• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

نقش عباس ميرزا

رضا مختاري‌اصفهاني

عباس‎ميرزا، وليعهد فتحعلي‎شاه قاجار، را در چند قاب مي‎توان تصوير كرد. در يك قاب او در شكست‎هاي ايران از روسيه مقصر است. در قابي ديگر، وليعهد ناكام قاجاري در رقابت با برادرانش، بيمناك از آينده خود و فرزندانش به پشتيباني روس‎ها از سلطنت خود و اعقابش
مي‎انديشد. از همين‌رو در عهدنامه تركمانچاي بندي براي تضمين اين پشتيباني گذاشته شد. قاب سوم اما عباس‎ميرزايي را به تصوير مي‎كشد كه در كنار خويش مردان بزرگي چون ميرزاعيسي و ميرزاابوالقاسم قائم‎مقام فراهاني را دارد. او پس از شكست ايران از روسيه تنها به شكست نينديشيد، بلكه به چرايي آن نيز
توجه كرد.

چرايي آن را در اين سوال مهم براي نسل‎هاي متمادي به ميراث گذاشت: «ما چرا عقب مانده‎ايم؟» او پاسخ اين سوال را هم در عمل خود نشان داد. چه او يك دولتمرد بود، نه نخبه فكري و به بيان ادبيات سال‎هاي پس از او، يك منورالفكر. آنچه اما او انجام داد، پايه بسياري از تحولات روشنفكري در ايران شد.

مهم‎ترين اقدام عباس‎ميرزا اعزام محصل به خارج بود. اين اقدام موجب تحول در بسياري از مفاهيم از جمله مفهوم علم شد. اگر تا پيش از اين علم تنها به علم‎الاديان و علم‎الابدان تقسيم مي‎شد، حال محصلان ايراني براي آموختن علومي رهسپار فرنگ مي‎شدند كه تا پيش از اين علم شناخته نمي‎شدند يا با مبنايي ديني سنجيده مي‎شدند.

آنچه علم نافع بود، علوم ديني بودند. با اعزام محصلاني براي آموختن نقاشي، مهندسي، طب جديد و زبان‎هاي غربي مفهوم علم در نزد ايرانيان دچار تحول شد. طب قديم هم كه دچار خرافات و اوهام شده بود، در نظر عباس‎ميرزا بايد جاي خود را به طب جديد مي‎داد.

با اين تحول، مقصد طالبان علم ديار فرنگ شد اين تحول در طول ساليان موجب شد حتي در انديشه ديني نيز تحول ايجاد شود و تطبيق مسائل عقيدتي با علوم جديد از جمله ثمرات آن بود. در واقع اصلاحات عباس‎ميرزا موجب تحول فكري در جامعه ايران شد.

برخي از علوم كه از نگاه سنتي جزو امور تفنني و غيرنافع شناخته مي‎شدند، از دايره چنين تصوري خارج شدند. با چنين تحولي بود كه بعدها محصلان بعدي براي آموختن علومي چون موسيقي، معماري، فلسفه و... به ديار فرنگ رفتند. مدرسه دارالفنون هم با چنين نگاهي توسط ميرزاتقي‎خان اميركبير بنيان
نهاده شد. آنچه عباس‎ميرزا سنگ بنايش را گذاشت، كاري سترگ بود. او در مقام يك شاهزاده در بالاترين بخش قدرت به اصلاحات از درون روي آورد.

در اين ميان نقش قائم‎مقام‎ها (پدر و پسر) نبايد مغفول بماند. دو رجلي كه در پرورش شخصيت او موثر بودند. ناكامي اصلاحات عباس‎ميرزا اما از مرگ نابهنگام او پيش از تكيه ‎زدن بر تخت سلطنت آغاز شد و با قتل ميرزاابوالقاسم قائم‎مقام توسط محمدشاه ادامه يافت.

آنچه از تصوير عباس‎ميرزا بيشتر در يادها مانده يا تبليغ شده، تصوير او در قاب اصلاحات است. تصاوير ديگر او يا كمرنگ شده‎اند يا اشتباهات عباس‎ميرزا بيشتر به گردن پدرش، فتحعلي‎شاه، گذاشته شده‎اند. گويا جامعه نخبگي ايران بيشتر خواسته او را در اين قاب ببيند كه البته چندان بزرگ و پررنگ هست كه بتواند تصاوير ديگر او را تحت‎الشعاع قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون