• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

خبر

رايزني برجامي عراقچي و ريابكوف در مسكو

سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزارت امور خارجه كشورمان روز پنجشنبه به مسكو سفر كرد و با سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، در اين مذاكرات كه قريب به 4 ساعت به طول انجاميد، طرفين آخرين تحولات در موضوع هسته‌اي و برجام را مورد بحث و بررسي قرار دادند. معاون وزير امور خارجه كشورمان در اين دور از مذاكرات با اشاره به طرح فرانسه و مذاكرات حسن روحاني در نيويورك تاكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران همواره از هر ايده و ابتكاري كه قادر به حل مسالمت‌آميز بحران موجود باشد استقبال مي‌كند؛ اما چنين ابتكاراتي تنها زماني قابل پذيرش هستند كه متعادل و واقع بينانه بوده و تامين كننده منافع ايران در برجام باشند.» عراقچي با انتقاد از سياست‌هاي يكجانبه آمريكا و ناتواني اروپا در عمل به تعهدات خود پس از خروج آن كشور از برجام گفت: «در صورت عدم تحقق خواسته‌هاي ايران، جمهوري اسلامي به كاهش تعهدات خود در برجام بر اساس حق خود مندرج در بند ۳۶ اين توافق ادامه خواهد داد و هيچ كس نبايد اراده ايران در اين زمينه را مورد ترديد قرار دهد.»

او در عين حال تاكيد كرد: «مسير ديپلماسي همچنان باز است، اما اين مسير هر روز باريك‌تر و صعب العبورتر مي‌شود و كشورهاي باقي مانده در برجام اگر در اراده خود براي حفظ برجام جدي هستند، بايد بدانند كه زمان كمي در اختيار دارند.» ريابكوف معاون وزير امور خارجه روسيه نيز در اين گفت‌وگوها با تاكيد بر اينكه خروج آمريكا از برجام نقض بين قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، گفت: «كشورش از برجام به عنوان دستاورد بزرگ چندجانبه‌گرايي حمايت مي‌كند و به تماس خود با ساير كشورهاي مشاركت كننده در برجام براي حفظ اين توافق ادامه خواهد داد.» در اين مذاكرات طرفين مشورت‌هاي نزديك دو كشور در خصوص برجام و ديگر مسائل مهم منطقه‌اي و بين المللي را ارزشمند دانسته و بر ضرورت تداوم اين مشورت‌ها تاكيد كردند.

رايزني‌هاي عراقچي و ريابكوف به عنوان مذاكره‌كنندگان ارشد ايران و روسيه از ابتداي مذاكرات هسته‌اي به صورت مستمر در تهران و مسكو جريان داشته است. به گزارش فارس، فرصت 60 روزه سوم ايران به طرف‌هاي باقي مانده در برجام براي اجراي تعهدات نفتي و بانكي خود 14 آبان ماه پايان مي‌يابد. شوراي عالي امنيت ملي ايران 18 ارديبهشت ماه در سالروز خروج آمريكا از برجام در بيانيه‌اي ضمن اعلام كاهش برخي از تعهدات برجامي فرصت 60 روزه‌اي به طرف‌هاي باقي مانده به ويژه اروپايي‌ها داد تا تعهدات خود را اجرا كنند و اعلام كرد كه در صورت عدم اجراي تعهدات، ايران گام‌هاي بعدي را برخواهد داشت كه تاكنون 3 گام در زمينه كاهش تعهدات برجامي از سوي ايران برداشته شده است.

 

20 ماه حبس براي نقض تحريم‌هاي ايران

دادگاهي در آمريكا مردي در «اوهايو» را به اتهام فروختن قطعات يدكي مورد استفاده در صنايع نفت و گاز به ايران را به تحمل ۲۰ ماه حبس محكوم كرد. رسانه‌هاي آمريكا گزارش داده‌اند «بهروز بهروزيان» متهم است از شركت خود در شهر «دوبلين اوهايو» (به نام Comtech International) كه در زمينه قطعات رايانه فعاليت مي‌كند براي فروش مانيفولد، سوپاپ و اتصالات مورد استفاده در گاز صنعتي و پالايشگاه‌هاي نفت به ايران استفاده كرده است. دادستان‌هاي آمريكايي مدعي شده‌اند شركت Comtech International هيچ انباري در اختيار نداشته، فروشي در داخل آمريكا انجام نداده و به ندرت اقدام به صادرات قطعات رايانه كرده است. دستيار وزير دادگستري آمريكا در بيانيه‌اي گفت: «اين متهم سال‌ها تلاش كرده براي به دست آوردن نفع شخصي به صورت عامدانه تحريم‌هاي ايران را شكسته و آنها را دور بزند و تجهيزات حساس را در اختيار صنعت ايران قرار دهد. همچنين ادعا شده متهم كه ۶۴ سال دارد از يك شركت جداگانه در امارات متحده عربي براي تسهيل صادرات قطعات به ايران استفاده كرده است. ادعا شده او سالانه بين ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار از اين راه درآمد كسب كرده است.

 

طرحي براي جلوگيري از معافيت تحريمي ايران

دوتن از سناتورهاي كنگره آمريكا كه از مخالفان سرسخت توافق هسته‌اي ايران هستند، لايحه‌اي را به كنگره ارايه كرده‌اند كه از تمديد معافيت‌ها توسط دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا كه امكان ادامه دادن به يك برنامه محدود و غيرنظامي هسته‌اي را به ايران مي‌دهند، ممانعت خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از بلومبرگ، اين لايحه كه از سوي تد كروز و ليندزي گراهام، سناتورهاي جمهوريخواه ارايه شده است، بخشي از اقدامي گسترده‌تر توسط مخالفان سرسخت برنامه جامعه اقدام عمل مشترك[برجام] است كه دونالد ترامپ، سال گذشته از آن خارج شد. طبق گفته يك مقام آمريكايي كه از اين موضوع اطلاع داشت، آنها پيش‌نويس لايحه مورد نظرشان را به مقامات وزارتخانه‌هاي خزانه‌داري، كشور و انرژي در هفته جاري بخشنامه كرده‌اند. اين لايحه گراهام و كروز در صورت تصويب به 3 معافيتي كه فعاليت در رآكتور اراك، تاسيسات غني‌سازي فردو و رآكتور تحقيقاتي تهران را مجاز مي‌كنند، پايان خواهد داد. دولت آمريكا اين معافيت‌ها را در تاريخ سي‌ويكم ماه جولاي به مدت 90 روز تمديد كرد و بر سر تمديد دوباره آن در حال رايزني بوده است. وزارت امور خارجه آمريكا به درخواست براي ارايه توضيحاتي در اين باره پاسخي نداده است. مخالفان اين لايحه اين استدلال را دارند كه پايان دادن به معافيت‌ها ممكن است كار احياي توافق را در صورت انتخاب نشدن دونالد ترامپ در دور بعدي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، براي يك رييس‌جمهور دموكرات سخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون