• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

هادي عفاري، نماينده دور اول مجلس:

نمي‌دانم كدام خدابيامرزي اين نظارت استصوابي را مطرح كرد؟!

«مجلس اول همتا ندارد»؛ اين جمله بخشي از مصاحبه هادي غفاري، نماينده مجلس اول است كه صحبت‌هاي دو هفته پيش رييس‌جمهوري را تاييد مي‌كند. حسن روحاني در جلسه هيات دولت دو هفته پيش و در اولين اظهارنظر انتخاباتي، مجلس اول را با عنوان «بهترين» مجلس توصيف كرده ‌بود؛ مجلسي كه نظارت در آن به سبك و سياق امروز نبوده و دايره خودي‌هاي تاييد شده هنوز آنقدر تنگ نشده‌ بود. در همين راستا هادي غفاري، نماينده مجلس اول با «اعتمادآنلاين» گفت‌وگو كرده و اذعان دارد، حضور سليقه‌هاي مختلف در انتخابات مجلس اول دليل اصلي پويايي و كارآمدي آن دوره بوده است.

راي بالاي نهضت آزادي و راي نياوردن رجوي

حجت‌الاسلام هادي غفاري در مورد كيفيت مجلس اول توضيح داده كه «در انتخابات مجلس اول بحث نظارت به شكلي بود كه قرار شد كساني كه نظام را قبول ندارند، كانديدا نشوند كه البته تعدادشان زياد نبود و حتي مسعود رجوي كه كانديدا شده بود هم رأي نياورد. اما اعضاي نهضت ‌آزادي رأي‌ بالايي آوردند كه الحق‌ والانصاف حق‌شان هم بود. به هر حال آنها براي ايران و كشور از سال‌هاي پيش از انقلاب مجاهدت‌هاي زيادي كردند.» غفاري معتقد است كه مجلس اول كارآمدترين مجلس پس از انقلاب بوده و تاكيد دارد كه وجود نماينده‌هاي مختلف مردم با گرايش‌هاي متفاوت و متنوع باعث انتخاب چهره‌هايي با گرايش‌هاي متفاوت در مقام نخست‌وزيري، رياست و نايب‌رييسي مجلس يا مقام‌ها و مناصب ديگر شده ‌بود. غفاري معتقد است كه «مجلس اول همچنين يكي از رشيدترين مجالس بود و در ادوار ده‌گانه مجلس شوراي اسلامي‌ كارآمدترين دوره بود. البته مجالس دوم و سوم هم خوب بود تا اينكه از انتخابات مجلس چهارم شوراي نگهبان كاري كرد كه مجالس از آن به بعد با حضور چهره‌هاي ضعيف تشكيل شود. در واقع در آن سال به جاي نظارت دروگري شد.»

شايد مردم بخواهند به شمر و خولي راي دهند

او با انتقاد از نظارت استصوابي مطرح كرده «من واقعا نمي‌دانم كدام خدابيامرزي اين نظارت استصوابي را مطرح كرد. اصلا مردم شايد دل‌شان مي‌خواهد به شمر و خولي رأي بدهند. مگر امام رحمت‌الله عليه در بهشت‌زهرا نفرمودند كه گيرم شاه فردي عادل، دلسوز، مهربان و انديشمند است. وقتي مردم نمي‌خواهند بايد برود. از آقايان بايد پرسيد اين حرف امام است يا نه؟ فقط يك كلمه از امام ياد گرفتيم كه «ميزان حال فعلي افراد است» كه اين حرف را چماق كرده‌ايم و بر سر انتخابات مي‌زنيم.» زماني كه حسن روحاني مجلس اول را بهترين مجلس توصيف كرد از كيهان تا فارس و تسنيم به او تاختند كه نظارت استصوابي و عملكرد شوراي نگهبان را نشانه گرفته و با اين كار نه تنها براي خود، كارنامه‌سازي نمي‌كند بلكه مي‌خواهد حاشيه‌سازي كند. اين در حالي بود كه اساسا روحاني حرفي از «نظارت استصوابي» به ميان نياورده ‌بود. در همين راستا اين نماينده دور اول مجلس نيز تاكيد دارد «من به سخنان آقاي روحاني با دقت گوش كردم. ايشان اصلا نگفته نظارت بيخود است. ايشان گفته است، قانون بايد عوض شود. من هم مي‌گويم هيچ قانوني وحي منزل نيست و در صورت لزوم بايد تغيير كند. مگر نه اينكه ولي‌ فقيه و امام هم گفته‌اند كه با تشخيص مصلحت مي‌توان قوانين شرعي را بالا و پايين كرد؟ در واقع بايد گفت هيچ قانوني تغييرناپذير نيست، الا قانون خدا.»

من را با 9 متر عمامه رد صلاحيت كردند

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين مطرح كرده كه «حداقل بايد فتيله نظارت را پايين‌تر بكشيم؛ يعني كسي را كه فساد بين دارد و روحيه دزدي و بي‌اخلاقي‌اش به تاييد 4 دستگاه قطعي برسد، رد صلاحيت كنند نه اينكه بنده را با 9 متر عمامه متهم به عدم التزام عملي به اسلام كنند. واي بر من و زن و بچه‌ام كه بعد از 40 سال امامت نماز مسجد و ساليان سال مبارزه مرا بي‌دين معرفي مي‌كنند و مي‌گويند، مسلمان نيستم.» هادي غفاري در پايان سخنانش نيز گفته «مجلس يكي از شاخصه‌هاي نظام اسلامي است و كساني كه اسباب حضور كوتوله‌ها را در مجلس فراهم مي‌سازند، خيانت بزرگي به انقلاب اسلامي مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون