• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

طي نامه ستاد مردمي دفاع از حقوق حيوانات انجام شد

درخواست ورود معاون دادستان كل كشور به موضوع كشتار پرندگان

فعالان محيط زيست در نامه‌اي به معاون دادستان كل كشور در حقوق عامه، درخواست كردند به موضوع كشتار پرندگان در فريدونكنار ورود كند.

فرزاد عليزاده، دبير ستاد مردمي دفاع از حقوق حيوانات (سمدا)، در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر از درخواست اين ستاد براي ورود معاون دادستان كل كشور در حقوق عامه به موضوع كشتار پرندگان در فريدونكنار خبر داد.

نويسندگان اين نامه از معاونت حقوق عامه دادستان كل كشور و همچنين از دادستان مازندران خواسته‌اند «در جهت توقف نسل‌كشي پرندگان مهاجر و اجراي قانون و مفاد كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و همچنين برخورد قانوني با متخلفين» دستورهاي لازم را صادر كنند.

عليزاده در اين باره توضيح داد: همه ساله با شروع فصل پاييز شاهد مهاجرت پرندگان مهاجر از اروپا و عمدتا شمال آسيا به تالاب‌هاي شمال كشور خصوصا منطقه فريدونكنار هستيم. سال‌هاست كه دام‌گذاران فريدونكنار و سرخرود با روش‌هاي غيرانساني دست به كشتار و قاچاق پرندگان اين منطقه مي‌زنند. گذشته از پرندگاني كه نهايتا از بازار فروش پرندگان فريدونكنار سردرمي‌آورند، اگر مسير قاچاق پرندگان نادري كه از اين تورهاي هوايي، كرس، شب‌دام و... جان سالم به در مي‌برند را دنبال كنيد بدون شك به باغ‌هاي پرندگان و باغ‌وحش‌ها خواهيد رسيد.

وي همچنين افزود: اهالي اين مناطق ادعا مي‌كنند چون زمين‌هاي‌شان را آب مي‌بندند و تالاب‌هاي مصنوعي ايجاد مي‌كنند و براي پرندگان طعمه‌گذاري مي‌كنند پس هر آن‌چه از آسمان شاليزارشان مي‌گذرد سهم آنهاست! آنها در حالي اين روش نسل‌كشي را حق مسلم خود و ارثيه نسل‌هاي گذشته مي‌دانند كه از ساليان دور قديمي‌تر‌ها با روش‌هايي سنتي دست به شكار پرندگان مي‌زدند، روش‌هايي كه تاثير چنداني در انقراض آنها نداشته است.

دبير ستاد مردمي دفاع از حقوق حيوانات يادآور شد: متاسفانه بعضي از مسوولان شهر هم به بهانه معيشت مردم اما در حقيقت براي جلب آراي عمومي از اين جنايت كه به‌نام ايرانيان نوشته مي‌شود و نام ايران را با كشتار و قتل عام پرندگان مهاجر پيوند زده است دفاع و با آن همراهي مي‌كنند. تمامي اينها درحالي است كه دين مبين اسلام موكدا ما را به مهرباني با طبيعت و زيستمندانش توصيه كرده است تا جايي كه حضرت حق در سوره مباركه انعام از آنها با عبارت امت‌هايي همانند شما ياد مي‌كند.

عليزاده افزود: مقام معظم رهبري نيز در بخشي از پيامي كه در مراسم گشايش نخستين همايش حقوق محيط زيست قرائت شد مي‌فرمايند «نگاه اسلام به طبيعت و محيط - اعم از جاندار و بي‌جان- عاطفي، اخلاقي، معنوي و هدايت‌گرانه است و برخورداري از مواهب طبيعي نيز بر پايه اصولي متين، عادلانه، حكيمانه، متوازن و سازنده استوار شده است.»

وي در پايان گفت: تصميم گرفتيم تا با كمك گرفتن از قوه قضاييه و با توجه به تاكيد مدام حجت‌الاسلام رييسي رياست اين قوه بر حفاظت از محيط زيست جلوي اين نسل‌‌كشي را كه خلاف تمامي قوانين داخلي و خارجي است بگيريم.

متن كامل نامه ستاد مردمي دفاع از حقوق حيوانات به معاونت دادستان كل كشور در حقوق عامه كه رونوشتي از آن در اختيار دادستان مازندران، اداره كل محيط زيست مازندران، و معاونت محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست نيز قرار گرفته به شرح زير است:

وما مِنْ دابهِ فِي الْأرْضِ ولا طائِرٍ يطِيرُ بِجناحيهِ إِلا أُممٌ أمْثالُكمْ ما فرطْنا فِي الْكتابِ مِنْ شيءٍ ثُم إِليٰ ربِّهِمْ يحْشرُون

هيچ جنبنده‌اي در زمين و هيچ پرنده‌اي كه با دو بال خود پرواز مي‌كند، نيست مگر اينكه امت‌هايي همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب، فروگذار نكرديم؛ سپس همگي به سوي پروردگارشان محشور مي‌گردند. (الانعام ۳۸)

معاونت محترم دادستان كل كشور در حقوق عامه

جناب آقاي احمد فاضليان

با سلام و احترام

هر سال همزمان با آغاز فصل پاييز و زمستان، ميليون‌ها پرنده مهاجرشامل گونه‌هاي متعدد و نادر از اروپا و شمال آسيا هزاران كيلومتر پرواز مي‌كنند و به مازندران ايران كه يكي از اصيل‌ترين شاهراه‌هاي مهاجرت پرندگان در جهان است مي‌رسند و ميهمان تالاب‌هاي فريدونكنار و سرخرود هستند.

اما متاسفانه همه ساله تعداد بسيار زيادي از اين پرندگان توسط شكارچيان و دام گذاران محلي، صيد و كشته مي‌شوند، يا در بازارهاي قاچاق پرنده به فروش مي‌روند. تعداد پرندگاني كه از طريق دام گذاري، تور هوايي، كرست يا تفنگ شكاري كشته مي‌شوند، بيش از نيمي از كل جمعيت پرندگاني است كه به اين دو تالاب مهاجرت مي‌كنند؛ يعني حدود ۲ ميليون پرنده.

اين كار يك جرم عمومي آشكار و علني محسوب مي‌شود كه همه ساله انجام مي‌شود و دادستاني مكلف به برخورد با اين پديده مجرمانه است. اصولا نسل‌كشي پرندگان جرم است و اين شيوه صيد هم از لحاظ روش‌هاي صيد از قبيل تورهاي هوايي و ايجاد آبگيرهاي مصنوعي و از لحاظ حجمي تعداد پرندگان شكار شده برخلاف قانون شكار و صيد است. اين اتفاق هر سال در حالي رخ مي‌دهد كه سازمان محيط زيست استان مازندران شكار پرندگان مهاجر را غيرقانوني و ممنوع اعلام كرده است. همچنين مفاد كنوانسيون رامسر و مقررات بين‌المللي IUCN مربوط به حفاظت از گونه‌هاي كمياب يا رو به انقراض نيز اين اقدام را نوعي نسل‌كشي مي‌داند و صيد پرندگان نادر را ممنوع اعلام كرده است. لازم به ذكر است كه اين عمل مجرمانه بازتابي بسيار منفي و نامطلوب از ايران و ايراني در دنيا به وجود آورده و كشور ما را به عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر به جهانيان معرفي مي‌كند.

ستاد مردمي دفاع از حقوق حيوانات ايران (سِمدا) بدين‌وسيله از جنابعالي درخواست مي‌نمايد، در جهت توقف نسل‌كشي پرندگان مهاجر و اجراي قانون و مفاد كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و همچنين برخورد قانوني با متخلفين رسيدگي و دستورات مقتضي را صادر فرماييد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون