• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

رضا داوري‌اردكاني: نظرم نسبت به انقلاب تغييري نكرده است

در روزهاي پاياني اسفند ۹۶ جمعي از پژوهشگران جوان حوزوي و دانشگاهي كه در زمينه نسبت علم و دين و مساله علم- ديني فعاليت مي‌كردند در نشستي براي هم‌انديشي گرد هم آمدند. تمامي اين جوانان نمايندگاني بودند كه از سوي اساتيد صاحب ايده و نظريه در زمينه علم- ديني معرفي شده بودند و در كنار آنها نيز نمايندگان موسسات پژوهشي، آموزشي و رسانه‌‌اي كه در موضوع علم -ديني فعاليت مي‌كردند حضور داشتند.

اما رضا داوري‌اردكاني، نماينده‌اي معرفي نكرد و نامه‌اي براي دبيرخانه هم‌انديشي ارسال كرد كه انتشار عمومي آن باعث بروز حواشي متعددي در طول دو هفته پس از انتشار شد. حواشي نامه تا حدي بود كه دو نفر از روساي قوا درباره آن موضع‌گيري كردند و تعداد قابل توجهي يادداشت و مصاحبه درباره آن انجام شد كه دبيرخانه هم‌انديشي تمام اين موارد را در كتابي با عنوان «برنامه فيلسوف» گردآوري كرده است.

داوري اركاني اخيرا (در روز اول آبان‌ماه) با حضور در ميان جمعي از پژوهشگران علم- ديني به ابراز نظر خود نسبت به برخي حواشي اظهارات يك سال و نيم پيش خود پرداخت. وي با اشاره به جايگاه توسعه سياسي و تقدم يا تاخر نسبت به ساير وجوه توسعه گفت: «حتي در غرب و اروپا و امريكا هم تقدم با توسعه سياسي نبوده است. بلكه ابتدا تمدن، بسطي پيدا كرده و بعد توسعه سياسي اتفاق افتاده است. اما اين حرف‌ها، تفكر سياسي ما را تسخير كرد. امروز هم عين همان حرف‌ها به نام آزادي، حقوق بشر و... زده مي‌شود در حالي كه ما هيچگاه برنامه سياسي و حتي هيچ برنامه ديگري نداشته‌ايم. برنامه‌هايي هم كه از دهه سي بوده، برنامه صرف پول نفت بوده است ولي برنامه‌اي كه بگويد دانشگاه، آموزش و هر چيز ديگري در كجا باشد نبوده است، چون ما تكليف خودمان را روشن نكرده‌ايم كه چه جامعه‌اي مي‌خواهيم! وقتي شما در مجموعه‌اي حرفي مي‌زنيد كه با شما ناسازگار است حرف پيش نمي‌رود. اگر مي‌خواهيد بانك را از ربوي بودن خارج كنيد، بانك تن به اين كار نمي‌دهد. اگر اين بانك، دانشگاه، اداره، آموزش و... انقلاب اسلامي است كه به نظر من تغييري نكرده است. در اين صورت اگر بگويم چرا در كشور دزدي مي‌شود، چرا فساد وجود دارد آيا نظرم نسبت به انقلاب تغيير كرده است؟! پس از اين جهت نزديكيم كه همه يك مقصود و محبوب داريم ولي دوريم چون شما مشكلات را نمي‌بينيد.» مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون