• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

نرخ فرونشست در تهران قابل توجه است

مسعود شفيعي، رييس سازمان نقشه‌برداري كشور از تعيين نقطه صفر مبدايي، براي برآورد وضعيت ارتفاعي كشور خبر داد و گفت: نرخ فرونشست در تهران نسبت به دو دهه گذشته قابل توجه است؛ از اين‌رو ما پايش‌هاي دايمي را در اين خصوص داريم.

به گزارش ايسنا، شفيعي در نشست خبري روز گذشته با تاكيد بر اينكه بررسي تغييرات هندسي زمين را از دو دهه قبل در دستور كار قرار داديم، افزود: امروزه تغييرات هندسي زمين ابعاد گسترده‌تري يافته است؛ از اين‌رو لازم است كه نسبت به كنترل و مهار آن اقدام شود.او بررسي تغييرات ارتفاعي و سطحي زمين را جزو ماموريت‌ سازمان‌هاي نقشه‌برداري در دنيا نام برد و اظهار كرد: در ايران نيز سازمان نقشه‌برداري كشور به منظور بررسي تغييرات ارتفاعي و سطحي نياز به تعيين نقطه صفر مبدايي داشت كه بر اساس آن بتوانيم وضعيت ارتفاعي كشور را اندازه‌گيري كنيم.

شفيعي با تاكيد بر اينكه در بندر شهيد رجايي نقطه صفر مبدا كشور را تعيين كرديم، يادآور شد: با تعيين نقطه صفر كشوري، ارتفاع كشور بر اساس آن سنجيده خواهد شد. مدل ارتفاعي رقومي كشور با دقت ۵ تا ۱۰ متر برآورد شده است. رييس سازمان نقشه‌برداري كشور خاطرنشان كرد: بررسي حوادثي مانند سيل كه پهنه‌هاي زيادي از كشور را دربرمي‌گيرد همچنين پيش‌بيني روان‌آب‌ها نياز به مولفه‌هايي دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها مدل ارتفاعي زمين است. او همچنين در اين باره گفت: در اين حوزه نيز به مدل ارتفاعي در دشت‌ها نياز داريم كه در اين زمينه هم با كمبودهايي مواجه هستيم و لازم است در اين حوزه تمركز كنيم؛ چراكه تعيين مدل ارتفاعي در دشت‌ها يكي از اولويت‌هاي كشور به شمار مي‌رود.

شفيعي، تغييرات ارتفاعي زمين را ناشي از پديده‌اي به نام «فرونشست» ذكر كرد و گفت: بر اساس اعلام متخصصان حوزه زمين‌شناسي پديده فرونشست عمدتا به دليل تغييرات سطح آب سفره‌هاي زيرزميني است. از اين‌رو اين تغييرات ارتفاعي زمين در ايران تماما مربوط به كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون