• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

حسن روحاني در نشست خبري:

با دولت ترامپ درباره مبادله زندانيان مذاكره كرديم

[در پاسخ به سوالي درباره برنامه‌ها و راهكارهاي دولت براي جراحي بزرگ اقتصادي] در اين زمينه مساله بودجه سال 98 هم مهم است كه از اين چندماهه چگونه عبور كنيم. البته همه شاخص‌ها تا امروز مثبت است اما درباره بودجه، مشكلات و گرفتاري‌هايي وجود دارد كه بايد ارقام و منابع بودجه را تأمين كنيم.

يكي از اهداف عمران‌خان نخست وزير پاكستان در سفر به تهران اين بود كه در زمينه منطقه و مسائل منطقه با هم گفت‌وگو كنيم و با توجه به اينكه روز سه‌شنبه عازم عربستان است و مي‌خواست نكات مورد نظر ما را بشنود.خوشبختانه آقاي عمران‌خان خدمت مقام معظم رهبري هم رسيدند، ايشان هم نكاتي كه مربوط به كل نظام بود مطرح كردند و سوالي كه ايشان داشتند را پاسخ دادند. آنچه كه براي ما مطرح است و خود آقاي عمران‌خان به نظر براي حل مسائل منطقه‌اي و از جمله ايران و عربستان و موضوع يمن دنبال آن بود، موضوع بااهميتي است.

اگر در موضوع يمن به يك آتش‌بس و در نهايت به پايان جنگ منتهي شود، يكي از گره‌هاي منطقه‌ و از جمله در روابط ايران و عربستان باز مي‌شود.هيچ‌وقت نخواستيم با همسايگان‌مان روابط بدي داشته باشيم.

براي اينكه از طريق گفت‌وگو مسائل و مشكلات منطقه را با كشورهاي منطقه از جمله عربستان حل و فصل كنيم، مشكلي نداريم.

[در واكنش به مورد حمله قرار گرفتن نفتكش ايراني] آنچه در درياي سرخ واقع شد و يك كشتي ما هدف قرار گرفت مشكلاتي را به وجود آورده كه اميدوارم تحقيقات ما به زودي به نتيجه نهايي برسد، آنچه مسلم است، يك رژيمي اين كار را با كمك برخي از كشورها انجام داده است.

آنچه به مردم وعده دادم اين بود كه ما شرايط اقتصادي را با كمك مردم پيش مي‌بريم، اما با يك شرايط جديدي مواجه شديم. پيش‌بيني 96 را نمي‌كردم كه يك عده افراد كم‌ خِرد يك حادثه بزرگ را در كشور به وجود بياورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواري كند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحريم‌ها را داشته باشيم.

در سفر به سازمان ملل، دو پيام رسا به جهان داديم؛ يك پيام رسا اين بود كه ايران دنبال صلح در منطقه است و به دنبال ناامني، آشوب و جنگ نيست و اين پيام پذيرفته شد . پيام ديگر اين بود كه به دنيا اعلام كرديم ما از مذاكره نمي‌ترسيم و اين را همه شنيدند كه ما آماده‌ايم. حتي آماده‌ بوديم در نيويورك اجلاس 1+5 در سطح سران تشكيل شود به شرط اينكه اطمينان پيدا كنيم كه اجلاس 1+5 است، نه جلسه انتخاباتي براي آقاي ترامپ؛ اگر مطمئن مي‌شديم اين جلسه را مي‌گذاشتيم. به سران كشورهاي اروپايي به صراحت گفتم بايد اطمينان پيدا كنم كه منافع ملت ايران در يك جمع، اجلاس و جلسه‌اي تأمين مي‌شود و بار فشار از روي دوش مردم برداشته مي‌شود، اما من بايد شخصا قرباني شوم با افتخار اين قرباني را مي‌پذيرم و قبول مي‌كنم.

هر زماني كه بدانم ملاقاتي و جلسه‌اي مشكل ملت ايران را حل مي‌كند و منافع ملت ايران را تأمين مي‌كند، در آينده هم اين كار را خواهم كرد و آماده‌ هستم براي فداكاري و ايستادگي و افتخار مي‌كنم كه براي منافع ملي‌ و ملتم، قرباني شوم كه البته در اين راه قرباني شدن براي هر كسي افتخار است و ‌براي من هم افتخار خواهد بود.

[درباره مساله شفافيت] دولت 3 لايحه را در دستور كاردارد و لايحه شفافيت را به مجلس شوراي اسلامي تقديم كرده است كه لايحه بسيار مهمي است. اين ديگر بحث حقوق نيست همه‌چيز طبق اين لايحه بايد شفاف شود هر كس براي مردم تصميم مي‌گيرد در هر كجا، نه تنها در مجلس، در دولت، در هر شورايي، در هر جمعي اگر براي ملت تصميم‌گيري مي‌شود، بايد معلوم شود كه چه تصميمي گرفته مي‌شود و چه كساني چه رأي و نظري دادند و بايد اين موضوع در سامانه‌ها در اختيار مردم قرار گيرد.

اعتقادمان اين است كه مبارزه با فساد به صورت موردي، هيجاني، تبليغاتي، ما را به هدف نمي‌رساند. بايد با فساد به صورتي جامع، ريشه‌اي و اصولي مبارزه كنيم و بايد ريشه فساد را از بين ببريم.

[در پاسخ به خبرنگار سي‌بي‌اس امريكا و اشاره به استيضاح دونالد ترامپ و احتمال مذاكره با رييس‌جمهور آينده امريكا] اساسا مشكل ما مواجه شدن با رييس‌جمهور امريكا يا مذاكره كردن نيست. مشكل ما اين است كه آيا در يك مذاكره‌اي، مسائل و مشكلات و منافع و خواست مردم ما تأمين مي‌شود يا يك كار ظاهري و نمايشي است . ما با كار نمايشي و ظاهري مخالف هستيم. براي ما فرق نمي‌كند رييس‌جمهور امريكا چه كسي باشد. هر كه مي‌خواهد در امريكا باشد اين براي ما اهميت ندارد. البته ويژگي‌هاي آقاي ترامپ به گونه‌اي است كه هر روز سخني مي‌گويد و حرفي مي‌زند. امروز يكي را براي صحبت با ما واسطه مي‌كند، فردا مي‌گويد من اصلا چيزي به او نگفته بودم.تقريبا همه رهبراني كه با آنها ملاقات و صحبت مي‌كنيم اين مشكل را دارند و فقط مشكل ايران نيست.

آنچه در انتخابات اسفند مورد نظر ما و مهم است، رقم خوردن شكست ديگري براي امريكاست. اگر ما بتوانيم در انتخابات اسفند حضور پررنگ مردم و نشاط مردم را داشته باشيم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشيم به نظر من آن انتخابات بزرگ، يك شكست جديدي براي دشمنان و شكست جديدي براي امريكا است و ملت ما را در دنيا قوي‌تر نشان مي‌دهد.

با وجود اينكه برخي تفسير و تحليل‌هايي را راجع به صحبت‌هاي من كردند، بحثم اين نبود كه فلان نهاد خوب عمل مي‌كند يا نمي‌كند. اگر لايحه شفافيت تصويب شود كه عالي مي‌شود چون هر رأيي هم كه نهاد محترم شوراي نگهبان بدهد آن هم بايد اعلام كند و بگويد كه چرا به اين رأي داده و چرا اين را رد كرده و چرا اين را تأييد كرده، بنابراين كار و امور بسيار بهتر خواهد شد.

خواسته دولت حضور بيشتر مردم در انتخابات و شكل‌گيري رقابت بهتر است. همه گروه‌هاي سياسي، همه جناح‌ها و هر‌كس كه اين قانون اساسي را قبول دارد و عزت ايران را مي‌خواهد و هر كه نظام ما را پذيرفته و قبول دارد، حالا داراي هر سليقه‌اي است بايد بتواند در انتخابات شركت كند.

شوراي محترم نگهبان طبق قانون اساسي، ناظر و نظارت‌كننده است. شوراي محترم نگهبان قضاوت‌كننده نيست، دخالت‌كننده هم نيست، فقط نظارت‌كننده است، اميدواريم شوراي نگهبان كار نظارتي را با دقت انجام دهد، دولت مجري انتخابات است و اميدواريم هيات‌هاي اجرايي بتوانند در اين زمينه به خوبي عمل كنند.

ما امروز با حادثه‌اي در شمال سوريه مواجه هستيم كه براي منطقه و ما، مردم كرد سوريه و دولت سوريه خوشايند نيست و همه بايد تلاش كنيم روند آستانه حفظ شود. تركيه نسبت به شمال سوريه نگراني‌هايي دارد كه ما اصل اين نگراني را مي‌پذيريم و هر كشوري ممكن است نگراني امنيتي داشته باشد. ما در اصل اين هدف مشكلي با تركيه نداريم.

[درباره مبادله زندانيان ايران و امريكا] در دولت قبل از ترامپ اين مسائل بيشتر مطرح بود و يك‌بار هم به يك توافقي منجر شد و دو طرف عده‌اي از زندانيان خودشان را آزاد كردند. در دوران ترامپ هم يك‌بار مذاكره شروع شد و اين مذاكره به نتيجه نرسيد. بار دوم آمادگي براي مذاكره بود منتهي امريكا پيش‌شرط‌هايي مطرح كرد كه اين پيش‌شرط‌ها براي ما قابل قبول نبود، هنوز هم اين مساله به عنوان يك پيشنهاد روي ميز است.البته نوع زنداني‌هاي ايراني در امريكا با زنداني‌هايي كه در ايران هستند، متفاوت است. در اينجا اتهام‌شان عمدتا مسائل امنيتي است اما آنها اتهام‌شان اين است كه تحريم امريكا را دور زدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون