تروريستي جبهه‌النصره و احرارالشام هستند كه اكنون اين گروه را تشكيل دادند.

با اين حال ارتش ملي سوريه يا همان ارتش آزاد سابق كه اكنون در كنار چندين گروه شورشي مشغول فعاليت در كنار ارتش تركيه است طي بيانيه‌اي اين نحوه قتل را محكوم كرد و گفت، تحقيقات در مورد اين تصاوير ادامه دارد، زيرا نشان‌دهنده نقض معيارها و ارزش‌هايي است كه ما به آنها پايبنديم. اما واقعيت آن است كه آيا ارتش ملي كه همان ارتش آزاد فعلي است، توان كنترل ساير نيروهاي خود را دارد و اصلا مي‌تواند امور را آن‌گونه كه بايد مديريت كند. ارتش آزاد در اوج قدرت خود نتوانست، كاري از پيش ببرد حالا در شرايطي كه تبديل به مخلوطي از نيروهاي شورشي شده است، مشخص نيست چه سرنوشتي براي آنها به همراه داشته باشد.

طبق قوانين بين‌المللي، فيلمبرداري از يك قتل و ساير مواردي كه احتمالا پشت دوربين رخ مي‌دهد
به ‌طور حتم به عنوان جنايت جنگي شناخته مي‌شود و شايد يكي از شروط ترامپ براي اجازه دادن به تركيه براي حمله بدون مانع‌تراشي امريكا را نقض كند. البته دونالد ترامپ هر چند به تركيه در اين زمينه هشدار داده است اما به نظر مي‌رسد ترك‌ها نيز مي‌دانند كه چندان اولتيماتوم‌هاي ترامپ اثري بر روند كار آنها نخواهد داشت و استراتژي تركيه قطعا كلان‌تر از يك تهديد ترامپ است. دونالد ترامپ نيز در آخرين توييت خود عنوان كرد كه «مشاركت نداشتن در نبرد شديد در امتداد مركز تركيه بسيار هوشمندانه است. كساني ما را به اشتباه به جنگ‌هاي خاورميانه كشاندند و هنوز هم براي جنگيدن فشار مي‌آورند. آنها اصلا نمي‌دانند چه تصميمي گرفته‌اند.» با اين رويه بعيد به نظر مي‌رسد، اتفاقاتي بدتر از اين هم باعث شود كه دونالد ترامپ اقدامي عليه تركيه انجام دهد. اما با اين وجود ترامپ روز گذشته عنوان كرد به دنبال اعمال تحريم‌هاي شديد اقتصادي عليه تركيه است هر چند كه اگر چنين اتفاقي رخ دهد به نظر مي‌رسد، دونالد ترامپ به دنبال كاهش انتقادها نسبت به خالي كردن پشت كردهاي سوري به عنوان متحد امريكاست.

چشمه صلح تا عمق 35 كيلومتري

خاك سوريه ادامه دارد

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه روز گذشته طي سخناني در استانبول تركيه عنوان كرد كه نظاميان اين كشور به همراه شورشيان متحد خود در عمليات «چشمه صلح» تا عمق 30 تا 35 كيلومتري خاك سوريه نفوذ خواهند كرد. اردوغان مدعي شد، شهر راس‌العين و 4 روستاي اطراف آن در اختيار نيروهاي تركيه قرار گرفته است. اردوغان همچنين بيان كرد كه اين عمليات تنها در راستاي تامين امنيت تركيه و بازگرداندن آوارگان سوريه به كشورشان است. سوريه همسايه ماست و چشم داشتي به خاك ديگران نداريم. به گزارش فارس، اردوغان در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد كه آنها در شرق فرات تروريست هستند و براي من مهم نيست كه كسي كرد است يا نه؛ براي من اين موضوع كوچك‌ترين اهميتي ندارد بلكه آنها تروريست هستند و نگاه ما به آنها متفاوت است.

شما ما را ترك كرديد تا قتل‌ عام شويم

روز گذشته سي‌ان‌ان گزارش داد، فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه به يك ديپلمات ارشد امريكايي گفته است كه شما ما را رها كرديد تا قتل‌عام شويم. ژنرال مظلوم كوباني، فرمانده كرد نيروهاي كرد سوريه در ديدار با ويليام ريبوك، معاون فرمانده ائتلاف جهاني مبارزه با داعش گفته است: شما حاضر نيستيد از مردم من محافظت كنيد. اما اگر شما نمي‌خواهيد اين كار را كنيد، نيروي ديگري بيايد و از ما محافظت كند. شما ما را فروخته‌ايد و اين غيراخلاقي است.

مظلوم كوباني در ادامه سخنان خود گفته است كه ايالات متحده يا به ما كمك كند تا حمله تركيه را متوقف كند يا به نيروهاي دموكراتيك سوريه اجازه دهد تا با رژيم اسد در دمشق با پشتيباني روسيه وارد معامله شود و اجازه دهند، جنگنده‌هاي روسيه در شمال شرقي سوريه عمليات انجام دهند. اما گفته مي‌شود كه مقامات دولت امريكا نمي‌خواهند كه كردها به روس‌ها روي آورند. مظلوم كوباني همچنين عنوان كرده است كه من بايد بدانم آيا شما قادر هستيد از مردم من محافظت كنيد يا نه، زيرا اگر اين‌گونه نيست من بايد الان با روسيه و دولت سوريه معامله كنم. البته مشخص نيست كه اكنون روسيه و دولت سوريه نيز بخواهند با كردها وارد يك توافق شوند. مارك اسپر، وزير دفاع امريكا هر چند مي‌گويد كه ما كماكان با متحدان كرد خود در ارتباط هستيم اما تاكيد كرده، وارد جنگ قديمي كردها و تركيه نخواهد شد. اين جمله نشان مي‌دهد كه عمليات تركيه هيچ ارتباطي به مبارزه با تروريسم ندارد و آن را يك درگيري قديمي تركي-كردي مي‌داند. با اين حال طبق گفته ايالات متحده هزار نيروي اين كشور
به زودي خاك سوريه را ترك مي‌كنند. طبق آمار 3 هزار نيروي امريكايي اكنون در خاك سوريه مستقر هستند.

احتمال حضور ارتش سوريه در منبج

يك منبع ميداني روز گذشته از ورود ادوات نظامي سنگين ارتش سوريه به حاشيه شهر منبج در شمال حلب به منظور استقرار در داخل شهر و تصرف نقاط و مناطق تحت كنترل نيروهاي دموكراتيك سوريه را تاييد كرد. گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك روسيه به نقل از اين منبع اعلام كرد: استقرار ارتش سوريه در حاشيه منبج طبق توافق حاصل شده ميان روسيه و سوريه از يك طرف و بين روسيه و امريكا و نيروهاي دموكراتيك سوريه از طرف ديگر انجام شده است. اين منبع تاكيد كرد:«توافق مزبور شامل استقرار يگان‌هاي ارتش سوريه با سلاح‌هاي سنگين و متوسط در شهر منبج و بالا بردن پرچم سوريه بر فراز مراكز دولتي در داخل شهر و ورودي‌ها و خروجي‌هاي آن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون