• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

80 درصد مرگ‌هاي ناشي از مسموميت مربوط به مردان است

كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت با اشاره به برگزاري هفته پيشگيري از مسموميت‌ها در كشور گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور، تقريبا 80 درصد از موارد مرگ ناشي از مسموميت در مردان و 20درصد آن در زنان رخ مي‌دهد. به گزارش ايسنا، جهانپور درباره ميزان مسموميت منجر به مرگ در مردان توضيح داد: عمدتا مسموميت‌هاي مردان با مواد خطرناك‌تر و با شدت بيشتري بروز مي‌كند، اما تفكيك جنسيتي بيماران مسمومي كه به بيمارستان‌هاي مرجع مسموميت‌ها مراجعه مي‌كنند، از الگوي مشابهي در كل كشور تبعيت نمي‌كند؛ چراكه در اين بيمارستان‌ها 54 درصد از مراجعه‌كنندگان مرد و 46 درصد زن هستند؛ درحالي كه مرگ ناشي از مسموميت در مردان بسيار بيشتر است. او افزود: از نظر پراكندگي سني، عمدتا مسمومان مراجعه‌كننده به بيمارستان‌ها، يعني 88 درصد از مسمومان بزرگسال و 12 درصد كودكان زير ۱۲ سال بوده‌اند. همچنين در سال گذشته 59 دانشگاه علوم پزشكي در سراسر كشور مسموميت‌ها را با تفكيك عامل مسموميت‌زا گزارش كرده‌اند كه اين عوامل شامل مسموميت غذايي، مسموميت دارويي، گزش جاندار سمي، سموم و مواد شيميايي، منوكسيدكربن، مواد اعتيادآور مخدر و محرك، قارچ و گياهان سمي بوده است. رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: در سال گذشته از 155هزار و 520 مورد مسموميت مراجعه شده به بيمارستان‌ها، بيشترين مسموميت به ترتيب مربوط به دارو، سموم و مواد شيميايي، تركيبات اعتيادآور، گزيدگي، الكل و غذا بوده است.

به گفته جهانپور، در بررسي‌هاي به عمل آمده بر اساس آمار ارسالي 52 دانشگاه كشور (كه آمار مسموميت دارويي را به تفكيك ارايه كرده بودند)، در سال گذشته از بين 58هزار و 508 مورد مسموميت با انواع داروها، اصلي‌ترين عامل مسموميت دارويي با اختلاف زياد، مربوط به داروهاي دسته بنزوديازپين‌ها بوده و داروهاي مسكن غيرمخدر و سپس داروهاي ضدافسردگي و آنتي‌سايكوتيك در رتبه بعدي قرار مي‌گيرند. البته مسموميت با ديگوكسين و داروهاي قلبي، آنتي‌بيوتيك‌ها، داروهاي كورتون و كنتراسپتيوها (داروهاي ضد بارداري) شيوع كمتري دارند.

او تصريح كرد: بايد توجه داشت كه در دسته‌بندي دارويي، داروهايي كه در دسته مخدر قرار دارند عملا در بخش مواد مخدر و محرك طبقه‌بندي شده‌اند و متاسفانه ترامادول و متادون در اين دسته، عامل اصلي مسموميت هستند. در نتيجه مي‌توان نتيجه گرفت مسموميت دارويي در حال حاضر، شايع‌ترين عامل مراجعه مسموميت به بيمارستان‌هاست. از سوي ديگر متاسفانه مشاهده مي‌شود كماكان به دليل عدم ثبت صحيح دسته دارويي يا اطلاعات مشكوك، بخش عمده‌اي از مسموميت‌هاي دارويي در دسته ساير و نامشخص دسته‌بندي شده است كه دقت بيشتر در ثبت و استخراج آمار در بيمارستان‌ها را طلب مي‌كند.

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت اضافه كرد: از نظر تعداد مسموميت‌هاي دارويي مراجعه شده به بيمارستان‌ها، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، گيلان، مازندران، آذربايجان شرقي و غربي و مشهد بيشترين مراجعات را با 3 تا 6 هزار مورد، به خود اختصاص داده‌اند اما درصد و سهم مسموميت ناشي از دارو نسبت به كل مسموميت‌ها در دانشگاه‌هاي اردبيل، مازندران، آبادان، ياسوج و شيراز (حدود 60 درصد) بالاترين ميزان را داشته است. بنابر اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، او از مرگ خاموش ناشي از مسموميت با گاز منوكسيدكربن به عنوان يكي از مسموميت‌هاي تهديدكننده حيات ياد كرد و گفت: بالاترين درصد و سهم مسموميت ناشي از منوكسيدكربن نسبت به كل مسموميت‌ها، مربوط به حوزه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شاهرود، مراغه، ياسوج، زاهدان، بيرجند، خمين و بجنورد بوده، اما تعداد مراجعان مربوط به اين نوع مسموميت در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اروميه، ياسوج، اردبيل و زاهدان بالا بوده است.

جهانپور بيان داشت: در بررسي‌هاي به عمل آمده براساس آمار ارسالي 56 دانشگاه علوم پزشكي، در سال گذشته و نيمه اول امسال، اصلي‌ترين عامل مسموميت با مواد مخدر و محرك، با اختلاف زياد از ديگر عوامل، مربوط به داروهاي متادون و ترامادول بوده و ترياك، شيشه، مرفين، هروئين و حشيش در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون