• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

جشني براي رنگ كردن گردشگران

جواد قارايي

برگزاري تورهايي تحت عنوان «جشن رنگ» مدتي است در ايران باب شده و نمونه اخير آن آگهي‌اي است كه از برگزاري جشن رنگ در كوير خارتوران يعني مهم‌ترين زيستگاه يوز در ايران خبر مي‌دهد. درباره دلايل اجراي چنين تورهايي در ايران به چند مورد مي‌توان اشاره كرد. دليل اول جهل نسبت به تاريخ و فرهنگ ايران است؛ جهل نسبت به آداب و رسوم و جشن‌هايي كه طي چند هزار سال به جزيي از فرهنگ ايراني تبديل شده و باعث مي‌شود ما با احساس خودكم‌بيني نسبت به فرهنگ بومي، عناصري از فرهنگ ساير كشورها را به عاريه گرفته و قصد داشته باشيم آنها را در كشورمان پياده كنيم. دليل دوم اين ماجراي ناخوشايند سودجويي برخي آژانس‌ها و راهنمايان گردشگري است. متاسفانه برخي آژانس‌هاي گردشگري با بهره‌گيري از ناآگاهي و نياز مردم به شادي حاضرند هر گزينه‌اي را امتحان كنند تا بتوانند درآمد بيشتري را كسب كنند. آنها به بهانه اينكه قصد دارند توري شاد برگزار كنند «جشن رنگ» را به عنوان يك سفر هيجان‌انگيز كه مي‌توان عكس‌هاي متفاوتي را در آن گرفت، معرفي و در باطن منافع كوتاه‌مدت خود را پيگيري مي‌كنند.

فارغ از اينكه «جشن رنگ» ربطي به فرهنگ ايراني ندارد، مشكل ديگر اين تورها به سلامت شركت‌كنندگان و محيط زيست برمي‌گردد. رنگ‌هاي طبيعي هزينه بسيار بالايي دارند، بنابراين برگزاركنندگان رنگ‌هاي مصنوعي را به اسم رنگ طبيعي در اختيار شركت‌كنندگان قرار مي‌دهند و همين موضوع مي‌تواند خطراتي را براي سلامتي و پوست آنها داشته باشد. علاوه بر آن اين رنگ‌ها با جذب شدن در خاك‌، مانع پرورش گياهان شده و با حل شدن در آب، اين منابع را آلوده مي‌كنند كه در نهايت تخريب طبيعت و آسيب به حيات وحش را به دنبال دارد. علاوه بر اين دو آسيب، برگزاري چنين جشن‌هايي در نزديكي روستاها، در تعارض با فرهنگ جامعه بومي و محلي است. متاسفانه برگزاركنندگان اين تورها حاضرند براي كسب سود به هر كاري دست بزنند، چه روشن كردن آتش در محلي كه امكان حريق در جنگل‌ها را بالا مي‌برد‌، چه بي‌احترامي به فرهنگ بومي و محلي و چه آسيب رساندن به حيات وحش نيمه جان ايران.

خواهش من اين است درباره تاريخ و فرهنگ كشورمان بيشتر بدانيم و درباره‌اش مطالعه كنيم، جشن‌هايي در فرهنگ ما هست كه مي‌تواند حال ما را خوب كند و در كنارش به طبيعت و حيات وحش هم صدمه نزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون