• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

دبير كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس:

سياسي‌بازي؟ اتهام است

بعد از مطرح شدن موضوع جدايي ري از تهران، تمام نگاه‌ها به مجلس و بالطبع كميسيون شوراها و امور داخلي آن دوخته شده است؛ جايي كه بايد پس از بررسي، حكم كارشناسي را صادر كند تا طرح به صحن برود و راي‌گيري شود. اين درحالي است كه مجلس بعد از 10 سال بايد براي دومين‌بار، چنين طرحي را بررسي ‌‌كند. پروانه مافي، دبير كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در گفت‌وگوي كوتاهي كه با او داشتيم از ارسال اين طرح به صحن شورا خبر مي‌دهد، ضمن آنكه احتمال سياسي بودن آن را بي‌انصافي و بداخلاقي سياسي مي‌نامد؛ نقطه نظراتي كه شايد ديدگاه بسياري ديگر از نمايندگان نيز باشد.

 

همان‌طور كه مي‌دانيد چند وقتي است كه موضوع جدايي ري از تهران، دوباره بعد از سال‌ها در مجلس مطرح شده است. الان وضعيت اين طرح در چه مرحله‌اي است؟

همان‌طور كه اشاره كرديد، الان چند وقتي است كه بيش از 30 نفر از همكاران ما در مجلس براي جدايي ري از تهران امضا جمع كرده‌اند. آنها معتقدند كه باتوجه به جمعيت و قدمت و پتانسيل ري، بايد اين شهر شورا و شهردار مستقل داشته باشد. آنها مي‌گويند كه تهران بسيار بزرگ است و همين باعث مي‌شود تا خدمات شهري مناسبي به مردم ري نرسد. براي همين بر اين باورند كه اگر ري مستقل شود، اين شهر مي‌تواند از خدمات بيشتر و بهتري بهره‌مند شود.

به نظر خود شما استدلال‌هايي كه طراحان اين طرح در توجيه جدايي ري از تهران مطرح مي‌كنند، درست است؟

بله. چراكه نه؟ شهر ري اكنون سرريز پساب و پسماندهاي شهر تهران شده و بي‌انصافي است، ‌جايي كه در تاريخ گُل شهر تهران بوده را به محلي كه تنها پساب و پسماند تهران را تحمل مي‌كند، تبديل كنيم. يا مثلا آرادكوه كه فصل‌الخطاب زباله‌هاي تهران است. شهرداري تهران و مجمع نمايندگان تهران تاكنون تلاش‌هاي زيادي براي حل مشكل آرادكوه و كهريزك انجام داده‌اند، اما اين اقدامات به نتيجه‌اي نرسيده در حالي كه اگر اين اتفاق بيفتد، شهرداري مستقل اين شهر، مي‌تواند بودجه خود را تامين و مساله پسماند و چالش‌هاي شهر را برطرف كند. ضمن آنكه الان، درآمدهايي كه در اين منطقه ايجاد مي‌شود هم به خود شهر ري نمي‌رسد.

اين طرح هم‌اينك در كميسيون شوراها در دست بررسي است؟

بله. درواقع در كميسيون تصويب و تاييد شده و براي راي‌گيري از همكاران به صحن شورا رفته است و بايد منتظر باشيم تا طبق روال قانوني در صحن مطرح و راي‌گيري شود.

اما عده‌اي معتقدند كه اين طرح رنگ و بوي سياسي دارد و بيشتر به خاطر انتخابات مجلس دوباره مطرح شده است. با اين نظريه موافقيد؟

نه. اين بي‌انصافي است كه بخواهيم هر چيزي را به سياست گره بزنيم. اين طرح از سال 83 و زماني كه من فرماندار بودم، مطرح بود؛ هم طرح جدايي ري و هم طرح جدايي شميرانات. بعد از آن هم فرماندار پيشين ري دوباره با جديت اين طرح را پيگيري كرد. بعد از آن هم اين طرح از ابتداي مجلس فعلي دوباره مطرح شد تا به امروز كه با نظر كارشناسي كميسيون تصويب و براي راي‌گيري نهايي به صحن فرستاده شده است، يعني مي‌خواهم بگويم اتفاقا همه‌ چيز كارشناسي شده و مشخص است. باز هم تكرار مي‌كنم، اين يك ظلم آشكاري است كه هزينه‌هاي تهران به شهر ري سرازير شود و درآمدهاي شهر ري در آنجا هزينه نشود، اين عدالت نيست.

اما چرا بايد الان اين طرح مطرح شود؟ آن‌هم در آستانه انتخابات مجلس؟

خب چه بايد كرد؟ در طول چند سال گذشته اين طرح پخته شده و رايزني‌هاي مربوط به آن انجام شده و حالا در قالب طرح به مجلس آمده است. حالا بايد به بهانه اينكه عمر مجلس رو به پايان است، متوقف شود؟ الان مد شده كه مي‌گويند انجام هر كاري در سال آخر مجلس به دليل فعاليت‌هاي انتخاباتي است!‌ خب اين چه معنايي دارد؟ يعني در يك سال هيچ‌ كس هيچ كاري انجام ندهد و كارها معطل بماند، چرا؟ چون از آن تعبير انتخاباتي مي‌شود؟!

و به تصويب اين طرح در صحن مجلس اميدواريد؟

تقريبا... بستگي به جو حاكم بر فضاي مجلس در روز راي‌گيري دارد. به شخصه اميدوارم همكارانم با راي دادن به اين طرح خاطره خوبي را از خود در ذهن مردم شهر ري به يادگار بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون