• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

خبر

باكو، ميزبان هجدهمين نشست سران عدم تعهد

هجدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد (NAM) قرار است روزهاي جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اكتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان و به ميزباني «الهام علي‌اف» رييس‌جمهور اين كشور برگزار شود.

به گزارش فارس، نشست كارشناسان ارشد از دوشنبه ۲۹ مهر ماه به مدت ۲ روز (۲۹ و ۳۰ مهر ماه) آغاز شده و وزرا نيز روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اكتبر) در باكو گردهم مي‌آيند تا درباره سند نهايي اجلاس به رايزني بپردازند. بر همين اساس «غلامحسين دهقاني» معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه ايران در راس هياتي به نمايندگي از جمهوري اسلامي در نشست كارشناسي جنبش عدم تعهد در باكو شركت كرده است.

در نشست كارشناسان ضمن بررسي مقدمات برگزاري هجدهمين اجلاس سران، سند نهايي اجلاس هجدهم و اعلاميه مشترك سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بررسي و اين دو سند به اجلاس وزيران كه از چهارشنبه به مدت دو روز در باكو برگزار مي‌شود، ارايه خواهد شد. جمهوري آذربايجان (رييس آينده) به همراه ايران (رييس سابق) و ونزوئلا (رييس كنوني) تروئيكاي جنبش عدم تعهد را تشكيل مي‌دهند. هفدهمين نشست سران اواخر شهريور ۱۳۹۵ در جزيره مارگاريتاي ونزوئلا و شانزدهمين نشست هم نيمه اول شهريور ۱۳۹۱ با شعار «صلح پايدار در سايه همكاري مشترك» در تهران برگزار شد. رياست جنبش سه ساله است، ولي در پي تحولات سال‌هاي اخير در ونزوئلا، رياست ايران بر اين جنبش چهار سال به طول انجاميد.

تمايل چين براي تداوم رايزني‌ها با ايران درخصوص خاورميانه

«جايي جون» فرستاده ويژه چين در امور خاورميانه كه به منظور رايزني در مورد تحولات منطقه به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده، بعدازظهر روز گذشته با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌اي مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران روابط با چين را راهبردي مي‌داند، با اشاره به طرح حسن روحاني رييس‌جمهوري با عنوان «پويش صلح هرمز» از ايفاي نقش موثر چين در جهت كمك به صلح و ثبات منطقه استقبال كرد. فرستاده ويژه چين در امور خاورميانه نيز با تاكيد بر ماهيت راهبردي روابط دو كشور اظهار داشت: چين اهميت زيادي براي صلح و ثبات در منطقه خاورميانه قائل است و تمايل دارد در اين زمينه به رايزني‌هاي خود با جمهوري اسلامي ايران ادامه دهد. به گزارش فارس، سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ديروز دوشنبه 29 مهر ماه در نشست هفتگي با خبرنگاران از سفر فرستاده ويژه چين به تهران خبر داده بود.

درخواست ايران از سازمان ملل

نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد در نامه‌اي از آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد خواست تا كارشناسان اين سازمان در تحقيقات درباره حمله به نفتكش كشورمان حضور داشته باشند. به گزارش ايسنا، 19 مهر ماه دو انفجار در بخش‌هايي از بدنه نفتكش سابيتي در نزديكي بندر جده در درياي سرخ رخ داد و ايران دليل اين انفجارها را اصابت موشك اعلام كرد. دفتر نمايندگي ايران در نامه خود به دبير كل سازمان ملل اعلام كرده است كه حادثه ۱۹ مهر «با دخالت عوامل دولتي» انجام شده و «يك عمل تروريستي» است. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان نيز پيش از اين گفته بود كه حمله به نفتكش ايراني «اقدامي دولتي» بوده و براساس اطلاعات دريافتي «توسط يك يا چند دولت» انجام شده است.

از تركيه خواستيم خويشتنداري كند

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: حاضريم حتي از طريق ميانجي با رياض گفت‌وگو كنيم تا مانع سوءاستفاده كشورهاي ثالث شويم. به گزارش ايسنا، سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با آناتولي درباره آخرين وضعيت كميته قانون اساسي سوريه گفت: براساس اعلام «گير پترسون» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه اولين نشست كميته قانون اساسي اين كشور 30 اكتبر در ژنو برگزار مي‌شود.

او با بيان اينكه ايران از تشكيل اين كميته حمايت مي‌كند، اظهار داشت: اميدواريم تحولات منطقه آثار سلبي روي اين موضوع نگذارد و مقدمه‌اي براي اقدامات اساسي در روند سياسي براي حل بحران سوريه باشد.

موسوي در پاسخ به اين سوال كه ايران چه نقشي در تحولات اخير سوريه و تركيه ايفا مي‌كند، تصريح كرد: ايران، كشوري موثر در روند آستانه و ضامن آتش‌بس در سوريه بوده است و نقش مثبتي در كاهش تنش دارد. از دولت دوست و همسايه تركيه خواستيم خويشتنداري كند و راه‌حل نظامي را در پيش نگيرد. تركيه براي رفع نگراني‌هاي امنيتي خود، اين اقدام را انجام داد و اعلام كرد موقت است. ايران راه‌حل اين مسائل را در اقدام نظامي نمي‌داند. راه‌حل را در گفت‌وگو، تفاهم و جست‌وجو براي راه‌هاي مسالمت‌آميز مي‌دانيم. كوشيديم اختلافات بين تمام طرف‌ها را رفع كنيم.

او ادامه داد: بايد به حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورها احترام گذاشت. ايران هر تلاشي را كه تشخيص دهد براي رفع كاهش تنش و نگراني تركيه، دولت سوريه و مردم مفيد است انجام مي‌دهد. مي‌كوشيم ديدگاه‌ها را به هم نزديك كنيم.سخنگوي وزارت امور خارجه ايران همچنين درباره پيشنهاد ميانجي‌گري پاكستان براي انجام گفت‌وگو ميان تهران و رياض تصريح كرد: ايران و عربستان‌سعودي دو كشور مهم منطقه هستند و اختلافات آنها بر بقيه اثر مي‌گذارد. با انجام گفت‌وگو اختلافات كاهش مي‌يابد و سوءتفاهم برطرف مي‌شود. اين امر قطعا به نفع دو كشور، مردم منطقه و چه بسا جهان خواهد بود. برخي كشورها گفت‌وگوهايي با ما داشتند و با حسن‌نيت اعلام كردند آماده هستند براي نزديك كردن ديدگاه‌هاي تهران و رياض، كاهش تنش و رفع سوءتفاهم‌ها اقداماتي را انجام دهند. ايران از اين تلاش‌ها استقبال كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون