• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

عدد نوشت

تفاوت قيمت چاي صادراتي و وارداتي

در سال گذشته ايران نزديك به 48 هزار تن چاي سياه تخمير شده وارد و 24 هزار تن چاي صادر كرد در حالي كه قيمت چاي وارداتي معادل 2/5 دلار براي هر كيلو و قيمت چاي صادراتي ايران معادل 1/1 دلار به ازاي هر كيلو گرم بود. در سال گذشته مجموعا 3/48 هزار تن چاي وارداتي با ارزش 6/244 ميليون دلار خريداري شد و در مقابل 24 هزار تن چاي سياه با ارزش 2/25 ميليون دلار صادر شد. در سال 1392، ميزان واردات چاي معادل 3/65 هزار تن بود كه با قيمت مشابه هر كيلو پنج دلار ارزش كل اين واردات معادل با 9/326 ميليون دلار بوده است. بنابراين ميزان واردات چاي سياه تخمير شده در بسته‌بندي غير‌خرده‌فروشي به طور كلي به لحاظ وزني نزديك به 26 درصد و به لحاظ ارزشي نزديك به 25 درصد كاهش داشته است.

افزايش صادرات نفت ايران به چين

صادرات نفت ايران به چين در ماه مارس به بالاترين ميزان خود در ۱۰ ماه اخير رسيد. صادرات نفت ايران به چين در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش ۱۵ درصدي برخوردار بود و در ۱۰ ماهه اخير به بالاترين ميزان خود رسيد، اين در حالي است كه اين مقدار خريد نفت توسط چين كه به عنوان بزرگ‌ترين خريدار نفتي ايران محسوب مي‌شود، همچنان پايين‌تر از ميزان انتظار است. در همين حال صادرات نفت ايران به چين در ماه گذشته ميلادي يعني مارس در مجموع به 71/2 ميليون تن رسيد كه به طور ميانگين روزانه ۶۳۸ هزار و ۶۰۰ بشكه بود كه ۲۰ درصد بيشتر از ماه قبل از آن، يعني فوريه و به بالاترين ميزان خود از ماه مه سال گذشته ميلادي به بعد رسيد.

سرمايه‌گذاري  در امور زيربنايي

معــاون ‌رييــــس‌جمـهور ‌از سرمايه‌گذاري ۱۰۳ هزار ميليارد توماني شركت‌هاي دولتي در امور زيربنايي كشور خبر داد. محمدباقر نوبخت گفت: امسال قرار است براي خروج از ركود و براي سرعت بخشيدن به رشد اقتصادي يك سرمايه‌گذاري مناسبي صورت گيرد. مقرر شد كه حداقل 50 هزار ميليارد تومان از 220 هزار ميليارد تومان منابعي كه در سال 94 در كشور از محل درآمد و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي يعني فروش نفت و درآمدهاي مالي در اختيار بود، از خزانه دولت براي طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري شود. وي از سرمايه‌گذاري 103 هزار ميليارد توماني شركت‌هاي دولتي در امور زيربنايي كشور خبر داد و افزود: 159 تا 160 هزار ميليارد تومان از سوي دستگاه‌ها و شركت‌هاي دولتي در سال 94 در سراسر كشور سرمايه‌گذاري مي‌شود. صندوق توسعه ملي امسال از 5 ميليارد دلار ورودي در سال 94 موظف است 20 درصد را به صورت ريالي به بخش صنعت و كشاورزي تسهيلات پرداخت كند.

فارغ‌التحصيلان  بيكار كشور

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بيكاري و تورم دو مشكل مهم مردم است، گفت: ۴۲ درصد فارغ‌التحصيلان كشور بيكار هستند. علي لاريجاني گفت: نبود شغل با توجه به اينكه منابع سرشار و نيروي انساني كافي در اختيار ايران وجود دارد يك نقص است. وي وجود 42 درصد فارغ‌التحصيل بيكار را در كشور نقص بزرگي عنوان و تصريح كرد: مديران بايد براي تغيير شرايط تلاش كنند. رييس قوه مقننه با بيان اينكه ايران كشور فقيري نبوده و سرمايه اقتصادي و نيروي انساني متخصص زيادي دارد؛ سرمايه‌هاي مادي و معنوي كشور را قابل‌توجه عنوان و خاطرنشان كرد: اما همه بايد دانست كه «تحقق عدالت و كرامت» انتظار مردم و شهدا از ما است. لاريجاني افزود: وجود اين تعداد افراد بيكار در كشور بيانگر اين است كه اين پيام شهدا هنوز به‌درستي در جامعه محقق نشده است و اگر بخواهيم استقامت داشته باشيم بايد اقتصادي قوي نيز داشته باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون