• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

خبر

پيروزي دوباره ترودو

با پايان انتخابات فدرال كانادا و شمارش بيشتر آرا، حزب ليبرال به رهبري جاستين ترودو، نخست وزير اين كشور با كسب اكثريت نسبي، پيروز شده است. به اين ترتيب حزب حاكم كنوني بايد براي تشكيل دولت با احزاب كوچك‌تر ائتلاف كند. نتايج شمارش آراي انتخابات تا زمان تنظيم اين خبر نشان مي‌دهد كه تكليف ۲۲۴ كرسي از ۳۳۸ كرسي مجلس نمايندگان روشن شده است. بر اين اساس حزب ليبرال ۱۱۰ كرسي، حزب محافظه‌كار ۷۹ كرسي، حزب دموكراتيك نوين ۱۷ كرسي، بلوك كبكوا ۱۴ كرسي و حزب سبز ۳ كرسي به دست آورده‌اند. به علاوه يك نماينده مستقل هم وارد مجلس نمايندگان شده است. اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني كانادا بر پيروزي نخست‌وزير ۴۷ ساله اين كشور بر رقيبش از حزب محافظه‌كار اندرو شي‌ير ۴۰ ساله تاكيد مي‌كنند. نتايج تمام نظرسنجي‌ها پيش از برگزاري انتخابات حكايت از رقابت نزديك ليبرال‌ها و محافظه‌كاران داشت. آقاي شي‌ير در يكي از مناظره‌هاي انتخاباتي جاستين ترودو را متقلب و فريبكار توصيف كرده بود. دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا با انتشار يك پيام توييتري، پيروزي آقاي ترودو را به او تبريك گفته است. با وجود اين پيروزي، ليبرال‌هاي كانادا اكثريت مطلق خود در مجلس نمايندگان را از دست مي‌دهند؛ مجلس نمايندگان كانادا ۳۳۸ كرسي دارد كه در حال حاضر ‍۱۷۷ جايگاه آن در اختيار حزب متبوع آقاي ترودو است. بسياري از رسانه‌ها حزب دموكراتيك نوين (ان‌دي‌پي) به رهبري جاگميت سينگ را متحد بالقوه ليبرال‌ها براي تشكيل دولت معرفي مي‌كنند.

فرود هلي‌كوپتر‌هاي روسيه در پايگاه امريكايي

سه بالگرد نظامي روسي در پايگاه هوايي «الطبقه» در سوريه كه قبلا نيروهاي امريكايي در آنجا حاضر بودند، مستقر شده‌اند. به نوشته «مسكو تايمز» نيروهاي دولتي سوريه هفته گذشته پس از خروج نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا از اين پايگاه، كنترل آن را در دست گرفتند.

براساس فيلم‌هاي منتشر‌شده دو فروند بالگرد حمل و نقل نظامي «ام‌اي -8» و يك فروند بالگرد ام‌اي -35» در اين فرودگاه نظامي مستقر شده‌اند.

روزنامه انگليسي «گاردين» سه‌شنبه گذشته در مطلبي درباره آخرين تحولات منطقه به‌ويژه پس از حمله ارتش تركيه به شمال سوريه نوشت كه نظاميان روسيه در حال گشت‌زني در مناطق ما بين معارضان سوري تحت حمايت تركيه و ارتش سوريه در حوالي منبج هستند.

بر اساس اين گزارش، فرودگاه الطبقه يك مسير هوايي راهبردي است كه شهرهاي اصلي سوريه در شمال اين كشور چون «حلب»، «ديرالزور» و «رقه» را به هم پيوند مي‌دهد. اينك اين فرودگاه نظامي توسط نيروهاي روس يا تحت حمايت اين كشور كنترل مي‌شود. هفته گذشته يكي از مقامات پنتاگون اظهار داشته بود كه امريكا شهر «منبج» در شمال سوريه را به روسيه تحويل داده است. در خبري مرتبط با سوريه، «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه روز دوشنبه ابراز اميدواري كرد كه آتش‌بس كنوني در شمال سوريه در نهايت به برقراري ثبات در اين كشور منجر شود.

ادامه اعتراضات در لبنان

بعد از گذشت شش روز از اعتراضات لبنان همچنان آمد و شدها و حركت خودروها در سراسر اين كشور با مشكلاتي روبرو است و راه‌ها مسدود هستند با وجود اينكه نيروهاي امنيتي امروز، سه‌شنبه درصدد باز كردن اكثر مسيرهاي مسدود شده برآمدند اما تظاهركنندگان بار ديگر مسيرهاي مناطق مختلف را بستند. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي‌نيوز، تظاهركنندگان روز گذشته در ششمين روز اعتراضات خود مسيرهاي مختلف در مناطقي از لبنان را بعد از اينكه نيروهاي ارتش و نيروهاي امنيتي باز كرده‌ بودند، مجددا بستند. راهنمايي و رانندگي لبنان نيز اظهار كرد، اكثر مسيرهاي اصلي در كشور كه شمال بيروت، جبل لبنان، البقاع و جنوب را به هم مرتبط مي‌سازد به طور جزيي بسته هستند. در حالي كه نيروهاي امنيتي درصدد باز كردن راه‌ها و مسيرها در بيروت برآمدند و در حال مذاكره با معترضان هستند. همزمان با مسدود بودن مسيرهاي ارتباطي در لبنان اكثر مدارس در جبل لبنان، البقاع، جنوب و شمال بسته هستند. همچنين دانشگاه لبنان و برخي دانشگاه‌هاي خصوصي نيز تعطيلند. هر چند ميادين اصلي تحصن‌ها در بيروت يعني رياض‌الصلح و ميدان الشهدا در ساعات اوليه صبح خلوت بودند و فقط برخي چادرها از سوي معترضان برپا شده بود اما معترضان بار ديگر به خيابان‌ها آمدند تا به ادامه اعتراضات تاكيد كنند. امروز فراخواني نيز براي اعتصاب سراسري داده شده است. در شمال و جنوب كشور معترضان فعال‌تر شده و مسيرها را بسته‌اند. يك منبع نظامي لبناني روز گذشته اعلام كرد ارتش لبنان در تلاش براي باز كردن بيشترين مسيرهاي بسته است. تدابير ارتش لبنان در جهت تسهيل بازگشت اوضاع به حالت عادي است. اعتراض‌هاي لبنان منجر به بسته شدن بسياري از خيابان‌هاي اصلي در سراسر كشور شده است. بسته بودن مسيرها نيز منجر به ايجاد مشكلاتي در رسيدن مردم به محل‌هاي كارشان شده و همچنين موجب شده بانك‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات دولتي نتوانند به كار خود ادامه دهند. وزير آموزش لبنان نيز خواستار شروع به كار دانشگاه‌ها و مدارس از صبح چهارشنبه شده است. اين منبع نظامي لبناني اشاره كرد، تصميم جديد ارتش درباره مسيرها منجر مي‌شود هيچ مسيري اصلي براي انتقال مواد اوليه نظير سوخت‌، گندم و تجهيزات پزشكي بسته نباشد.

اين با وجود تصويب بسته ۲۴‌بندي اصلاحات سعد حريري، نخست‌وزير لبنان است كه در جهت پاسخگويي به خواسته‌هاي مخالفان ارايه كرد. نديم المنلا، مشاور دولت لبنان روز گذشته اعلام كرد، برخي گروه‌هاي سياسي پيشنهاد تغيير وزارتي را مطرح كرده‌اند اين مساله ظرف روزهاي آينده مشخص خواهد شد اما هنوز به حد بررسي جدي نرسيده است. نخست‌وزير نيز دستوري صادر نكرده در حالي كه كشور از يك فلجي رنج مي‌برد. مشاور دولت لبنان پيش‌بيني كرد واكنش اهداكنندگان خارجي به اصلاحات دولت بسيار مثبت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون