• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

پيدا و پنهان

درآمد خانوارهاي تهراني بالاتر از متوسط كشوري

در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد متوسط درآمد خانوار شهري در ايران طي سال گذشته اندكي بيشتر از ۴۳ ميليون و ۴۹۰ هزار تومان است، درآمد خانوار شهري تهراني رقمي بالاتر از اين متوسط را تشكيل مي‌دهد. اين رقم ۲۰ ميليون و ۵۴ هزار تومان بالاتر از ارقامي است كه براي خانوارهاي كل كشور محاسبه شده است. مركز آمار ايران متوسط هزينه زندگي در تهران را براي هر خانوار تهراني اندكي بالاتر از ۵۸ ميليون و ۴۶۰ هزار تومان در سال گذشته اعلام كرده است. اين رقم نيز ۱۹ ميليون و ۱۴۰ هزار تومان بالاتر از متوسط هزينه خانوارها در كل كشور است.

روايت همتي از بازار ارز

رييس كل بانك مركزي از كاهش نرخ دلارِ بالاي ۱۴ هزار تومان به كمتر از ۱۲ هزار تومان طي شش ماه گذشته به رغم تداوم فشارهاي حداكثري آمريكا خبر داد. عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي با انتشار نموداري در صفحه شخصي‌اش وضعيت بازار ارز را در فاصله خرداد تا مهرماه مورد اشاره قرار داده است. بر اين اساس در اين بازه زماني نرخ دلار از بالاتر از ۱۴ هزار تومان به كمتر از ۱۲ هزار تومان رسيده است. همتي در اين باره نوشته است: «روند نرخ دلار در بازار طي ۶ ماه گذشته، به رغم تداوم فشار حداكثري.» اشاره او به قيمت ارز است كه از 14هزار تومان به كمتر از 12هزار تومان رسيده است.

ثبت سالانه 4هزار شركت توسط ايراني‌ها در تركيه

به گفته جلال ابراهيمي، رييس خانه اقتصاد و تجارت ايران و تركيه، ايراني‌ها سالانه حدود 4هزار شركت كه هر كدام به صورت ميانگين ۲۵۰۰ دلار هزينه دارد در تركيه ثبت مي‌كنند. اين به غير از ثبت شركت در قبرس، پرتغال و اسپانيا است كه در آنجا نيز به همين ميزان شركت ثبت مي‌شود و هزينه‌هاي بالاتري نسبت به تركيه دارند.اين فعال اقتصادي در مورد نقل و انتقال پول توضيح داد: شركت‌هاي ترك كه با برخي صرافي‌هاي ايران در ارتباط هستند اقدام به نقل و انتقال پول مي‌كنند و غالبا اين پول‌ها از سمت ايران به تركيه ارسال مي‌شود. برخي ديگر نيز تجار هستند و ارز در آن كشور در اختيار دارند كه به دليل مسائل تحريمي ترجيح مي‌دهند در آنجا ملك تهيه كنند.

احتمال بحران اقتصادي در دوبي

كارشناسان اقتصادي درباره وقوع فاجعه اقتصادي احتمالي در دوبي به دنبال ركود بازار مسكن و نبود متقاضي براي ساخت‌وسازهاي سرسام‌آور مسكن هشدار دادند. حسين سجواني رييس هيات‌مديره شركت املاك «داماك» امارات در خصوص وقوع فاجعه اقتصادي احتمالي دوبي به خاطر افزايش مداوم عرضه مازاد واحدهاي مسكوني بدون وجود مشتري هشدار داد. با توجه به وخامت اقتصادي دوبي، شركت‌هاي حمل‌و‌نقل اعلام كرده‌اند تعداد خانواده‌هايي كه از دوبي كوچ مي‌كنند، بسيار بيشتر از تعدادي هستند كه براي سكونت به دوبي مي‌آيند. در همين راستا به‌رغم ادامه ساخت‌و‌ساز مسكن در دوبي، تعداد زيادي از خانه‌ها و آپارتمان‌ها خالي مانده است. به‌ خاطر كاهش اجاره‌بها، بازار مسكن دوبي در سال ۲۰۱۷ در رتبه دوم بدترين‌ها بازارهاي جهان ايستاد.

مردم انتظار معجزه ريزش قيمت مسكن را نداشته باشند

مصطفي قلي خسروي رييس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه در 5 ماه آينده تا پايان سال در بازار مسكن ريزش قيمت نداريم اما بازار به ثبات قيمتي مي‌رسد، گفت: مردم انتظار معجزه در بازار مسكن به لحاظ ريزش قيمت را نداشته باشند. با اشاره به ايجاد ثبات و وجود آرامش نسبي در بازار مسكن، ادامه داد: مي‌توان گفت تا 5 ماه ديگر تغيير قيمتي در مسكن نخواهيم داشت. مردم بايد مولفه افزايش قيمت مسكن را بشناسند تا بتوانند تصميم‌گيري‌هاي درستي داشته باشند. ارز، طلا، حامل‌هاي انرژي از مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت مسكن هستند و مي‌توانند بازار را تحت تاثير قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون