• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

برخيز و اول بكش (302) فصل بيست و هشتم

جنگ تمام‌عيار- ورود آهود باراك

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

بنيامين نتانياهو براي نتايج پاياني انتخابات منتظر نماند. در 17 ماه مه ‌سال 1999، مدت كوتاهي پس از استخراج نظرسنجي تلويزيوني كه پيروزي روشني را براي حزب كارگر و رهبرش، آهود باراك نشان مي‌داد، نتانياهو بازنشستگي خودش را از زندگي سياسي اعلام كرد.

نتانياهو به خاطر بمب‌گذاري‌هاي انتحاري حماس انتخاب شده بود، اما سال‌ها كار به عنوان نخست‌وزير با يك سري از رسوايي‌هاي سياسي، بحران ائتلاف، افتضاح‌هاي امنيتي مانند مساله خالد مشعل و بن‌بست ديپلماتيك با فلسطيني‌ها روبه‌رو شده بود. راي‌دهندگان باراك را درست بر خلاف نتانياهو ديده بودند- سرباز‌ اي‌دي‌افي كه بيشترين مدال را گرفته است، شاگرد و خلف اسحاق رابين كه قول داده بود، ارتش را از لبنان بيرون بكشد و صلح براي اسراييل بياورد. در سخنراني پيروزي‌اش، باراك جلوي صدها هزار نفر از طرفدارانش در ميدان مركزي تل‌آويو كه اكنون بعد از ترور چهار سال پيش نخست‌وزير وقت، اسحاق رابين، ميدان رابين ناميده مي‌شود، گفته بود كه «طلوع روز جديدي است، صلح يك نفع مشترك است كه براي هر دو ملت منافع بي‌شماري به بار مي‌آورد.» باراك به كنست چند ماه بعد اظهار كرده بود: «صلح واقعي با سوريه و فلسطيني‌ها در راس درك واقعي از ديدگاه صهيونيست قرار دارد.»

باراك با انرژي بي‌پايان خودش، قاطعيت و حس هدف داشتن، سياست‌هاي خود را براي اجرا تنظيم كرد. او زماني كه رييس عمليات ويژه بود، ملهم از اعتماد به نفس بود و مطمئن بود همان‌طور كه مي‌تواند عمليات كشتن‌هاي هدفمند را در پشت خطوط دشمن طراحي كند- توجه محض به جزييات، طراحي دقيق براي پيش‌بيني تمامي احتمالات ممكن و عمليات خشن در موقع ضروري- مي‌تواند مانورهاي ديپلماتيك را به هم بريزد. اما مشخص شد كه اين روش‌ها در مقياس كوچك به خوبي عمل مي‌كند، آنها هميشه با فرآيندهاي پيچيده بين‌المللي همراهي نمي‌كنند و باراك به ندرت به توصيه مشاورانش گوش مي‌داد.

اسراييل تحت ظل امريكا، با سوريه وارد مذاكره شد. رييس‌جمهور كلينتون در 26 مارس سال 2000، از طرف باراك با رييس‌جمهور حافظ اسد ديدار كرد. كلينتون به اسد گفت كه باراك مي‌خواهد در مقابل صلح، جز از برخي مرزهاي كوچك با سوريه، از تمامي بلندي‌هاي جولان عقب‌نشيني كند، با اين حال زبان كلينتون كمتر از آنچه انتظار مي‌رفت كم‌اشتياقانه و جذاب بود. اسد كه از بيماري‌هاي متنوع از جمله دمانس و تنفس رنج مي‌برد، به اين ديدار آمده بود، حاضر نبود يك ذره از مواضعش عقب بنشيند. دو رييس‌جمهور فقط پس از چند دقيقه بعد از آنكه هر دو فرماليته‌هاي اوليه را به پايان بردند و شروع به بحث درباره جزييات كردند، از هم جدا شدند.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون