• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

يك جنايت خانوادگي ديگر؛ اين بار كوچصفهان گيلان

گروه اجتماعي| دومين ماه پاييز در حالي آغاز شده است كه دو جنايت يكي در شمال كشور و ديگري در جنوب‌شرقي ايران در صدر اخبار جنايي قرار گرفته است. چيزي كه اين دو جنايت را در صدر اخبار جنايي قرار داده علاوه بر تعداد زياد قربانيان اطلاق عنوان «خانوادگي» بودن اين دو جنايت بوده است. در جنايتي كه اينك كارآگاهان پليس گيلان تحقيق درباره آن را آغاز كرده‌اند تا لحظه تنظيم اين خبر پسر ۲۲ ساله خانواده به عنوان متهم اصلي با همدستي پسري ۲۰ ساله متهمان اصلي ارتكاب جنايت هستند و به آن هم اعتراف كرده‌اند. در اين ماجرا كه ۴ آبان ۹۸ به وقوع پيوسته ۵ تن به وسيله چاقو به قتل رسيده‌اند. ۴تن از قربانيان اعضاي خانواده بودند و يك دختر هم ميهمان دختر خانواده بوده كه او نيز به قتل رسيده است. در جنايتي كه ۲ آبان در شهر «جالق» استان سيستان و بلوچستان به وقوع پيوسته است نيز پسري جوان با سلاح گرم ۳خواهر، مادر ناتني خود و يك ميهمان را به قتل رساند و متواري شد. او در حالي اين جنايت را مرتكب شد كه در شبكه‌هاي اجتماعي تصاوير متعددي از خود منتشر كرده بود كه در همه آنها كلاشينكف در دست داشت.

هنوز از انگيزه جنايت كوچصفهان خبري نيست

گرچه بلافاصله پس از كشف اجساد در جنايت كوچصفهان دو متهم اصلي اين پرونده شناسايي و دستگير شدند اما هنوز با وجود اعتراف اين دو نفر به جنايت مشخص نيست انگيزه مرتكبان چه بوده است. ماجراي كوچصفهان وقتي برملا شد كه پسر خانواده و تنها عضو زنده مانده آن ساعت ۲بامداد ۶آبان۹۸ پليس را در جريان جنايتي قرار داد كه در آن پدر، پدربزرگ، مادر و دختر خانواده به همراه دوست دختر خانواده به قتل رسيده بودند. تاكنون كارآگاهان از كيفيت وقوع قتل‌ها گزارشي نداده‌اند ولي پليس تاكيد كرده اين ۵ قرباني با چاقو به قتل رسيده‌اند. اطلاعات اندكي از قربانيان منتشر شده است. گفته مي‌شود پدر متهم به قتل از بازاريان سرشناس كوچصفهان بوده است. دختر خانواده و دوستش نيز هردو دانشجوي رشته مامايي بوده‌اند. پسر اين خانواده در نخستين تحقيقات به كارآگاهان پليس گفته بود كه من ساعت ۱۰ شب از كوچصفهان به سمت رشت حركت كردم و وقتي ساعت ۲ بعد از نيمه شب به خانه رسيدم با اين وضعيت مواجه شدم. با توجه به اينكه تنها عضو بازمانده از اين خانواده همين پسر بود و براي ساعتي كه احتمال مي‌رفت جنايت در آن زمان روي داده دليل موجهي نداشت تحقيقات درباره او ادامه يافت تا اينكه سرانجام لب به اعتراف گشود. تسنيم به نقل از سرهنگ رحيم شعباني رييس پليس آگاهي استان گيلان گزارش داد: پسر اين خانواده به قتل اعتراف كرده است. سرهنگ شعباني در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراف به قتل پسر خانواده كوچصفهاني كشته‌شده اظهار داشت: تنها بازمانده خانواده كوچصفهاني، به ارتكاب اين جنايت و كشتن اعضاي خانواده خود اعتراف كرد. رييس پليس آگاهي استان گيلان با بيان اينكه اين فرد ابتدا از اعتراف كردن طفره مي‌رفت، گفت: اين پسر جوان كه در ابتدا قاتل بودن خود را در بازجويي‌ها انكار مي‌كرد سرانجام در ساعت 7 دوشنبه شب به ارتكاب اين جنايت اعتراف كرد. او با اشاره به همدستي دوست اين جوان تصريح كرد: اين جوان 22ساله كه هم‌اكنون تنها بازمانده خانواده به‌قتل‌رسيده نيز هست، اين جنايت را به ‌كمك يكي از دوستان خود انجام داد. سرهنگ شعباني از دستگيري به موقع و سريع همدست قاتل توسط پليس خبر داد و ابراز داشت: همدست قاتل، جواني 20ساله است كه با اقدام سريع پليس ساعت 30: 8 دقيقه دوشنبه شب در يك عمليات غافلگيرانه دستگير شد. در همين حال احمد آقايي معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري‌كل گيلان نيز در اين باره توضيح داده است: در اين حادثه مادر، دختر دانشجوي مامايي و همكلاسي او كه از خارج استان گيلان آمده بود و همچنين پدر و پدربزرگ خانواده به قتل رسيدند.

زنگ خطري كه صدايش شنيده نمي‌شود

وقتي ۲ آبان صداي شليك گلوله در جالق نگاه‌ها را به خود جلب كرد رسانه‌ها ماجرايي ديگر را هم از ذهن گذراندند. درست ۱۳۲ روز پس از آنكه در شهر فنوج در سيستان‌وبلوچستان جواني مادرزن و خواهرزن خود را به همراه مادربزرگ همسرش به قتل رساند در شهر جالق اين استان نيز جواني ديگر سه ‌خواهر، نامادري و يك نفر مهمان را به قتل رسانده است. سردار محمد قنبري فرمانده انتظامي سيستان‌وبلوچستان در اين باره به ايرنا گفته است: اختلاف خانوادگي در شهر جالق سراوان سبب كشته شدن ۴ نفر از اعضاي يك خانواده و يك مهمان شد. پسر يك خانواده در اين شهر سه خواهر، نامادري خود و يك مهمان خانه را به قتل رسانده است. فرمانده انتظامي سيستان‌وبلوچستان همچنين گفته است: نيروي انتظامي در حال انجام تحقيقات براي دستگيري قاتل است. هنوز در ايران ۳۰ تا ۳۵درصد قتل‌ها در زمره قتل‌هاي خانوادگي قرار مي‌گيرد. در همين سال‌هاي اخير ماجرايي در استان كرمان به وقوع پيوست كه هنوز با وجود مجازات مرتكب آن از ذهن‌ها پاك نشده است. در دومين روز زمستان سال 1395 نيز در فهرج از شهرهاي كوچك استان كرمان پسر جواني در اقدامي مشابه همه اعضاي خانواده همسر خود را به قتل رساند. در اين ماجرا جواني 26 ساله كه سابقه كيفري هم داشت و از دو سال قبل از آن با دختري به نام رقيه ازدواج كرده بود دست به جنايتي زد و 10 عضو خانواده همسرش را به ضرب گلوله به قتل رساند. او از ابتداي زندگي مشترك با همسرش دچار اختلافات متعدد زناشويي بود. او در آن حادثه خطاب به همسرش گفته بود: «همه اعضاي خانواده‌ات را جلوي چشمانت كشتم تا بداني به حرف‌هايي كه زده بودم عمل كردم اما هرگز تو را نمي‌كشم، چون كه مي‌خواهم تا پايان عمرت زجر بكشي و روزي صدبار آرزوي مرگ كني.» اينها آخرين جملاتي بود كه جوان مرتكب جنايت پس از قتل عام اعضاي خانواده همسرش در روستاي «جهان‌آباد» شهرستان فهرج، به او گفت و بعد هم گريخت. قاتل، خانواده و بستگان همسرش همه از طايفه «غلوري» و از مهاجراني هستند كه از خراسان ‌جنوبي به كرمان آمده و در اين روستا اقامت داشتند. شغل عمده جمعيت منطقه كشاورزي است و به‌طوركلي در صورت بروز مشكل، بدون شكايت راسا عمل كرده و خودشان به صورت طايفه‌اي حكم داده و اجرا مي‌كنند. اين جوان 3 آبان 1396 به جرم قتل 10 نفر و درحالي كه به قصاص نفس محكوم شده بود به ‌‌دار مجازات آويخته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون